Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Ford Mustang GT | bil.guide.dk

Test af Ford Mustang GT

En ærkeamerikansk muskelbil tilsat en knivspids europæisk raffinement. Det er hovedessensen af den nye Ford Mustang, der i sjette generation lefler for de europæiske kunder med sit attraktive design, sin bedre kabinekvalitet og upolerede badass-attitude.

Coupé
Ford Mustang
Ford

Kommentar:

Den nye Mustang er markant bedre end den gamle. Uden at den har glemt sit ophav. Den er stadig rå, upoleret og simpel. Og fuld af køreglæde.

Plus:

  • Design
  • Gearkasse
  • Motor
  • Køreglæde

Minus

  • Koblingsvandring
  • Vejgreb
  • Interiørkvalitet

MÜNCHEN, TYSKLAND

Det regner. Himlen over området syd for München er grå og trist. Viskermotoren arbejder i et monotont tempo. Men under den lange røde motorhjelm knurrer den 5-liters V8-motor utålmodigt. Efter hvad der føles som en evighed på våde tyske landeveje, drejer min codriver og jeg til venstre. Op på tilkørselsrampen til motorvejen.

Hvor er det dog tillokkende at falde for fristelsen – at slippe alle 421 hk løs i et hurtigt speedertråd, men bagenden virker løs og nervøs på de regnglatte veje.

B972004412Z.1_20150610182626_000+GQBLQHNE.1-0.jpg

Selv om Ford fortæller os, at sjette generation af den amerikanske sportsvogn er blevet mere raffineret og lidt mere europæisk, er den ikoniske ponycar stadig lidt af en rebel. Lidt som en prøveløsladt, der stadig ikke går af vejen for et godt gammeldags værtshusslagsmål.

Som en naturlig konsekvens af bilens bølleinstinkt er jeg forsigtig med gassen, idet vi fletter ind på motorvejen. Med halv gas tager jeg hende op til 80 km/t. i andet gear, inden jeg skifter til tredje og … HOLY S***!

Bagenden smutter langt ud til venstre.

Jeg styrer kontra, mens motorvejen hopper fra forruden til sideruden. Min fod er ikke længere på speederpedalen, men motorens store krumtap synes stadig at snurre lystigt, hvilket holder rotation i baghjulene og sender bagenden på overarbejde fra side til side ...

B972004412Z.1_20150610182626_000+GQBLQHP4.1-0.jpg

Så her og nu, på den tyske motorvej, kan køreegenskaberne i bedste fald beskrives som lumske. Jeg har kørt på skøjter med mere vejgreb end den nye Mustang i regnvejr. Lige nu vil selv en 3-cylindret Ford Fiesta kunne accelerere fra vores røde 5-liters V8 Mustang i en lige linje.

Konceptet er det samme

Ford lagde et guldæg, da Mustang blev præsenteret i 1964. Konceptet med at anvende simpel mekanik i et kompakt og sportsligt karrosseri var et øjeblikkeligt hit hos kunderne.

Den nye Mustang bliver en verdensbil, og den kommer også til Danmark. Det betyder, at Ford har løftet kvalitet og finish markant i interiøret, der ligeledes er mere europæisk i sin opbygning.

Et Mustang-kendetegn er stadig den simple mekanik. Nok har bilen fået en ny platform med uafhængigt baghjulsophæng, nye støddæmpere og andre moderne ændringer – men én ting må man stadig forstå med Mustang-konceptet: at bilen skal være billig. For at holde prisen lav river Ford ned fra eksisterende reservedelshylder, når de samler en Mustang. Og den nye er ingen undtagelse.

Mustang er tilbage

Eksempelvis er motoren hentet i den populærere Ford F150-truck, naturligvis med visse modifikationer, hvilket fremavler de 421 hk og 530 Nm. Det giver præstationer, der kan trække malingen af sidespejlene på en BMW 335i – forudsat selvfølgelig at baghjulene kan få bid i underlaget

Som konsekvens af den store jernklump, der hviler lige under potensbulerne i kølerhjelmen, er den nye Mustang let i numsen. Den nye undervogn har forbedret komfortniveauet i bagenden, men sammenlignet med andre frontmotoriserede sportsvogne med baghjulstræk har den nye Mustang lige så dårligt vejgreb som en hoppebold, når det er vådt.

Ford har ellers hentet deres inspiration det rette sted. Nemlig i Zuffenhausen hos Porsche. Især de tidlige 911-modeller med modelkoderne 996 og 997 har været inspirationskilden for Ford-ingeniørerne.

Det handler om at føle involveret køreglæde bag rattet. Mustang skal være sjov, hurtig og billig. Nøglen er at få det hele til at passe sammen.

Og her er Ford kommet langt med den nye Mustang. Rigtig langt. I førersædet er oplevelsen autentisk. V8-motoren lyder som en V8-motor. Og når du smutter rundt i skiftekulissen i den manuelle sekstrins gearkasse (automatgear er ekstraudstyr), er den mekaniske fornemmelse helt utrolig. Skiftet kræver kun et lille vrik med håndleddet.

B972004412Z.1_20150610182626_000+GQBLQHO7.1-0.jpg

Koblingspedalen har en anelse lang vandring, og styretøjet er ikke helt så præcist og skarpt som i en Focus ST, men vi er i afdelingen for småting, når de store streger om Mustang skal udpensles.

Klassisk køremaskine

For der er noget ægte over den nye Mustang, der er så herligt fri for alverdens assistentsystemer, hvis formål i livet synes at være et evindeligt forsøg på at bippe dig ihjel, mens du febrilsk prøver at finde ud af, hvad du har gjort forkert. Til gengæld har den et system, der ved at låse de forreste bremser kan hjælpe dig med at lave en ordentlig burnout ...

I Europa er en særlig Performance-pakke standard, og det opgraderer bremserne til seks-stemplede kalibre, ændrer opsætningen af undervognen med strammere krængningsstabilisatorer, ligesom ”drive modes” giver mulighed for at justere styretøj og speederrespons.

B972004412Z.1_20150610182626_000+GQBLQHOT.1-0.jpg

Og jo, jeg bemærker også, at materialekvaliteten i kabinen er forbedret. Også designet er mere indbydende, selv om her stadig er anvendt en del hård plastic på bl.a. dørsider og kardantunnel.

Men du tilgiver Mustang – ligesom du tilgiver den for at være løs på tråden, når det er vådt. For når du først sidder fastspændt i det velformede forsæde og hører motoren brøle, får du bare lyst til at køre.

Den slags biler hører efterhånden til en truet race, og selv om Mustang ikke er den mest raffinerede sportsvogn på markedet, er det lykkedes Ford at skabe den unikke fornemmelse af noget ægte, når du drejer på rattet og træder på speederen.

Hvordan den kører i tørvejr, spørger du måske? Aner det ikke, for det stoppede aldrig med at regne under præsentationen. Vi må vende tilbage med en mere detaljeret bedømmelse af køredynamikken, når Mustang rammer det danske vejnet hen over sommeren.

Flabet VW-coupe med grå tindinger

Det er svært at forestille sig en Mustang uden V8-motor, men Ford har også tænkt på økoflipperne i indstigningsmodellen, der er udstyret med en 4-cylindret 2,3-liters EcoBoost-motor med hele 317 hk, og Ford har arbejdet meget med motorens lyd, så bilen kan levere et ægte Mustang-soundtrack.

Den ”grønne” Mustang er på alle måder det fornuftige valg. Og til prisen på 615.000 kr. nærmest en foræring. Men en Mustang handler ikke om fornuft. Det er V8’eren, du gerne vil have, også selv om den er 100.000 kr. dyrere, for den er alle pengene værd.

Ford Mustang – helt kort

  • Mustang 2015 kommer som coupé og som cabriolet. Altid baghjulstræk. To motorer: 4-cylindret række og V8. 317 hk i den lille, 421 hk i den store, 6-trins manuel gearkasse. Priser fra 615.000 kr. for 4-cylindret Mustang, fra 719.000 kr. for V8.

Mustang GT – teknikken

  • Type: 4-personers coupé, frontmotor, baghjulstræk.
  • Motor: V8, benzin, 4,9 liter, 421 hk ved 6.500 o/min., 530 Nm ved 4.250 o/min.
  • Forbrug iflg. EU-norm: 7,4 km/l
  • CO2-udslip: 299 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 4,8 sek. Topfart: 250 km/t.
  • Pris: 719.000 kr.

Dommen

  • Kommentar: Den nye Mustang er markant bedre end den gamle. Uden at den har glemt sit ophav. Den er stadig rå, upoleret og simpel. Og fuld af køreglæde.

  • Plus:
  • Design
  • Gearkasse
  • Motor
  • Køreglæde
  • Minus
  • Koblingsvandring
  • Vejgreb
  • Interiørkvalitet

Test af Ford Mustang GT

12-06-2015: Premiere: Danskere med højoktan i blodet, turbo på nostalgien og 700.000 kr. på bankbogen bør kigge nærmere på den nye Ford Mustang, der for første gang er bygget til at køre andet end ligeud. Læs artikel

Guide: Bagsiden af en billegende

14-07-2016: Ikonisk bil: Ford Mustang er en legende lavet af jern, men også historien om en bilboss, der for alt i verden ville være kendt som manden bag Mustangen. Læs artikel

Nyhed: Henrik Fiskers grønne Karma er forvandlet til en brutal benzinsluger

20-01-2016: Danske Henrik Fiskers Karma plug-in-bil genopstår, men med V8-motor fra Chevrolet Corvette. Læs artikel

Nyhed: Brutal brølabe fra BMW

21-10-2015: Den hurtige BMW M4 GTS med 493 hk er en opvisning i avanceret teknologi som vandindsprøjtning og superflade OLED-lygter. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...