Find mere om:
Citroën: Tilsæt kun benzin | bil.guide.dk

Citroën: Tilsæt kun benzin

DS3 R3 er en alsidig, højtydende rallybil, som skal blive overkommelig i pris herhjemme.

»Klar til brug. Tilsæt kun benzin. Den gummierede side skal vende nedad«. Sådan kunne der stå på brugsanvisningen til denne Citroën DS3 R3 rallybil, som inden længe kommer i handlen, målrettet især private rallyspirer. Hos Citroën lover man, at prisen bliver ”overkommelig”.

Sideløbende med Citroëns deltagelse i WRC (VM i rally), hvor man fem gange har vundet mesterskabet for konstruktører, sælger motorsportsafdelingen, Citroën Racing en række produkter, og det er baggrunden for udviklingen af Citroën DS3 R3, som sendes ud på de første rallyetaper sidst på året. Det er en alsidig, højtydende rallybil, som skal være overkommelig i pris.

Bilen er udviklet til R3T reglementet fra den internationale motorsportsorganisation FIA. DS3 R3 har samme opbygning og udseende som den serieproducerede DS3, men det oprindelige karrosseri er forstærket med et svejset sikkerhedsbur for at sikre stivheden i chassis’et og beskytte mandskabet.

Usædvanlig smidig

Rallybilen har en firecylindret turbomotor, 1,6 THP (turbo med højt tryk), som er en videreudvikling af den serieproducerede PSA-motor. Ved hjælp af en række racing-dele (bl.a. knastaksler, stempler, plejlstænger, udstødning og turbo samt specifik motorstyring) er effekten øget fra 156 til 210 heste. Samtidig er momentet hævet til 350 Nm, så motoren i DS3 R3 er usædvanlig smidig.

I udviklingen af bilen har man benyttet Citroën Racings erfaringer fra WRC. Ligesom på C4 WRC er skiftefunktionen i den sekstrins sekventielle gearkasse styret elektronisk, hvilket gør gearskiftet dobbelt så hurtigt og reducerer slid på motor og gearkasse. Koblingspedalen i bilen er kun til brug under start.

Fra Citroën lover man også, at DS3 R3 er effektiv på alle typer underlag, fra hullede grusveje til asfalt. Undervognen har en lang række muligheder for justering, så DS3 R3 kan tilpasses alle typer kørere.

Citroën Racing har stået for udviklingen af bilen, som tilbagelagde sine første km i slutningen af august sidste år. Siden da har den kørt over 10.000 testkilometer på alle typer underlag med flere forskellige kørere bag rattet.

Bilen er konstrueret med både dele fra serieproduktionen og racing-dele, så prisen holdes nede – men hvad den præcist kommer til at koste fremgår ikke. Rallybilen sælges både som kitcar, altså samlesæt eller som en køreklar rallybil.

Test: Fire frække biler til en halv mio.

02-09-2011: Den hårdkogte GTI, den klassiske baghjulstrækker, designerbilen og den nyeste med kaleche. Læs artikel

Test af Alfa Romeo Mito QV, Citroën DS3, VW Polo

19-11-2010: Der en knald på GTI'erne. Vi har prøvet VW Polo GTI, Alfa Romeo MiTo QV og Citroën DS3. Læs artikel

Test: Citroën vil tilbage i avantgarden

20-06-2009: Ny C3 og livsstilsbilen DS3 skal hjælpe Citroën med at genfinde rødderne, mens konceptbiler giver liv til drømmene. Læs artikel

Guide: Nazi-stolthed blev til sportsvognseventyr

19-07-2016: Ikonisk bil: Historien om Porsche 911, som er en af verdens mest ikoniske sportsvogne, begynder ved et motorløb i Det Tredje Rige. Læs artikel

Nyhed: Ny dansk sportsvogn på vej

23-02-2016: Bilproduktion: Syddansk firma på vej med sportsvognsmærket Agile, der vil lancere den første model i 2017. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...