Find mere om:
Over alle bjerge | bil.guide.dk

Over alle bjerge

Sommerens ture går ofte til bjergrige egne, og da der jo ikke er mulighed for at træne i bjergkørsel her i landet, er det en god ide gøre sig nogle tanker om bjergkørsel på forhånd.

I god tid inden afrejse er det vigtigt, at både bil og campingvogn er blevet tjekket igennem, så man er sikker på, at bremser, kobling, hjul og dæk kan klare den ekstra belastning, bjergkørsel giver.

Få bremsevæsken målt, så du er sikker på, at den ikke indeholder for meget vand, som ved hårde opbremsninger kan blive til damp, som reducerer bremseevnen. Holder man pause efter en nedkørsel, kan man kontrollere bremserne ved at træde hårdt på bremsen for at sikre sig, at den fungerer korrekt. Kan den trædes længere ned end normalt, må man vente til bremserne igen bliver kolde.

Og at det ikke kun er teori, kan overtegnede bekræfte. For et par år siden så jeg en ældre Volvo, der ville vende på en let skrånende parkeringsplads ved en restaurant. Det gik grueligt galt. På grund af bremsesvigt endte vogntoget i afgrunden. Så kontroller bremsevæsken i tide samt tjek, at håndbremsen virker perfekt. Den skal kunne holde hele vogntoget på en stejl bjergside. Og husk lige et par stopklodser til campingvognen. Det er praktisk samt lovbefalet i visse lande.

Stigninger

En tur bør planlægges. Her betaler det sig at købe nogle gode kort, der viser stigninger og højder, samt om der er forbud mod kørsel med campingvogn mv. Sådanne kort kan desværre ofte kun købes i udlandet. Generelt kan man sige, at de normale motorveje på tværs af en bjergkæde ikke vil give problemer, men ofte bevæger man sig ud på de mindre veje, og her må det anbefales, at man ikke vælger en stigning over 10-12 pct. på længere strækninger, alt afhængig af motorstørrelse og campingvognens vægt. De 10 pct. kan også give køleproblemer, hvis det er over lange stræk og i stor højde, for jo højere man kommer op jo mindre trækkraft, og allerede i en højde af 2.000 meter er kun 80 procent af hestene hjemme.

Vejenes bredde

Det er imidlertid ikke kun stigninger, der kan give problemer, når man kommer til bjergområder med en vogn på krogen. Også vejenes bredde er værd at tage i betragtning, inden rejseruten vælges. Mange bjergveje kan være af en god beskaffenhed med kun moderate stigninger, men til gengæld meget smalle. Det betyder, at to køretøjer kun kan passere hinanden på dertil indrettede vigepladser.

B972265162Z.1_20160415114044_000+G3DSJOR1.1-0.jpg

Kæmpe udvalg af autocampere

Og det er ikke videre spændende at skulle bakke med campingvogn på krogen på en smal bjergvej, når man møder en modgående bus eller lastvogn, hvor chaufføren bare sidder og vinker en tilbage. Google Maps Earth kan her være en god hjælp, fordi man på forhånd kan zoome ind og se, om vejen har hvide midterstriber. Er det tilfældet, er der jo plads til trafik i begge retninger.

Køling

Ved lange, seje træk kan man få problemer med, at viseren på kølevandstermometeret ved lidt ældre biler bevæger sig op i det røde felt. Der lyder mange gode råd om, at man bare skal lade motoren snurre, men kører man i et for lavt gear, bliver motoren hurtigt for varm.

Skulle motoren blive for varm, og er der ikke plads til at holde ind til siden, er en effektiv, men ikke særligt behagelig løsning på en varm sommerdag at åbne alle vinduer og sætte varmeanlægget på maksimal ydelse. Det vil hurtigt få motorens temperatur til at dale. Derefter må man så svinge ind på en vigeplads, åbne motorhjelmen og lade motoren køre i tomgang. Forsøg aldrig at tage dækslet af en varm køler, da der kan stå kaskader af skoldhedt vand op af påfyldningsstudsen.

Rigtig køreteknik

I hårnålesvingene skal man med vogn på krogen have lidt mere plads, end når man kører solo. Inden man går ind i et hårnålesving, bør man være i så lavt et gear, at der er trækkraft i overskud.

B972265162Z.1_20160415114044_000+G07SKENK.1-0.jpg

Ved nedkørsel er det selvfølgelig bedst, hvis man kan undgå, at campingvognens bremser aktiveres. Man kan forsøge at bremse vogntoget 10 kilometer længere ned end den ønskede kørehastighed, hvorefter der gives så meget gas, at påløbsbremse på campingvognen trækkes fri. Derefter slippes gaspedalen langsomt, og teleskopdæmperen vil måske hindre, at påløbsbremsen aktiveres, men det lykkes nu ikke altid.

Bliv glamourøs campist

En god tommelfingerregel: Kør i samme gear under nedturen, som man ville benytte opad den pågældende strækning. Det skåner bremserne.

Solotur

Vil man frem til en bestemt campingplads, men er usikker på vejforholdene dertil, er det en ide at hægte vognen af krogen, låse træktøjet og køre solo ud at besigtige forholdene. Det kan spare én for ubehageligheder – for det er jo ikke dem, man samler på i feriedagene.

Tjekliste inden turen

  • Få bremsevæsken målt inden afrejse. Den må ikke indeholde for meget vand, da det ved hårde opbremsninger kan risikere at reducere bremseevnen.
  • Køb gode vejkort, der viser stigninger og højder. Tjek også om der er forbud mod kørsel med campingvogn på den tiltænkte rute.
  • Google Maps Earth kan være en god hjælp til at finde ud af, om vejene, på den bjergrute man har valgt, er brede nok, eller om der kun er en vognbane. Zoom ind og se, om vejen har hvide midterstriber og dermed en vognbane i hver retning.
  • Slip for uforudsete udfordringer ved at besigtige ruten uden vogn.
  • Husk et par stopklodser til campingvognen.

Nyhed: En selvkørende Volvo

09-11-2012: Snart kan du købe en selvkørende Volvo, der følger bilen foran i køen. Læs artikel

Guide: Fart, cykelholdere, og vægt koster dyre dråber

18-07-2016: Ferieoppakning og tung speederfod hæver forbruget. Du kan spare meget brændstof med få enkle tips. Læs artikel

Guide: Gå efter nødbremse og gode forlygter, når du ser på ny bil

14-04-2016: Vælg automatisk nødbremse, godt lys, linjevogter og skilteaflæser på din nye bil, hvis du vil være helgarderet på vejen. Læs artikel

Guide: Sådan undgår du at køre galt i sneen

23-11-2015: Læs og lær denne guide med de tre absolut vigtigste tips – så er du godt på vej til at undgå buler denne vinter. Læs artikel

Nyhed: Se mor – uden hænder

09-10-2015: Hvor langt er vi egentlig med den førerløse bil? Spørgsmålet er ikke, om den kommer, men mere hvornår – og i hvilken form. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...