Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
Test af BMW M3 | bil.guide.dk

Test af BMW M3

Vi har den sjældne karakter seks stjerner parat til den nye BMW M3 og den tilsvarende coupé, M4. Motor med enorme overarme, men samtidig overraskende lavt forbrug. Rigelig styre-power og verdens mest præcise bagende.

Sedan, coupé
BMW M3/M4
BMW

Kommentar:

  • Superbil uden et eneste minus

Plus:

  • Power
  • Forbrug
  • Grip og balance
  • Ingen understyring

Minus:

  • Intet

Den helt nye BMW M3 og M4: Teknisk én og samme bil – den 4-dørs hedder M3 som i gamle dage, mens samme bil bare med 2-dørs coupé-karrosseri har fået sit eget navn, nemlig M4.

Det er femte generation af den nærmest ikoniske M3 fra 1986; dengang med 4-cylindret rækkemotor og brede, firkantede skærme. Og som gruppe A-racerbil den mest vindende standardvogn i verden.

I forhold til forgængeren fra 2008 har den nye to cylindre færre og turbo i stedet for suge. Man spørger sig selv: Går det virkelig godt? Er den nye vitterligt bedre end generation fire? For slet ikke at tale om den berømte CSL-udgave fra 2004. Det var den, der gerne roterede ind i rotations-himmerige ved 9.000 o/min.

B97955465Z.1_20140618172551_000+G0ODJVK0.1-0.jpg

Altså: I direkte familie med den første med fire cylindre, med CSL og med to cylindre færre end forgængeren. Hmm – man tvivler.

BMW selv kan godt se problematikken. Så der er sat (turbo)tryk på at bevise, at det nyeste M er det bedste. Til at overbevise har tyskerne sat testcenteret for journalister op i det sydligste Portugal, der, hvor der stort set ikke er mere Europa tilbage. Vi lander i byen Faro. Gør os klar til to dage med M3M4 – en dag på jammerlig portugisisk landevejsasfalt og motorvej samt en på racerbanen Portimao Race Track. med 4,5 km ud og ind som på de fleste baner, men kun få fiser så meget op og ned som netop denne.

Det er at spille med musklerne dette her. For hvis det nye M kan klare det, kan det klare alt. Og det er at være upassende selvfed, hvis den fejler.

B97955465Z.1_20140618172551_000+G0ODJVR9.1-0.jpg

De vigtigste nøgletal: langsliggende frontmotor og baghjulstræk. 3-liters 6-cylindret rækkemotor. 431 hk og til 100 på 4,1 sek. Samt et stort moment, som jeg i første omgang ikke noterer mig nærmere. Det var en fejl. For netop momentet, det maksimale drejningsmoment på 550 Nm mellem knap 2.000 omdrejninger og helt op på den anden side af 5.000 er måske præcis det, der gør den nye bil til … ja, hvor god den vitterligt er, ved jeg selvfølgelig endnu ikke denne morgen på testdag et.

Klassisk BMW nyfortolket

Kurver, men ikke de kurver

Altså ny 6-cylindret rækkemotor. På papiret ligner den jo alle de andre 3-liters 6’ere i BMW’s program. Men BMW M, der bygger disse biler, pointerer, at sådan er det ikke. Denne motor, mine herrer, den er fra vores M-afdeling og er derfor noget helt særligt.

Interessant er turbomotorens to kurver, moment-kurven og effekt-kurven. Altså diagrammet over, hvordan henholdsvis momentet og effekten udvikler sig i takt med omdrejningstallet. Det teknisk blærede er, at motorens maksimale moment yder mellem 1.850 og 5.500 o/min., og præcis fra dette omdrejningstal træder motorens maksimale effekt ind. I virkelighedens verden kan man ikke mærke forskel på moment og effekt. Men momentet opleves som motorens kræfter ved mellemomdrejninger, mens effekten er kræfterne, når motoren virkelig roterer.

B97955465Z.1_20140618172551_000+G0ODK00P.1-0.jpg

Den nye BMW M-motor opleves, som om der er enorme kræfter ved alle omdrejninger. Og det er jo netop det, de to kurver, moment- og effektkurven, bekræfter. Mange moment-kræfter ved få omdrejninger direkte efterfulgt af mange effekt-kræfter ved mange omdrejninger.

Det mest imponerende er egentlig ikke, hvor let bilen lige hopper op på 200 km/t. Der, hvor M3M4 for alvor træder frem for de andre, er letheden, hvormed den fortsætter til 240. Og 250 for den sags skyld – der med undtagelse af Porsche er den frivillige maksimale gentleman-topfart blandt de tyske bilfabrikanter. M3 fortsætter – i hvert fald målt på speedometeret – glad forbi de 250 og sætter først den elektroniske topfarts-begrænsning ind ved 267. Måske fordi fartmåleren viser for meget. For officiel topfart er 250 km/t., hvilket er sikret med elektronisk begrænsning. Hos BMW kan man dog købe et særligt kit, der tillader bilen af spæne videre til 280 km/t.

B97955465Z.1_20140618172551_000+G0ODJVQB.1-0.jpg

Men motorens store moment og den rigelige effekt er der selvfølgelig også på en racerbane eller i sving på en snørklet bivej. Det er faktisk på én og samme gang både en god og en dårlig nyhed.

BMW i8 kører 47 km/l

Hvad sker der under højre pedal?

Den gode nyhed er, at der jo bare er kræfter parat hele tiden under højre pedal. Det betyder, at man nærmest kan flyve hen til næste sving i et langt spring, og det er garanti for, at man kan komme hurtigt ud af sving. Det er jo bare at gi’ den noget gas omtrent uanset omdrejningstallet.

Men på en måde er det samtidig den dårlige nyhed. For her er så mange kræfter, at køreren virkelig skal vide, hvad han har gang i. For selv ved 3.500 o/min. eller måske bare 2.500 kan bilen finde på at sende bagenden ud, når der accelereres ud af sving.

I en traditionel sugemotor skal der mange omdrejninger til at opbygge så stor effekt, at bagenden bliver bred. Og mange omdrejninger – så ved køreren jo ligesom godt, hvad han eller hun har gang i. Men her i den nye M3M4 kan bagenden skride ud som en overraskelse ved få omdrejninger. Men det er jo samtidigt det gyldne ved den nye motor: At der er så rigelig kraft ved alle omdrejninger.

Og det er jo med det nye M som med alle andre virkelige power-biler. Når der er rigeligt under motorhjelmen, skal man vide, hvad man har med at gøre.

B97955465Z.1_20140618172551_000+G0ODJVP3.1-0.jpg

Men hvorfor er det lige, at BMW har valgt at gå fra den ellers så anerkendte V8-cylindrede sugemotor til den nye række-6 med turbo, altså to turboer?

Tyskerne selv vil gerne fremstille skiftet som et ridt tilbage til den syngende 6-cylindrede rækkemotor, som mærket er så elsket for. Men forklaringen er i endnu højere grad, at verden kræver et stadigt mindre CO2-udslip. Og hvordan er nu den effektive vej til mindre CO2? Mindre slagvolumen og færre cylindre plus turbo. Som man har gjort i Formel 1 for eksempel. Og som tyskerne nu har valgt at gøre med den nye M3M4. Fra 8 suge til 6 turbocylindre.

Resultatet er tydeligt: Med den sparsommelige gearkasse er det nye M’s CO2-udslip lige under 200 g-grænsen. De to konkurrenter fra Audi og Mercedes har et CO2-udslip på lige knap 250 g/km og væsentligt over. Så er den sat på plads.

Accelerationen er brutal

BMW oplyser selv, at den klassiske sprint fra 0 til 100 km/t. er en 4,1 sekunders ting. Det er altså hurtigt, skal jeg hilse og sige. En konkurrent er Porsche 911, der bruger mellem 3,2 og 5,2 sekund, afhængig af hvilken variant der fyres af. Den direkte rival, Audi RS5, klarer opgaven på 4,5 sek. Så M3M4 kan mænge sig med de hurtigste sprintere.

B97955465Z.1_20140618172551_000+G0ODJVRR.2-0.jpg

Vi skal da lige prøve, om det nu virkelig passer: Hold stille. Frem med stopuret. Slå al ESP og antispin fra. Ned med bremsen. Ned med speederen, systemet finder selv i launch-control og dermed det optimale antal omdrejninger, så nu: Bremse slip.

Mange synes, at de nye turbomotorer i Formel 1 ikke siger noget videre. Sådan er det altså ikke med den nye turbomotor i M3M4. Brølet af kræfter, hvinet fra dækkene. Efter et øjeblik blinker og skråler alle gule og røde lamper omkring omdrejningstælleren – skift nu gear! Klik med højre hånd, mere hjulspin. Og vi kører 100. Stopuret viser 4,8 sekunder. Men jeg fik nok ikke råbt ”nu” helt hurtigt nok, og min kollega fik sikkert ikke standset stopuret lige i det helt rigtige splitsekund. Dernæst gik det lidt op ad bakke, og gearskiftet skulle have været der en brøkdel før. Så alt i alt: 4,1 sekund – det skal nu nok passe.

BMW fejrer 30 år med M5

Aldrig understyring, aldrig

Faktisk oplevede jeg kun understyring én gang. Og det var, fordi jeg kørte alt for hurtigt ind i en hårnål. Men det er jo klart nok, selv en Formel 1-racer understyrer, hvis man bare overkører den ind i et skarpt sving. Men ellers – en hel dag på en racerbane uden så meget som én understyring. Mesterligt.

B97955465Z.1_20140618172551_000+G0ODJVQP.1-0.jpg

Hvad M3M4 til gengæld gerne vil er at føre sig frem med power-overstyring, som de siger i de kredse. Altså blæse så hurtigt ud af sving, at bagenden skrider ud i en – ja, power-overstyring.

Den kommer let i 2. gear. Det er lige ved, at det bare er at tjatte til pedalen. Selv med MDM slået til – MDM er ESP, der tillader nogen udskridning – stikker bilen hurtigt bagenden ud. Men den er let at gribe, fordi styretøjet er hurtigt, og fordi man næsten kan føle asfalten med højre fod. Så lineært og præcist er motor/gearkasse, så nøjagtigt er affjedringen afstemt.

Hvor mange kræfter, den nye motor har, understreges af, at den også kan dette her i 3. gear. Fejende let og flot, bare hold på. Bilen hænger derude i en passende power-overstyring. Selvfølgelig skal bilens styres, jo, jo – og dette her kræver i sagens natur en trænet kører. Men det er ikke så lidt lettere her bag rattet i M3M4 end i de andre. Så det er bare at give rattet en behagelig kontrastyring – så styrer man lige præcis bilen nydeligt på plads.

BMW 4 Cabriolet uden træk i nakken

»It’s more friendly to the driver,« sagde en af BMW’s instruktører. Hvor har han dog ret.

BMW M3/M4 helt kort

  • BMW M3 og M4 er de højtydende M-versioner af henholdsvis 3- og 4-serien, der rent teknisk er samme bil. M3 er en 4-dørs sedan, M4 en 2-dørs coupé. Altid frontmotor og baghjulstræk. Kun én motor, nemlig den nye 3-liters række-6 med to turboer. Priser: M3 fra 1.529.000 kr., M4 fra 1.538.000 kr. Dobbeltkobling-gearkasse koster 85.571 kr.

M3 Sedan dobbeltkobling – teknikken

  • Type: 4-5-personers sedan, frontmotor, baghjulstræk.
  • Motor: 6-cyl. R-benzin, 3,0 liter, 431 hk ved 5.500-7.300 o/min., 550 Nm ved 1.850-5.500 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 12,0 km/l.
  • CO2-udslip: 194 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 4,1 sek. Topfart: 250 km/t. (begrænset).
  • Pris: Fra 1.614.571 kr.

BMW M3 i fem generationer

  • E30: 4-cyl., 16V rækkemotor. Først 2,3 liter med 195 og senere 215 hk, senere 2,5-liters motor med 238 hk.
  • E36: Nu med 6-cylindret rækkemotor. Først 3,0 liter med 282 hk, senere 3,2 liter med 316 hk.
  • E46: 3,2-liters række-6 med 343 hk. Den berømte specialversion, CSL, yder 360 hk.
  • E90 og E92: Sedanen hedder E90, coupeen E92. Altid 4,0 V8-cylindret sugemotor med 420 hk.
  • F30: Sedan hedder M3, coupé M4. Række-6 med biturbo, 3,0 liter, 431 hk.

Nyhed: Brutal brølabe fra BMW

21-10-2015: Den hurtige BMW M4 GTS med 493 hk er en opvisning i avanceret teknologi som vandindsprøjtning og superflade OLED-lygter. Læs artikel

Test af BMW i8

21-08-2015: BMW i8 er ingen Tesla. Den er meget federe! Læs artikel

Test af BMW i8

07-02-2015: Test: BMW i8 har stikkende øjne, herkuliske former og en speeder, der giver adgang til en lille 1,5 benzinmotor og en ditto elektromotor. Vi tester, om det er noget, der dur. Læs artikel

Test af BMW M4 coupé

25-10-2014: Test: Den er lav, bred og forførende. BMW M4 er samtidig en opvisning i rendyrket køreglæde tilsat en næsten frådende sekcylindret motor med 431 hk. Læs artikel

Nyhed: Den rå elegantier

09-02-2014: BMW har lækket nyheden om BMW M3 og M4 dryp for dryp. Og hver gang har vi ventet med tilbageholdt åndedrag på de næste fakta. Nu er de ”rigtige” billeder af den endelige M3 og M4 her. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...