Find mere om:
Bjergkongen fra Ford | bil.guide.dk

Bjergkongen fra Ford

Op og ned ad serpentinerne er ren barnemad for Fords nye Focus RS - som er en lækkerbisken for elskere af en ægte sportshatch.

Focus RS har bremser og undervogn dimensioneret til tre highspeed-omgange i træk på Nürburgring med en professionel kører bag rattet og bagsæde og bagagerum som i en almindelig 3-dørs Focus. Den er hurtigere end superbilen Ford GT på Fords testbane i Belgien og kan køre 10 km/l på en god dag. Den har forhjulstræk og over 300 hk og er i stand til at bruge dem, uden at rattet rusker fra side til side, eller det hele går op i dækrøg.

Det er mildest talt en alsidig bil og en effektiv demonstration af, at benzinmotorens tid langt fra er omme.

Den nye Focus RS er udviklet med basis i Focus ST fra 2005, og beslutningen om at fravælge firehjulstræk som på Fords WRC-rallybiler var relativt nem at tage, siger Powertrain Manager, den 54-årige Len Urwin fra Newcastle. For firehjulstræk er tungt og dyrt. Så i stedet valgte man at bygge en high performance-forhjulstrækker med over 300 hk.

Udgangspunktet for motoren er den 5-cylindrede aluminiumsblok på 2,5 liter, der anvendes af Ford og Volvo og også blev brugt i forgængeren, Focus ST. Den har 20 ventiler, knastaksel i smedet stål med modvægte for at kompensere for den naturlige ubalance i en 5-cyl- motor, og variabel ventilstyring på indsugning og udstødning. Motorstyring og -indsprøjtning er fra Bosch, mens turboladeren er fra Borg-Warner.

Himmelsk lyd

Ved rolig kørsel i det langbenede sjette gear høres motoren næsten ikke, og i kabinen er man fri for resonanser og irriterende støj fra afgangsrørene. Men giv så gas og nyd den akustiske præstation.

Udefra lyder det som en halv Lamborghini Gallardo, men i kabinen er lyden endnu mere dramatisk. Den løfter sig fra en dyb, truende og ildevarslende buldren til et ægte WRC-brøl på den anden side af 5.000 o/min., hvor man oplever overhalingsressourcer som på en mellemstor motorcykel. Det er helt vildt. Ingen anden aktuel bil giver så meget drama for pengene, og så taler vi endda kun om lyden

Smart hjulophæng

Vejgrebet skal også have et par ord med. På vej op mod de åbne sving i bjergene nord for Nice kommer vi gennem et stykke med dårlig vedligeholdt vejbane. Focus RS står på 235/35-dæk fra Continental på 19"-fælge, og det overrasker, at dybe huller hverken forplanter sig til rat eller karrosse.

Forhjulsophænget er af McPherson-typen med en ny type forankring af forhjulet kaldet RevoKnuckle. Her drejer fjederbenet ikke med, når man drejer på rattet, hvilket sikrer en mere kontrolleret styring af hjulet - også når kræfterne slippes løs.

Momentet er begrænset til 60 pct. i 1. og 80 pct. i 2. gear, og i praksis er begrænsningen umærkelig. Formålet er at skåne forhjulene, men det opleves ikke som en kastrering, og under hurtige overhalinger griber systemet ikke ind.

De skålformede sportsstole støtter som i en racerbil, og da der kun forventes at blive bygget 8.000 stk. af bilen, har man fravalgt eksotiske transmissioner og gearskift. Her er en manuel 6-trins gearkasse, et rat og tre pedaler, og det er alt, hvad der er brug for.

Udstyret er passende for en bil til dén pris med bixenon-forlygter, LED-baglygter, fire Recaro-sportsstole, spoilersæt med WRC-look, navigation, stort hifi og alt i el.

Bremserne er med perforerede 336 mm skiver fortil og solide 302 mm bag, og de er nemme at dosere. Og i det hele taget sætter bilen ikke én eneste fod forkert på vej op og ned ad bjerget.

Den bil er en ægte RS.

Der kommer 20 biler til Danmark, og de første kan leveres nu.

Læs også: Ford går amok

Ford Focus RS

  • Motor R5, 2.522 ccm, 20V, turbo, 305 hk ved 6.500 o/min., 440 Nm ved 2.300 o/min.
  • Præstationer 0-100 km/t. 5,9 sek., topfart 263 km/t., forbrug EU-miks 10,6 km/l.
  • Dimensioner Mål L/B/H 440/184/150 cm, køreklar vægt 1.468 kg, bagagerum 361 liter.
  • Pris 572.750 kr. Årlig ejerafgift 5.000 kr.

Magisk ophæng

For at overføre de mange hestekræfter til forhjulene uden torque steer anvender Ford et specielt forhjulsophæng kaldet RevoKnuckle. Det er i princippet et McPherson-ophæng, hvor fjederbenet sidder fast, og kun selve hjulet drejer. Fordelene er:

  • Mere forudsigelig og stabil hjulføring
  • Reduceret følsomhed over for andre dækdimensioner
  • Kan monteres på den eksisterende Focus-platform
  • Billigere og lettere end dobbelt wishbone-ophæng

Test af Ford Mustang GT

15-06-2015: En ærkeamerikansk muskelbil tilsat en knivspids europæisk raffinement. Det er hovedessensen af den nye Ford Mustang, der i sjette generation lefler for de europæiske kunder med sit attraktive design, sin bedre kabinekvalitet og upolerede badass-attitude. Læs artikel

Test af Ford Mustang GT

12-06-2015: Premiere: Danskere med højoktan i blodet, turbo på nostalgien og 700.000 kr. på bankbogen bør kigge nærmere på den nye Ford Mustang, der for første gang er bygget til at køre andet end ligeud. Læs artikel

Nyhed: Porsche-aura for VW-indkomster

09-12-2009: Så kom den endelig, den ventede, skrappe version, VW Scirocco R med 265 heste. Læs artikel

Guide: Bagsiden af en billegende

14-07-2016: Ikonisk bil: Ford Mustang er en legende lavet af jern, men også historien om en bilboss, der for alt i verden ville være kendt som manden bag Mustangen. Læs artikel

Nyhed: Mustang er tilbage

04-02-2015: Alle Ford Mustanger siden den første fra 1964 har egentlig udelukkende været tiltænkt USA. Men nu skal det være anderledes: Den nye Mustang er også konstrueret til os i Europa. Og til aggressive priser fra 600.000 kr. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...