Find mere om:
Test af Ferrari 599 GTO | bil.guide.dk

Ferraris hellige gral

Verden har kun set tre Ferrarier med betegnelsen GTO. Den nyeste er den hidtil hurtigste.

Den mest berømte af alle Ferrarier ? Er det supersportsvognen fra 2002, der bærer legendariske Enzos navn? Eller er det den sidste model, som Enzo selv var med til virkelig at præge inden sin død i 1988, altså F40? Eller er det? Ja, det er Ferrari 250 GTO fra 1962. Bilen, som mange opfatter som den smukkeste sportsvogn nogensinde. Bilen, der vandt VM for mærker tre år i træk - 1962, 63 og 64. Altså de tre samme år, som bilen blev produceret.

250 refererer til de enkelte cylindres slagvolumen, og da motoren var en V12 sugemotor, var den altså en 3-liters bil med 300 hk i gadeudgaven og endnu mere i racerversionen. De tre bogstaver, G, T og O, er forkortelsen for det italienske Gran Turismo Omologato. En benævnelse, der satte bilens rolle i perspektiv, idet den var en såkaldt homologeringsbil. Det vil sige, at den blev bygget for at opnå certificering til at kunne deltage i motorsport, nærmere bestemt i datidens GT gruppe 3.

En meget hurtig brødvogn

Senere dukkede GTO Series II op og en variant af den, nemlig den berømte Breadvan - og ja, direkte oversat betyder det jo brødvogn - og en sådan lignede den i den grad. Sigtet var at gøre bagenden mere aerodynamisk ved høje hastigheder. Og så måtte den i øvrigt se ud, som den ville.

20 år senere dukkede navnet GTO så op hos Ferrari igen. I 1984 lancerede den stejlende hingst centermotorbilen med det korte, officielle navn Ferrari GTO. Men eftertiden kaldte den nu alligevel ofte for 288 GTO - for lettere at kende forskel fra den første med de tre bogstaver. 288 refererede til motorens størrelse, 2,8 liter og antallet af cylindre; 8. Effekten var bl.a. takket være to turboer hele 400 hk. Derfor var 80'ernes GTO hurtig nok til at klare 0-100-afsættet på cirka 4 sekunder.

Produktionen af 288 GTO foregik fra 1984-86, og der skulle således gå 26 år, inden verden atter skulle komme til at opleve en GTO, denne gang 599 GTO. Til sammenligning: 6,0-liters V12, 670 hk og til 100 km/t på 3,35 sek.

Ferrari 599 GTO er på mange måder at betragte som en gadeudgave af banebilen 599XX, der så igen er en racerbil, der er konstrueret ud fra en 599 GTB, der jo er en gadebil. Og på den måde suser udviklingshistorien i ring hos Ferrari.

Hurtigere end den hurtigste

Nutidens GTO er en forbløffende bil på mange måder. Først og fremmest, fordi den er så hurtig. Således er netop GTO anno 2010 den hurtigste gade-Ferrari nogensinde. Dermed er den hurtigere end Ferrari Enzo, den er hurtigere end F40, og den er hurtigere end selv den mest effektive version af 458 Italia. Om der så en dag kommer en endnu skarpere udgave med efternavnet Fiorano eller måske Enzo eller Dino, får vi se. Hvis over-458'eren skulle få en modelbetegnelsen, der skaber så stor respekt, skulle det jo være, fordi dén så er den hurtigste af alle gadebiler, når den måtte dukke op.

Men det vil den sikkert også være. Det er sådan, Ferrari driver udviklingen. At det på alle måder ville passe ind i den stejlende hingsts fremtids-strategi - endnu mere fart i en bil, der er mindre og først og fremmest lettere - det er bare spekulationer, der i realiteten får ideen til at lyde endnu mere rigtig.

Men foreløbig er vi her, tæt ved slutningen af 2010, året, da 599 GTO blev lanceret.

Motoren det ”forkerte” sted

Tankevækkende er det også, at 599 GTO's basale design er det samme som 250 GTO, altså en topersoners langsnudet coupé med kort kabine og hæk. Fordi både GTO anno dengang og GTO anno 2010 har en langsliggende frontmotor og baghjulstræk.

Men hvordan kan en frontmotorbil nu være hurtigere end både Ferrari F40 og Ferrari Enzo, der jo havde centermotor - konstruktionen, som vi altid har hørt, er det ultimativt mest farteffektive?

Forklaringen deler sig i to: For det første er motoren i 599 GTO trukket så langt tilbage i karrosseriet, at vægtfordelingen alligevel er cirka 50:50, altså præcis det, som ellers er det fine ved centermotor-konstruktionen. Dernæst er afstemningen af undervogn og dermed bilens balance mere afgørende end noget andet.

Og så hører det jo også med, at V12-motorens effekt er 670 hk. Vel er konfiguration og opsætning og alt muligt vigtigt, men effekt i metermål skader heller aldrig, når det handler om at konstruere en sportsvogn, der er hurtig.

Til hundrede på 3,35 sek. og topfart 335 km/t - det er da i øvrigt til at huske. Det er to af de hårde tal. Men måske er det mest interessante ved 2010 GTO'en dens egenvægt. 1.495 kg er trods alt halvandet ton og dermed en del. Men alligevel er det lidt for en bil i denne liga. Ferrari forklarer, at de har hentet viden fra Formel 1 for at holde vægten nede. Kulfiber over det hele hører med til en væsentlig del af forklaringen, men også brugen af tyndere aluminium og tyndere glas - idet vi jo lige friholder Formel 1-sporten æren for netop tyndere glas.

Og lav vægt er så afgørende for kommende generationer af supersporsvogne - ja, biler i det hele taget - fordi netop lav vægt er et universelt middel til at nedbringe energiforbruget og dermed CO2-udslippet. Men det gyldne i netop denne sportsvognssammenhæng er, at lav vægt også er vejen til bedre acceleration, højere svinghastighed og skarpere bremseevne.

Læs også: Mercedes i tre generationer

Ferrari 599 GTO - teknikken

Type: 2-personers sportscoupé, frontmotor, baghjulstræk
Motor: 12-cyl. V-motor, suge
Slagvolumen: 6,0 liter
Effekt: 670 hk ved 8.250 o/min.
Moment: 620 Nm ved 6.500 o/min.
0-100 km/t: 3,35 sek.
Topfart: 335 km/t +
Forbrug ifølge EU-norm: 5,7 km/l
CO2-udslip: 411 g/km
Pris i Danmark: 7.196.000 kr.
Lancering: Efteråret 2010

Test af Ferrari California T

13-09-2014: Første Ferrari med turbo siden legenden F40. Går det godt? Lyder den ordentligt? Vi lader de første kilometer løbe ind under fronten på vejene nær Ferrari-byen Maranello i Norditalien. Det blev overraskelsernes dag. Læs artikel

Nyhed: Sjældneste Ferrari i nyere tid

29-09-2010: En dansker har bestilt Ferrari SA APERTA, der bygges i kun 80 eksemplarer. Alle er solgt. Læs artikel

Nyhed: Rigmand fik bygget sin egen Ferrari

28-12-2009: Inspirationen udsprang af en Fellini-film. Prisen for den helt unikke Ferrari P540 Superfast Aperta er en hemmelighed. Læs artikel

Test: Italiensk magtdemonstration

20-10-2009: Halshvirvlerne skal nok få en tur i strækmaskinen, når trafi kanterne ser den nye Ferrari 458 Italia. Både design og teknik ligner en magtdemonstration fra italienerne. Læs artikel

Nyhed: Super-Ferrari bliver topløs

17-07-2016: La Ferrari smider toppen og er klar som åndeløst smuk spider med stof- eller fast tag. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...