Find mere om:
Snart bakker bilen med campingvognen af sig selv | bil.guide.dk

Snart bakker bilen med campingvognen af sig selv

Moderne biler kan selv parkere. Nu overføres teknikken til bilens anhængertræk, og dermed kan du slippe for selv at bakke med campingvognen.

Det ser så let ud, når en dygtig chauffør i en kæmpe lastbil bakker en lang trailer ind ad en smal port. Vi andre kan derimod godt svede tran, blot campingvognen eller Campletten skal lirkes ind mellem lidt træer på en dejlig skyggefuld campingplads. Men hold ud, for hjælpen er nær.

Moderne biler har i mange år kunnet parkere sig selv. Det begyndte med, at man selv blot skulle betjene bremsen, men de nyeste systemer klarer også det automatisk, så man blot skal læne sig tilbage og nyde teknologien arbejde i komfortens tjeneste.

Hjertet i parkeringssystemerne er kameraer, der leverer data til en computer, der omsætter informationerne til styreudslag, der sørger for, at du slipper for at gøre noget selv.

Passat er først

Nu kan parkeringsteknikken overføres til bilens trækkrog, og igen er det kameraer, der er det centrale i systemerne.

I første omgang er det enkelte modeller hos tyske VW, der er først med systemet, men inden for de næste par år ventes systemerne at brede sig til både billigere VW’er og andre bilmærker.

Hjælpen er indbygget i Trailer Assist, der kan bestilles som ekstraudstyr til den nye Passat.

Det er bilens bakkamera, der helt bogstaveligt holder øje med campingvognens placering i forhold til forvognen. Informationerne omsættes lynhurtigt gennem en lille computer, der giver besked til rattet om at foretage de nødvendige korrektioner, så der bakkes lige derhen, hvor du vil. Det betyder, at rattet drejer af sig selv, og du kan fuldstændigt slappe af.

B971858371Z.1_20150102181656_000+GDBHT7NC.2-0.jpg

Endnu er parkeringssystemet ikke så avanceret som det, der findes i bilmodellerne i dag, for du skal selv betjene både speeder og bremse. Systemet har dog et indbygget, automatisk bremsesystem, så hvis du bakker for hurtigt, slår systemet fra. Og det samme gælder, hvis du lige vil hjælpe med at styre og griber fat i rattet.

Slut med at skubbe til campingvognen

Sker det, må man begynde forfra med at betjene bakke-hjælpesystemet. Det klares ved, at man benytter en lille knap, der sidder der, hvor man normalt finder knappen, man kan indstille bilens sidespejle med.

I selve Passats instrumentering findes et lille display, hvor man indstiller, hvor traileren/campingvognen skal placeres i forhold til forvognen.

Dyrt at være doven

Ny teknologi er dyrt. Den sandhed gælder også for den hjælpende hånd til at parkere campingvognen.

Systemet til Passat kan kun leveres som fabriksmonteret ekstraudstyr til trækkrogen, som også skal sidde på bilen, når den forlader samlebåndet.

Fabriksmonteret træk koster 21.000 kr., og til den pris skal der lægges den elektroniske parkeringsassistent, der koster 11.000 kr.

Lige nu er Passat ene om at kunne tilbyde denne løsning, men det forventes, at de store producenter af campingudstyr inden for en overskuelig fremtid er klar med løsninger, hvor man kan eftermontere systemer på andre og ældre bilmodeller.

B971858371Z.1_20150102181656_000+GDBHT7N3.1-0.jpg

Den nye funktion med at kunne bakke en trailer er en del af et helt nyt Park Assist-system til Passat.

Det første Park Assist hos VW kom i 2007 og var en hjælp til parallelparkering og til at komme ud fra pladsen igen. I 2010 kom så anden generation, der var fuldt automatisk, og som blot behøvede 80 cm oven i bilens længde for at kunne komme ind på en plads ved parallelparkering. Det nye system er endnu mere avanceret og en del hurtigere til både at finde en plads og foretage parkeringen.

”Autocamper light” som samlesæt

Vil man ikke vente på den nye teknologi eller betale de mange penge for det nye udstyr, kan man vælge at tage et trailerkørekort – et B/E-kørekort. B/E-kørekortet (eller et B+-kørekort) kræves, hvis man skal føre et vogntog, der i alt vejer mere end 3.500 kg. Dog er det altid tilladt at tilkoble en trailer med en totalvægt på 750 kg eller derunder, hvis bilen er godkendt til det.

Men selv om loven ikke kræver at B/E-kørekort, kan det bestemt anbefales at erhverve det. Undervisningen består af kun fire teorilektioner og seks praktiske køretimer efterfulgt af en kombineret teoriprøve/praktisk prøve. På den tid er det alligevel muligt at blive rigtig god til at bakke med campingvognen, så man kan slippe for ”skærsilden” med at placere vognen på pladsen, mens campisterne omkring dem følger med i førerens anstrengelser bag rattet, mens familien forsøger at give gode råd.

Guide: Slip for buler med et bakkamera

01-05-2015: Buler i campingvognen koster mange penge at rette ud. Et kamera hjælper med at holde øje med bagenden. Og teknikken fås i mange udgaver og endda trådløst. Læs artikel

Test af Hymer Feeling 230

01-01-2012: Hymer Feeling 230 er på en og samme tid det hele og ingenting på krogen. Læs artikel

Test af Caravelair Antares

18-12-2011: Caravelair har 50 års erfaringer, men er ikke et alment kendt mærke på det danske marked. Læs artikel

Test af Knaus Jubilæumsvogn

06-11-2011: Knaus fejrer 50 års jubilæum med en storsælger, der er spækket med udstyr og sænket i pris. Læs artikel

Test af Wilk Vida 490 KM

26-08-2011: En campingvogn er ikke bare en campingvogn. En campingvogn fra Wilk er et stykke håndværk, hvor den tyske grundighed kommer til udtryk, uden at det går ud over hyggen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...