Find mere om:
Nyhed: Billedskøn Ferrari-skabning | bil.guide.dk

Nyhed: Billedskøn Ferrari-skabning

Den nye 488 GTB byder på en 3,9-liters V8-turbomotor og klarer 0-200 km/t på 8,3 sekunder.

Få biler kan kaldes kunst på hjul, men den nye Ferrari 488 GTB er en af dem.

Den bygger på 458 Italia, der får en så stor omgang med teknik- og designkosten, at det italienske superbilmærke ændrer på cifrene, og hvor GTB står for Gran Turismo Berlinetta. Hjertet er en 3,9-liters V8-turbomotor på 670 hk, som afløser den kendte sugemotor på 4,5 liter med 570 hk.

Vildbassen med V8’eren placeret lige bag de formstøbte sæder klarer 0-100 km/t på 3,0 sekunder, mens de 200 km/t kaperes på 8,3 af slagsen. Det er samme tal til 100 km/t som McLaren 550S med op mod 650 hk, der er en af hovedkonkurrenterne, mens italieneren lige er 0,1 sekund foran på de 200 km/t. Præstationerne hjælpes godt på vej af den syvtrins automatgearkasse med Variable Torque management, som giver en mere lineær kraftudveksling og sørger for at levere momentet omgående over hele omdrejningsspektret.

Momentet er monumentale 760 Nm ved 3.000 omdr. mod 540 Nm ved 6.000 omdr. i 458 Italia. Den er også 0,4 sekund hurtigere op til 100 km/t og nipper en smule mindre til dråberne.

Skarpsleben Ferrari-hybridbil

Men forbruget hedder dog 9,0 km/l i gennemsnit, og det er rent teoretisk, for lur os, om det bliver nemt at holde speederfoden i ro.

Ingeniørerne har også fået skabt 50 pct. mere downforce med en ny dobbeltspoiler, der spiller sammen med den nye front med inspiration fra topmodellen La Ferrari.

Åndehullerne i siden har historiske referencer til den klassiske 308 GTB, så der er masser af kendt Ferrari-design-dna i den nye model, der for øvrigt klarer over 330 km/t på toppen.

Den er bestykket med nyeste generation af mærkets Side slip angle control system, der sammen med en ny undervogn med adaptive støddæmpere gør det muligt at give endnu mere gas gennem sving uden at skride ud med bagenden.

Ifølge Ferrari har lydingeniørerne fra Maranello arbejdet på at skabe et nyt kraftfuldt soundtrack fra motor og udstødning, som gør 488 GTB’eren enestående.

Den nye superbil vises på det kommende motorshow i Geneve, tæt på nogle af de mulige kommende købere. Den ventes lanceret senere på året.

Test af Ferrari California T

13-09-2014: Første Ferrari med turbo siden legenden F40. Går det godt? Lyder den ordentligt? Vi lader de første kilometer løbe ind under fronten på vejene nær Ferrari-byen Maranello i Norditalien. Det blev overraskelsernes dag. Læs artikel

Nyhed: Super-Ferrari bliver topløs

17-07-2016: La Ferrari smider toppen og er klar som åndeløst smuk spider med stof- eller fast tag. Læs artikel

Nyhed: Ferrari FF får flere kræfter og nyt navn

01-03-2016: Den store firepersoners Ferrari FF får et løft og skifter navn til GT4 Lusso. Læs artikel

Test af Ferrari 488 GTB

21-08-2015: Ferrari melder sig ind i tidsalderen, hvor det nye sort er lavt forbrug. Derfor har nyeste stejlende hingst en downsizet motor med turbo – på tværs af selve filosofien, indvender nogle. Men når den nye har 20 pct. mere effekt og udsender 20 pct. mindre CO2, er alting godt, konkluderer vi efter den første test af en bil, der mere end noget andet er vild. Læs artikel

Nyhed: Skarpsleben Ferrari-hybridbil

15-12-2014: Ferrari FXX-K viser med 1.050 hk og et moment på 900 Nm, hvad vej mærket vil gå. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...