Find mere om:
Guide: Bagsiden af en billegende | bil.guide.dk

Guide: Bagsiden af en billegende

Ikonisk bil: Ford Mustang er en legende lavet af jern, men også historien om en bilboss, der for alt i verden ville være kendt som manden bag Mustangen.

Den 17. april 1964 blev Amerika sat på den anden ende af den nye Ford Mustang. Aftenen forinden havde Ford bombarderet 29 mio. hjem med reklamespots på de tre nationale tv-kanaler. Effektivt fulgt op af helsidesannoncer i 2.600 dagblade denne forårsmorgen.

Man skulle være blind og døv for ikke at vide, at den nye Ford Mustang var kommet. De let bevægelige, spontane amerikanere løb samme dag forhandlerne over ende. Visse steder opstod der håndgemæng om slutsedlerne.

Alene den første dag blev Fords amerikanske salgssteder besøgt af fire mio. mennesker, og 22.000 bestilte omgående en Mustang. Inden der var gået to år, var der solgt en mio. biler, og selv i dag – 50 år efter – lever Mustang-magien endnu med den nyeste generation. Så langt så godt.

Historien er fortalt før, men i virkeligheden rummer Mustang-anekdoterne en anden og mere personlig historie om manden bag, den i dag 91-årige Lee Iacocca. Både fordi Iacocca er noget af det nærmeste, som internationalt erhvervsliv er kommet på en Elvis-figur, og fordi det også er beretningen om en bilboss, der ikke skyede nogen midler for at komme på forsiden af Time Magazine – som manden bag Mustang.

B972336208Z.1_20160711115221_000+GO9U3AS3.2-0.png

For 20 år siden kom der en bog, der pillede noget af kromen og pyntelisterne af den mand, som engang kaldte sig selv det bedste, der er overgået Detroit siden Henry Ford.

Mustangs magiske motorbulder

»Det største, Lee Iacocca skabte i sin tid i autobranchen, var myten om Lee Iacocca,« har forfatteren, erhvervsjournalisten Doron P. Levin, der har skrevet en bog om topchefen, sagt.

B972336208Z.1_20160711115221_000+GO9U3AC5.2-0.jpg

Fire mand stod bag bilen, Iacocca, Don Frey, Hal Sperlich og Gene Bordinat. Men for Iacocca var det tre for mange, så han forsøgte at få presseafdelingen til at sprede rygtet om, at han i virkeligheden var primus motor bag projektet. Samme måned som Mustang blev lanceret, havnede han derfor på forsiden af både Time og Newsweek.

Kendt fra film

En lyseblå Mustangs medvirken i James Bond-filmen ”Goldfinger” fra 1964 satte yderligere skub i salget, og det samme skete, da Steve McQueen udførte en skelsættende biljagt i en Mustang Fastback i farven Highland Green i 1968-filmen ”Bullitt”.

Kigger man rigtig godt efter, taber den forfulgte bil hele fem hjulkapsler under biljagten. Et lille charmerende filmteknisk kiks. Mustang blev endda omsat til musik i sangen ”Mustang Sally”.

B972336208Z.1_20160711115221_000+GO9U3AEF.2-0.jpg

Hjemme i Detroit kunne Iacocca nyde den store cigar. Basismodellen med seks cylindre og tre manuelle gear kostede 2.368 dollars, hvilket gav hr. og fru Amerika mulighed for at lave deres eget lille ungdomsoprør hjemme på villavejen. En ’stang, som kenderne indforstået sagde, blev sportsvognenes svar på folkevognen og et must, hvis man ville være med på rock'n’roll-noderne i de frigjorte tressere.

Ikonet der vandt en verdenskrig

Energikrisen i 1970'erne var dog tæt på at tage livet af Mustang, de høje benzinpriser medførte mere energivenlige motorer med en sørgelig mangel på hestekræfter. Det gik heller ikke længere så godt for Iacocca.

B972336208Z.1_20160711115221_000+G2CU3CN4.2-0.png

Måske det var storhedsvanvid, da han maste sig frem til positionen som præsident for Ford og selvfølgelig regnede med at skulle afløse den legendariske Henry Ford II, når denne trådte tilbage i 1979.

Det skete dog ikke. Henry Ford ønskede ikke, at han skulle stå i spidsen for Ford, og desuden havde Ford også blik for Iacoccas mere kedelige sider. Det hele endte med en fyring d. 13. juli 1978. Henry Ford ville have en topchef, der havde styr på økonomi, personale, og som kunne begå sig på de bonede gulve i Washington. Iacocca kunne ingen af delene, han var mere salgsorienteret. Alligevel gik Lee Iacocca bag om Henry Fords ryg og forsøgte at få bestyrelsen til at vippe Henry Ford ud. Bestyrelsen afviste ham, og han blev fyret for illoyalitet.

B972336208Z.1_20160711115221_000+GO9U3AC1.2-0.png

Doron P. Levins konklusion om Iacocca er klar.

”Der er to versioner af Lee Iacocca. Den ene som smart forretningsmand med indsigt i bilbranchen og en af mændene bag Mustang. Den anden er en selvcentreret og pengegrisk direktør, som altid er hurtig til at finde undskyldninger, hvis noget går galt, og som til gengæld forstår at komme forrest i paraden, hvis noget går godt.

Til gengæld er legenden om Ford Mustang intakt. Som en af få biler har den været i produktion i 50 år, og de to nyeste udgaver har fået amerikanerne til at gå i ekstase.

B972336208Z.1_20160711115221_000+GO9U3AC4.2-0.png

Historien

Ford Mustang

  • Den første model blev lanceret i 1964, og stort set alle årgangene har kunnet bestykkes med V8-motor. Op gennem 1970’erne udviklede Mustang sig fra en rap sportsvogn til en flyder-coupé.
  • Fra femte generation fra 2005 fandt Ford for alvor tilbage til rødderne, og den linje fortsættes med den nye sjette generation.

Test af Ford Mustang GT

15-06-2015: En ærkeamerikansk muskelbil tilsat en knivspids europæisk raffinement. Det er hovedessensen af den nye Ford Mustang, der i sjette generation lefler for de europæiske kunder med sit attraktive design, sin bedre kabinekvalitet og upolerede badass-attitude. Læs artikel

Test af Ford Mustang GT

12-06-2015: Premiere: Danskere med højoktan i blodet, turbo på nostalgien og 700.000 kr. på bankbogen bør kigge nærmere på den nye Ford Mustang, der for første gang er bygget til at køre andet end ligeud. Læs artikel

Nyhed: Mustang er tilbage

04-02-2015: Alle Ford Mustanger siden den første fra 1964 har egentlig udelukkende været tiltænkt USA. Men nu skal det være anderledes: Den nye Mustang er også konstrueret til os i Europa. Og til aggressive priser fra 600.000 kr. Læs artikel

Nyhed: Ford udfordrer Ferrari og Lamborghini

14-01-2015: Ny Ford GT skal genskabe magien omkring den legendariske GT40, der vandt Le Mans i 1960’erne. Læs artikel

Guide: Der kan være penge i gamle racerbiler

11-10-2014: Blandt klassiske biler er racerbiler et særligt hjørne. Her gælder reglen, at tidligere tiders drømmebiler nok er dejlige at køre i, men kun sjældent kloge at investere i. Alligevel er der undtagelser – faktisk er det muligt både at være hobbyracerkører og (måske) ligefrem at tjene penge på det. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...