Find mere om:
Topkarakter til fire biler | bil.guide.dk

Topkarakter til fire biler

Euro NCAP har både strammet kravene til crashtesten og gjort den afsluttende karaktergivning nemmere at forstå. Nu handler det kun om antallet af stjerner.

Det var ikke tomme trusler, da den fælles-europæiske crashtest organisation Euro NCAP lovede bilproducenterne, at kravene til bilernes sikkerhed ville blive strammet væsentligt op. Nu kommer den første crashtest udført efter det nye regelsæt. Stjernerne tændes kun for biler med sikkerhed både i og uden for bilen.

De seks nye biler, Citroën C3 Picasso, Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza, Toyota Avensis og den lille nye Toyota iQ, blev som tilforn sendt mod barrieren med 64 km/t. Men nu med sigte på at undersøge sikkerheden ikke alene for personerne i bilen, men også med hensyntagen til medtrafikanterne.

Hidtil har den såkaldte fodgængertest, hvor der simuleres påkørsel af en voksen og et barn, ikke talt med i den endelige stjernevurdering, hvor topkarakteren i de seneste år af Euro NCAP-testens 12 årige historie har været fem stjerner. En test af sikkerheden for børnene på bagsædet har også kun været af orienterende art og bilens sikkerhed i øvrigt – eller mangel på samme – har ikke talt med.

Det gør det alt sammen nu. Ingen bil uden det elektroniske stabilitetssystem, ESP, kan opnå fem stjerner. Dog med en blød start, idet kravet i år er, at der skal være ESP på mindst 85 pct. af modelvarianterne samt tilkøbsmulighed på de resterende 15 pct. Men i 2012 er indkøringsperioden slut.

Ingen massemord

Netop ESP-kravet kostede Citroën C3 Picasso den femte stjerne i den aktuelle test. Bilen har ESP som standard i Danmark, men ikke overalt i Europa.

»Og Subaru Impreza mistede en femte stjerne fordi Subaru fedter med alarmen for manglende brug af sikkerhedssele. Kun en enkelt er monteret, og det koster danske købere de knap 4.000 kr. der ville have været givet i sikkerhedsfradrag for et femstjernet resultat,« siger den danske repræsentant i Euro NCAP, Leif Nielsen, FDM.

»Generelt var det gode biler, der blev testet denne gang, så et ventet massemord udeblev. Bilfabrikanterne var i god tid varslet om de nye krav,« siger Leif Nielsen, der bemærker, at bilsikkerhed er en offentlig udfordring. For 2007 anslås det økonomiske tab ved trafikulykker i Europa at have nået op på 200 mia. euro.

Den nye test er blevet mere kompliceret i beregningerne, men hos FDM, der fungerer som Euro NCAPs repræsentant i Danmark, er man stort set tilfreds med den nye test, fordi slutresultatet er blevet nemmere at forstå. Der er ét tal, der tæller, nemlig antallet af stjerner.

Læs også: Euro NCAP svinger pisken

Kort om testresultaterne:

Toyota Avensis 2009, 5 stjerner

Avensis blev topscorer i den første test under de nye krav. En knæairbag i førersiden viste igen sin værdi, og bilen holdt sin facon. Piskesmældtesten var til topkarakter. Fodgængersikkerhed ikke optimal.

Toyota iQ 2009, 5 stjerner

Lille bil med stor sikkerhed. Næsten fuldt hus i frontaltesten, med en bagatelagtig kritik af førerens skinnebenområde, mens en knæairbag sikrer benene højere oppe. Risikoen for piskesmældskader ved en bagendepåkørsel er til stede.

Mazda 6 2009, 5 stjerner

Det blev, lige til øllet, fem stjerner med middelmådige resultater for lår, piskesmældbeskyttelse og sidekollision med en pælelignende genstand. Det gik ud over ribbenene. Karrosseriet gav efter ved forreste hjørnestolpe, men ikke alarmerende.

Mitsubishi Lancer 2009, 5 stjerner

Testresultaterne gælder for alle Lancer Sportback som bestilles fra 18. februar 2009. Godt resultat på grund af knæairbag også i det kritiske knæområde. Den nye pæletest har Lancer det ikke godt med, ej heller piskesmældtesten.

Subaru Impreza 2009, 4 stjerner

Subaru er en sjælden gæst hos Euro NCAP, men entréen er rimelig god. Nærighed med antallet af selehuskere kostede Impreza en femte stjerne. Piskesmældtesten endte lidt over middel. Rimelig fodgængervenlig.

Citroën C3 Picasso, 4 stjerner

Manglende ESP på nogle europæiske markeder førte til, at den nye C3 Picasso kun opnåede fire stjerner. I Danmark er ESP standard. Pæletesten var, som hos konkurrenterne, ikke noget at prale af, og i piskesmældtesten gik det helt galt. Også tvivlsom fodgængertest.

Nyhed: Bilmodeller klarer nye sikkerhedskrav

20-10-2009: Pæne karakterer til seks nye bilmodeller, der slipper gennem skrappere krav til sikkerhed. Læs artikel

Test: Her er de sikreste biler

23-11-2009: Kun 27 biler fra årgang 2010 har fået topkarakter i ny amerikansk crashtest, der stiller større krav til bilernes tagkonstruktion. Læs artikel

Nyhed: 40 års biludvikling på parade

20-10-2009: Jubilæum: Årets Bil i Danmark er nu blevet kåret i 40 år. Hædringen viser bilernes teknologiske udvikling og er et spejl af samfundet. Læs artikel

Nyhed: Se forsikringsselskabernes yndlingsbiler

18-11-2009: Forsikringsselskaberne er langt fra ligeglade med, hvilken bil du køber. Læs artikel

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...