Find mere om:
Nyhed: BMW 5GT som tysk trendsetter? | bil.guide.dk

Nyhed: BMW 5GT som tysk trendsetter?

Den er både en coupé, en sedan, en stationcar og en hatchback samt lidt en SUV, mener BMW.

En GT, en rigtig GT? Det er en bil, man gerne vil køre en anden mands kone en tur til Frankfurt i!«

Udtalelsen er i sin tid leveret af en englænder - med et glimt i øjet. Men der er masser af sandhed i denne definition af biltypen GT.

For det første gemmer der sig i dette med ”en anden mands kone” et par sandheder: For det første at bilen skal være behagelig og luksuriøs. Dernæst at der jo ikke er behov for plads til flere end to.

For en englænder er »til Frankfurt« ensbetydende med to glæder: Dels at det er en dejlig lang tur, der venter. Dels at den tyske Autobahn er lige om hjørnet - og dermed muligheden for og begejstringen over at kunne køre stærkt. Med andre ord: En GT er en topersoners hurtigtgående luksusbil, der kan køre langt og stærkt.

Spørgsmålet er så, om den nyeste bil på markedet med betegnelsen GT passer til dette billede?

En slags SUV med baghjulstræk


I sit tekniske afsæt er den nye BMW 5GT en BMW X6 - det vil sige en X6, men med baghjulstræk og ikke 4-hjulstræk. X6 er så igen en X5. Også X6 er en bil uden for de normale typebetegnelser, mens X5 er let at placere, en typisk SUV - eller 4x4 eller off-road'er, som denne biltype hed tidligere.

Og dermed er 5GT så placeret rent teknisk. Den er altså i familie med en SUV. Væsentligste tekniske forskel er, at 5GT har baghjulstræk og kun baghjulstræk. At der så er planlagt en senere 4-hjulstrukken version er en anden sag. En række af 4-hjulstrækkerens egenskaber er typisk for 5GT. Den er stor og robust, og man sidder højt bag rattet.

Men SUV'ens typiske lidt grove stil genfinder vi slet ikke i 5GT. For oplevelsen i sæderne er helt anderledes. Ikke antydningen af SUV, men superluksus. Instrumenteringen er da også hentet fra BMW's nyeste 7-serie, altså limouen tiltænkt den type bilejere, der ofte har privatchauffør til at klare selve kørslen.

Komfort som på business class


Men 5GT er altså ikke bare en X5 med fører- og passagermiljø fra en minister-7'er. Karrosseriet er stort, så der er oceaner af plads over det hele - også på bagsæderne. I det hele taget har BMW kræset for bagsædeholdet: Sæderne er store, de støtter og griber over det hele. Dernæst kan bagsæderne justeres i alle retninger og endda hver for sig. Og da der tilmed er plads til at stikke fødderne ind under forsæderne, begynder oplevelsen på bagsæderne at minde om First Business Class på et fly over Atlanten.

Der er altså lagt endnu en dimension på 5GT - både X5 og 7-seriens førerplads og den overvældende bagsædeluksus som en 7-serie i den lange minister-version.

Bagklap i Superb-stil


Om det så er slut her? Nej, slet ikke. Hele bagagerummet er et mylder af teknikker fra andre biltyper. For det første er karrosseriets design og den faldende taglinje bag i stil med en coupé. Men bilen har sørme hækdør på størrelse med en kæmpe stationcar. Understreget af et raffinement, vi kender fra Skoda Superb: Bagklappen kan både åbnes som bagklappen i en sedan eller ved at betjene et andet håndtag som bagklappen i en hatchback.

Det er, som om alle biltyper mødes her, med undtagelse af den topersoners roadster med kaleche.

Altså ikke en GT i traditionel forstand. Slet ikke. Men måske kunne 5GT være valget for den type, der har lyst, stil og kræfter til at invitere flere mænds koner til Frankfurt ?

Sulten efter en bid Autobahn


Kører 5GT så som en GT? Både ja og nej. 5GT kører som en rigtig eller traditionel GT på en række punkter: Den kan køre stærkt. Den store 6-cylindrede diesel-række har en rimelig stor effekt, nemlig 245 hk, men et enormt moment over de 500 Nm. Det tæller i denne sammenhæng: Bilen er brølestærk og vil hellere end gerne bare æde Autobahn med masser af fart. Den muskelsvulmende turbodiesel har altid rigeligt parat under speederfoden. Og som den diesel, den er, leverer den alle kræfterne ved ganske få og dermed stille motoromdrejninger.

Audi kunne vinde Le Mans foreløbig to gange med diesel-racere uden at komme over 4.500 o/min. Samme mønster her. Autobahn bliver en langside ikke så lidt længere end Le Mans Mulsanne. Og omdrejningsmønsteret er så roligt som i en Audi 24 timers-racer. Og endda med et o.k. forbrug. Faktisk er et forbrugstal lige over 15 km/l glimrende for en bil af denne størrelse.

Desuden er bilen retningsstabil - klipperolig, slet og ret.

Mangel på ægte GT-følelse


Men den totale køreoplevelse er langt mere end bare tallene. Det er også kørestillingen, at motoren reagerer med skarphed - og at bilen vitterligt ser ud på en bestemt måde. Og her falder 5GT igennem. At massere en dieselspeeder kan umuligt forbindes med en GT. Og en bil, der er høj som et hus, bliver aldrig en ægte GT. En anden mands kone skal på en tur til Frankfurt sidde lidt lavt og lidt tilbagelænet.

BMW's markedsresearchere har overbevist BMW's ledelse om, at der er et hul i markedet til denne nyskabelse. Nu bliver det så spændende, hvordan virkeligheden så reagerer. Måske er 5GT bilen, der sætter sig på alle stole. Men den risikerer derimod også at sætte sig mellem alle stole.

Teknisk tror jeg på det første. Men vi bilkørere reagerer også med følelser - og derfor bliver virkeligheden det sidste. Er der nogen, der vil vædde?

Læs også: BMW sætter strøm til 1'eren

Motor varianter

530d GT: 6-cyl. rækkemotor, diesel, 245 hk 1.149.000 kr.
535i GT: 6-cyl. rækkemotor, benzin, 306 hk 1.159.000 kr.
550i GT: 8-cyl. V-motor, benzin biturbo, 407 hk 1.609.000 kr.

BMW 530D GT

Type: 5-dørs hatch/coupé med frontmotor og baghjulstræk
Motor: 6-cylindret rækkemotor, turbo, 3,0 liter
Effekt: 245 hk ved 4.000 o/min.
Moment: 540 Nm ved 1.750 o/min. 0-100 km/t: 6,9 sek.
Topfart: 240 km/t
Forbrug i flg. EU-mix: 15,4 km/l
CO2-udslip: 173 g/km
Pris: 1.149.000 kr.
Lancering i DK: Januar 2010

Nyhed: Brutal brølabe fra BMW

21-10-2015: Den hurtige BMW M4 GTS med 493 hk er en opvisning i avanceret teknologi som vandindsprøjtning og superflade OLED-lygter. Læs artikel

Test af BMW 435i Gran Coupe

01-03-2015: Test: BMW 435i Gran Coupé med den klassiske rækkesekser er en fantastisk køremaskine med firmaklassens måske flotteste design og i hvert fald mest intensive benzinmotor. Læs artikel

Nyhed: Teknologisk præstation

22-09-2013: Supersportsvognen BMW i8 klarer 0-100 km/t på 4,4 sekunder og 40 km/l. Prisen bliver 2,6 mio. kr. i Danmark. Læs artikel

Test af BMW Z4 23i

16-11-2009: JPtv har testet BMW's nye fartmonster, Z4 23i, til 699.000 kroner. Læs artikel

Test: Jubilæumsmodel fra Morgan

21-07-2009: Morgan Aero SuperSports leveres med en 4,8 liters V8 motor fra BMW. Prisen er godt en mio. kr. før dansk afgift. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...