Find mere om:
Nyhed: Ford udfordrer Ferrari og Lamborghini | bil.guide.dk

Nyhed: Ford udfordrer Ferrari og Lamborghini

Ny Ford GT skal genskabe magien omkring den legendariske GT40, der vandt Le Mans i 1960’erne.

Skabt for at trodse Enzo Ferrari, smedet i Detroit og urørlig på Le Mans. Historien om Ford GT40, der vandt det berømte 24-timers løb i perioden 1966-1969 er nærmest uden sidestykke. Derfor vækker det også opsigt, når den amerikanske bilfabrik præsenterer en superbil med GT-navnet, som det er tilfældet på den store udstilling i Detroit, ikke mindst, fordi Ford ikke har vist så meget som en detalje af bilen, inden showet begyndte.

Ford_GT_5.jpg

Fabrikken beskriver selv modellen som den vildeste Ford nogensinde og skulle blive den letteste, mest aerodynamiske og hurtigste serieproducerede gadebil fra mærket. Selv hævder Ford, at den tosæders coupe med baghjulstræk og centermotor vil kunne køre lige op med bl.a. Lamborghini Aventador, som når op til 350 km/t. og allerede er på 100 km/t. efter 2,9 sekunder. Det sker vel at mærke på trods af, at den sekscylindrede motor på kun 3,5 liter ”kun” yder godt 600 hk, mens rivalen fra Italien har 700 hk. Forklaringen skulle være, at vægt/kraft-forholdet bliver ekstremt og et af de bedste i serieproducerede gadebiler, fordi GT har en passagercelle i kulfiber, mens den forreste og bagerste del af chassiset er i aluminium. Paneler og karrosseri er i kulfiber. Ford GT har herudover aktiv aerodynamik, der skaber downforce alt efter behov.

All-NewFordGT_09_HR.jpg

Visse entusiaster vil måske rynke på næsen af den sekscylindrede motor, men her er det værd at nævne, at motoren allerede er kendt fra amerikansk racing, og at transmissionen er en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Undervognen har komponenter fra racing, justerbar frihøjde og 20" alufælge med Michelin Pilot Super Sport Cup 2 dæk, der er specialudviklet til GT. Bremserne er med skiver i kulfiber.

Selvom præsentationen af det nye lyn kom bag på de fleste, er timingen ikke helt tilfældig. I 2016 er det nemlig præcis 50 år siden, at Ford GT bragede gennem lydmuren ved at besætte både 1.- 2.- og 3. pladsen ved Le Mans i 1966.

2005-Ford-GT_HR-manu-011.jpg

Med GT-navnet genopliver Ford også den model, der for 12 år siden markerede firmaets 100 års dag. Ford GT, som var stærkt inspireret af Ford GT40, blev kun produceret i 2005 og 2006, og det blev kun til omkring 4.000 eksemplarer alt i alt. Så mange eksemplarer vil der dog ikke engang blive fremstillet af den seneste GT, Ford nævner selv under 1.000 stk. De bliver heller ikke billige, kan vi garantere. Den sidste Ford GT kostede op imod fire mio. kr. med danske plader, og det kan garanteret ikke gøre det fremover.

1966-Ford-GT40-LeMans-Image-01-1680.jpg

Med til historien om den originale Ford GT40 hører, at Enzo Ferrari i starten af 1960’erne havde ladet Ford forstå, at han gerne ville sælge sit bilfirma til amerikanerne, men da han ikke ville afhænde Ferrari alligevel, blev Henry Ford II angiveligt så tosset, at han besluttede at bygge GT40, der skulle slå Ferrari på Le Mans.

Guide: Bagsiden af en billegende

14-07-2016: Ikonisk bil: Ford Mustang er en legende lavet af jern, men også historien om en bilboss, der for alt i verden ville være kendt som manden bag Mustangen. Læs artikel

Test af Ford Mustang GT

15-06-2015: En ærkeamerikansk muskelbil tilsat en knivspids europæisk raffinement. Det er hovedessensen af den nye Ford Mustang, der i sjette generation lefler for de europæiske kunder med sit attraktive design, sin bedre kabinekvalitet og upolerede badass-attitude. Læs artikel

Test af Ford Mustang GT

12-06-2015: Premiere: Danskere med højoktan i blodet, turbo på nostalgien og 700.000 kr. på bankbogen bør kigge nærmere på den nye Ford Mustang, der for første gang er bygget til at køre andet end ligeud. Læs artikel

Nyhed: Mustang er tilbage

04-02-2015: Alle Ford Mustanger siden den første fra 1964 har egentlig udelukkende været tiltænkt USA. Men nu skal det være anderledes: Den nye Mustang er også konstrueret til os i Europa. Og til aggressive priser fra 600.000 kr. Læs artikel

Guide: Der kan være penge i gamle racerbiler

11-10-2014: Blandt klassiske biler er racerbiler et særligt hjørne. Her gælder reglen, at tidligere tiders drømmebiler nok er dejlige at køre i, men kun sjældent kloge at investere i. Alligevel er der undtagelser – faktisk er det muligt både at være hobbyracerkører og (måske) ligefrem at tjene penge på det. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...