Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
Test af Ferrari F12berlinetta | bil.guide.dk

Test af Ferrari F12berlinetta

Den nyeste stejlende hingst er på alle måde de fantastiske tals bil. Især effekten er så høj, at man spørger sig selv, om det ikke er for meget. Efter en dag på Italiens bedste bjergveje er konklusionen: På ingen måde. Selv om vi begyndte noget mere tvivlende.


Fotografen Greg Pajo er fra New Zealand. Hvad han laver her i Italien? »Jeg fik lyst til at opleve Europa. Og der er et godt marked her for os freelance-fotografer.«

[fakta 1]

Men det var ikke Gregs fortælling om hans eventyrlyst, der gjorde en af hans bemærkninger til et omdrejningspunkt for dagen. Det var det eftertænksomme, det spørgende:

»Well, it will be interesting what you guys say this afternoon!« »You guys« er os to danske testkørere, Mikkel Thomsager fra BilMagasinet og mig. Vi er i dag gæster hos Ferrari i Maranello for at tage de første livtag med det nyeste metal fra den stejlende hest på den gule baggrund. F12 – Ferrari F12berlinetta, hvis det hele skal med – og ja, stavet på netop denne måde. Afløseren for 599 GTB. Altså en stor, i hvert fald forholdsvis stor, coupé med en V12-cylindret sugemotor, effekt til overflod, baghjulstræk og en kraftig prisseddel.

740 hestekræfter

Med det samme et par af de afgørende nøgletal: altså V12, 6,3 liter, 740 hk, 690 Nm. Hvis du ikke vil lade øjnene bakke i teksten, tager vi lige de fire oplysninger igen: V12, 6,3 liter, 740 hk, 690 Nm. Pakket ind i et gudesmukt coupékarrosseri. Ingen bil bliver nogensinde så velformet som Ferrari 250 GTO fra 1962, påstår jeg lige. Men her er en, der sniger sig derhenad.

Vi fik en F12 udleveret i morges. Frisk fra fabrikken på adressen Via Abetone Inferiore i Ferrari-byen Maranello ikke så langt fra Bologna.

Show us the way

16-17 minutter ude på ruten har en lastbil tabt sit læs af ruder til udstillingsvinduer. Totalspærret motortrafikvej. Et hold af lokale betjente vifter os af, og hverken pile, noter eller noget andet fra rutebogen passer mere. Men Greg, der følger med så godt, det nu lader sig gøre i en lejet Punto, har været her på kanterne før.

»Jeg kender den helt rigtige vej – en halv times tid herfra, masser af skarpe sving, ikke meget trafik. Skulle vi ikke?«

»Greg – show us the way.«

En halv times tid senere. Han havde ret, kiwien. Sikken en vej. Det viser sig da også, at det netop er denne vej, som ikonet Balboni bruger. Valentino Balboni – ja, dén Balboni, Lamborghinis berømthed af en testkører, der fandt det absolutte set-up til Lambos hurtigste sportsvogne her.

Hans asfalt. Hans sving. Hans ujævnheder. Hans drilagtigheder. Godt set, Greg.

Efter to ture ned og to ture op med god fart kommer så det eneste spørgsmål, der kan stilles i den situation:

»What do you think, guys?«

Njae og øhh! Hvad synes vi? Min kollega må svare for sig selv, men min foreløbige dom er: at F12 egentlig ikke er specielt nem at køre. At den stritter imod og har det med at hoppe fra ujævnhed til ujævnhed. Og at bremserne nærmest føles lange. Hvordan kan det nu passe? Når Ferraris ingeniører – af alle – nu har rullet sig ud?

Da er det, Greg siger dette med »…what you guys say tonight.«

Balbonis berømte vej

Balbonis teststrækning er næppe mere end 10 km lang. Det gyldne er, at her er alle slags tætte kurver. Hårnåle først og fremmest, dernæst S-sving, men dog ingen åbne sving; sweepere, som typer som ham siger. Asfalten er mange steder ujævn; flere steder med fæle lapper. Alle steder er en udfordring. Og så igen: Her er nærmest ingen trafik. Ganske vist bor der en familie lige midt på strækningen. Men efter deres ansigtsudtryk at dømme og den måde, armene flagrer på, når vores Ferrari flyver forbi, har de sikkert købt det lille landsted for at opleve Balboni – og i dag altså os.

Et typisk sving kommer dér: derhen i tredjem gear for fuld acceleration. Så hårdt og med eftertryk på den enorme bremsepedal. Styr ind, hav tjek på vejens forløb – og at der vitterligt ikke kommer trafik imod – og så; ned med den slanke pedal helt til højre. Fordækkene bider og holder fast – bagdækkene bider, men ”overhales”, fra midten af svinget, alligevel af den enorme motorkraft. Så Michelin’erne slipper, bagenden skrider ud, mens bilen arrigt springer ud ad svinget. Det er bare at styre kontra, holde på, men ikke helt på, så genfinder dækkene grebet. Alt er i fuld balance, og næste sving kommer allerede farende.

Der er masser af elektronik i sådan en moderne Ferrari med fladt rat forneden. På rattet nederst til højre kan køreren vælge, hvor meget ESP, han vil køre med – fra ”wet”, hvor al elektronik griber ind, så snart bilen bare aner en vandpyt i det fjerne, over ”sport” til ”race”, hvor der er plads til ganske megen hjulspind og dermed udskridning.

Italiens ivrigste speeder

Til netop denne test vælger jeg dog et trin højere; her er plads til hjulspind og poweroverstyring – men hvis bagenden er ude over cirka 45 grader, kommer ESP alligevel og hjælper til. Jeg prøver også alt slået fra gennem nogle sving; men Balbonis testvej har ingen afkørselsarealer, så jeg klikker et trin ned igen.

Engelske journalister har allerede været hernede for at køre den nye stejlende hest for et par uger siden. Et par af dem beklager sig over, at F12 skrider for let ud med bagenden. Bullshit. Poweroverstyring er ingen kunst i Italiens rødeste raket, men det bør på ingen måde bebrejdes den. Det er på ingen måde et udtryk for, at undervognen fejler, eller at bagdækkene ikke har tilstrækkeligt grip; det handler bare om, at her er kombinationen 740 hk, 690 Nm og baghjulstræk. Og når speederen så er ivrig, er der ikke langt til en baghjulsskrider.

Understyring plejer at være et tema for alt, der kan indregistreres til vejen. Men faktisk ikke i dag. Overraskende nok oplever jeg kun, at forenden lige antyder at give slip en enkelt gang, eller rettere kun i et bestemt sving. Det sker i en skarp højre hårnål ned ad bakke og kun her. Så jeg konkluderer, at det er svingets skyld så at sige, og at understyring ellers på ingen måde er et problem i F12.

Styringen er fremragende

Aldrig har jeg oplevet så skarp styring på en gadebil; det står klart efter turene på Balbonis testvej. Men også i knap så ekstreme situationer skriger styringen af skarphed og kvalitet. Tænk på et styreudslag – og forenden farer ind. Gennem de første par sving i morges var jeg ved at ramme den inderste kant, men efter et stykke tid er det problem løst. Og senere på dagen er jeg bare glad for, at forenden flytter sig i samme sekund, rattet røres.

Det er vigtigt at understrege, at styringen er hurtig, men ikke nervøs. Ved ligeud er bilen overbevisende stabil, og når der skal overhales, springer forenden ikke over i venstre side, inden den skal. Så hurtig og præcis, dog uden at være for hurtig ”ud af nul”, som ingeniørerne taler om.

Bremserne kræver en del tilvænning. Faktisk skulle F12 bare bremse så meget bedre og lettere end forgængeren. Blandt andet takket være det lavere tyngdepunkt og det nye forhjulsophæng, der sikrer, at de to fordæk træder helt perfekt og vinkelret ned på asfalten, selv når det er lige før, ABS er på arbejde, og Michelin’erne gi’r den der lyd af, at nu kan de ikke mere.

Alligevel er det, som højre fod oplever, når der landes før endnu en hårnål, noget helt andet: at der skal trædes til med et effektivt og bestemt tråd på bremsen. Brems. Og du skal mene det. Du må ikke tøve eller tjatbremse.

Men efter at en del kilometer og sigtepunkt og bremsetryk er flyttet om i rygmarven, føles de fire F12-skiver fine.

Problemet CO2 er nået til Maranello

Accelerations-skraldet mellem de mange sving. Vel vejer F12 forholdsvis lidt, knap 1.600 kg, men det er selvfølgelig først og fremmest den enorme effekt, der har æren. Over 700 hk fra en stor sugemotor. Det lyder udslipsfarligt. Og emnet CO2 er vitterligt også nået til Maranello. Ferrari er stolte over, at den nye F12 har et udslip på 350 g/km. Et kæmpetal, når vi ved, at mange af sparebøsserne nu er under 100 g. Men en Polo er jo også en lidt anden liga.

Blandt superbiler er 350 faktisk ganske godt, idet det jo ikke er længe siden, at en Porsche 911 Turbo havde de fire tal 4, 5 og 0 og netop i denne rækkefølge stående ud for rubrikken CO2-udslip.

F12berlineta er jo i den grad en V12-cylindret sugemotor med stor slagvolumen – altså den gammeldags opskrift fra dengang, en motor ”bare” skulle yde uden nævneværdig skelen til udslip. Tidens udvikling er jo downsizing med nogen gange færre cylindre og i hvert fald mindre slagvolumen plus turbo. Om den sandhed også kommer til Ferrari?

Italienerne vil helst ikke tale om det. Men den kommende motorformel i Grand Prix-racing kan blive begyndelsen til nye tider: Fra 2014 kører Formel 1 med 1,6-liters V6-motorer med turbo. Og når Ferrari vinder i F1 med en lille turbomotor, kan den formel vel også dukke op i en superbil til gaden – eller?

F12 er god – ufattelig god

Hvorfor er den så god, hvorfor er den så hurtig, den nye Ferrari F12? Den har enorm effekt, den har præcis styring, men hvad er den dybere forklaring?

Forklaringen gemmer sig i selve bilens konstruktion: F12 er mindre end forgængeren 599 GTB, den er desuden lettere, ligesom dens tyngdepunkt er lavere og tættere ved bilens omdrejningspunkt, hvorfor den rammer en fin vægtfordeling, 46:54. Det er ingeniørkunst. Dét – selve konstruktionen – er forklaringen.

Det er derfor, at F12 er to sekunder hurtigere end en Ferrari Enzo rundt på fabrikkens egen testbane, Fiorano. Det er derfor, at den er et sekund hurtigere end 599 GTO.

Det er derfor, at F12 er den hurtigste gade-Ferrari nogensinde. Og den fedeste at køre.

Hvorfor var det så, at jeg var tøvende i formiddags, lige da Greg spurgte? Fordi en så hurtig bil kræver tilvænning. Man kan ikke bare lige sætte sig bag rattet og bruge den fuldt ud. Men når kilometerne er rullet ind under frontsplitteren, så er den bare på én gang den mest brutale og mest elegante.

Greg, det siger jeg nu – by the end of the day.

Ny supersportsvogn fra Aston Martin 

 F12berlinetta

Helt kort

  • Den nye Ferrari F12berlinetta er afløseren for 599 GTB og 599 GTO.
  • Klassisk konstrueret som 2-personers sportscoupé med frontmotor og baghjulstræk.
  • Selvbærende karrosseri udført i aluminium, wishbone-ophæng for og multilink bag. Kulfiberbremser.
  • Motoren er en ny V12-motor – 6,3 liters suge, 740 hk, hvilket gør den til den stærkeste sportsvogn i egentlig serieproduktion.
  • Findes kun i én version til cirka 5,9 mio. kr., uden reg. afg. ca. 1,7 mio. kr.

Teknikken

  • Type: 2-personers sportscoupé, frontmotor, baghjulstræk.
  • Motor: 12-cyl. V-benzin, 6,3 liter, 740 hk ved 8.500 o/min., 690 Nm ved 6.000 o/min.
  • Forbrug: 6,7 km/l CO2-udslip: 350 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 3,1 sek.
  • Topfart: 340 km/t. +
  • Pris: ca. 6,5 mio. kr.

Dommen

Kommentar:

  • F12 virker nærmest uovervindelig, når den accelererer og højfartscruiser. Dernæst er indstyringen sublim. Bilen er så veldesignet, at kun ”smuk” dækker. Og et CO2-udslip på 350 g/km er faktisk fint i dette selskab. Der er så rigeligt 6 ud af 6 til den nye stejlende hingst.

Plus

  • Power
  • Styring
  • Design
  • Lyd

Minus

  • Bremsetryk
  • Pris

Ferrari F 12

- og tre konkurrenter

  • Bil – motor – slagvol. – effekt – moment – acc. – topfart – pris
  • Ferrari F12: V12 suge – 6,3 l – 740 hk – 690 Nm – 3,1 sek. – 340 km/t.+ – 5,9 mio. kr.
  • Aston Martin Vanquish: V12 suge – 6,0 l – 573 hk – 620 Nm – 4,1 sek. – 295 km/t. – 5,0 mio. kr. (gæt)
  • Lexus FLA: V10 suge – 4,8 l - 580 hk – 480 Nm – 3,7 sek. – 325 km/t. – ca. 8 mio. kr.
  • Lamborghini Aventador: V12 suge – 6,5 liter – 700 hk – 690 Nm - 2,9 sek. – 350 km/t. – ca. 6,8 mio. kr.

Nyhed: Super-Ferrari bliver topløs

17-07-2016: La Ferrari smider toppen og er klar som åndeløst smuk spider med stof- eller fast tag. Læs artikel

Test af Ferrari 488 GTB

21-08-2015: Ferrari melder sig ind i tidsalderen, hvor det nye sort er lavt forbrug. Derfor har nyeste stejlende hingst en downsizet motor med turbo – på tværs af selve filosofien, indvender nogle. Men når den nye har 20 pct. mere effekt og udsender 20 pct. mindre CO2, er alting godt, konkluderer vi efter den første test af en bil, der mere end noget andet er vild. Læs artikel

Test af Ferrari California T

13-09-2014: Første Ferrari med turbo siden legenden F40. Går det godt? Lyder den ordentligt? Vi lader de første kilometer løbe ind under fronten på vejene nær Ferrari-byen Maranello i Norditalien. Det blev overraskelsernes dag. Læs artikel

Nyhed: Ferrari FF får flere kræfter og nyt navn

01-03-2016: Den store firepersoners Ferrari FF får et løft og skifter navn til GT4 Lusso. Læs artikel

Guide: Top 10 over verdens dyreste sportsvogne

04-06-2015: Hvor dyr kan en sportsvogn egentlig blive? To mio. kr.? Let. Fem da – måske 10 mio. kr.? Verdens dyreste sportsvogne passerer faktisk let det runde beløb og langt mere endnu. Her er top-10-listen med priser, vi næppe tror mulige. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...