Find mere om:
Guide: 5 vilde døre | bil.guide.dk

Guide: 5 vilde døre

Intet kan give en bil attitude som særegne døre. Da Mercedes af tekniske grunde blev nødt til at hængsle dørene i taget på deres racerbil Mercedes 300SL, var biler med vilde døre født. Siden er de dukket op igen og igen – her er et par nedslag fra historien og et kig ind i de vilde døres fremtid.

B971903897Z.1_20150218191026_000+GC0J4A25.1-0.jpg

1: Mercedes-Benz Mågevinge – eller 300SL som den rigtigt hedder – har mere end noget andet gjort det med døre til et statement. Det pudsige er, at de to tophængslede døre slet ikke blev skabt for at vække opsigt – mågevingerne var en konkret løsning på det problem, at bilens rørgitter-chassis havde langsgående rør placeret lige der, hvor de almindelige døre skulle placeres. Så oprindeligt gik funktion mildest talt før design – med tiden blev det så designet, der mere end noget andet har gjort Mågevingen berømt.

Bil: Mercedes-Benz 300SL – produceret som racerbil 1952-53, som gadebil 1954-63.

Læser du med fra mobilen, så se flere billeder her.

B971903897Z.1_20150218191026_000+GC0J4A2G.1-0.jpg

2: Koenigsegg – den måske vildeste af alle vilde døre er udtænkt i Sverige, i byen Ängelholm ikke langt fra Helsingborg. Her holder Koenigsegg til – bilmærket med supersportsvogne. Rent bortset fra, at en Koenigsegg altid er hurtig, og at den er fra Sverige, er dens døre måske det største kendetegn: Når de åbnes, kravler de så at sige udenpå karrosseriet og parkerer sig i lodret stilling. Det har ingen anden designer fundet på endnu.

Bil: Koenigsegg CCR, svensk superbil, centermotor – hurtigste Koenigsegg er One:1 med lige så mange hk som kg, nemlig 1.341.

B971903897Z.1_20150218191026_000+GC0J4A2J.1-0.jpg

3: Maserati – italienerne gik måske for langt i bestræbelserne på at kreere det ekstraordinære, i hvert fald blev denne konceptbil, Birdcage 75th fra 2006, aldrig til noget. End ikke de vilde døre, eller rettere den vilde dør – er dukket op andet sted i italienernes univers. Selvfølgelig ser døren i bedste jagerfly-stil blæret ud, men den er i virkelighedens verden alt for upraktisk. Designerne er Ken Okuyama og Lowie Vermeersch.

Bil: Maserati Birdcage 75th, vist på LA Auto Show i 2006. Motor og anden teknik fra Maserati MC12, der igen er tvilling til Ferrari Enzo.

B971903897Z.1_20150218191026_000+GC0J4A34.1-0.jpg

4: laFerrari – De vildeste døre lige nu sidder på den hurtigste af alle gade- Ferrarier, bilen med navnet laFerrari. Dørene er hængslet på samme måde som Ferrarien fra 2002, rumsonden med det ligeledes markante navn, nemlig Ferrari Enzo. Dørene er hverken hængslet oppe i taget som på en mågevingebil eller på A-stolperne som på stort set alle biler, men lige præcis midt imellem.

Bil: laFerrari, lanceret i 2013, fortsat i produktion. Supersportsvogn med 6,3-liters V12-motor plus elmotor – systemeffekten er 950 hk.

B971903897Z.1_20150218191026_000+GC0J4A38.1-0.jpg

5: Mercedes koncept – Vilde døre i fremtiden viser for eksempel denne konceptbil fra Mercedes med koden F015. Når de to eller endnu bedre alle fire døre er åbne, ser fremtidsbilen mildest talt ”alien-agtig” ud, men dybest set er dørene næsten helt jordbundne: Fordørene er begge almindeligt hængslede i bilens A-stolper, og bagdørene, de er jo ”bare” selvmordsdøre som på en Citroën Traction Avant før krigen og en Fiat 500 fra 50’erne.

Bil: Mercedes-Benz F105 konceptbil. Dørene kan åbne på vid gab, og da der ikke er nogen B-stolpe, er det, som om hele bilens side kan åbne sig.

1: Mercedes-Benz Mågevinge – eller 300SL som den rigtigt hedder – har mere end noget andet gjort dette med døre til et statement. Det pudsige er, at de to tophængslede døre slet ikke blev skabt for at vække opsigt – mågevingerne var en konkret løsning på det problem, at bilens rørgitter-chassis havde langsgående rør placeret lige der, hvor de almindelige døre skulle placeres. Så oprindeligt gik funktion mildest talt før design – med tiden blev det så designet, der mere end noget andet har gjort Mågevingen berømt.

Bil: Mercedes-Benz 300SL – produceret som racerbil 1952-53, som gadebil 1954-63.

Guide: Top 10 over verdens dyreste sportsvogne

04-06-2015: Hvor dyr kan en sportsvogn egentlig blive? To mio. kr.? Let. Fem da – måske 10 mio. kr.? Verdens dyreste sportsvogne passerer faktisk let det runde beløb og langt mere endnu. Her er top-10-listen med priser, vi næppe tror mulige. Læs artikel

Nyhed: Smukke sportsvogne og historiske hestekræfter

26-05-2010: Mille Miglia er et af de mest prestigefyldte væddeløb for klassiske racerbiler. Tour overværede det stemningsfulde italienske racerløb, der er forbeholdt smukke sportsvogne med masser af kubik under køleren og historie i bagagerummet. Læs artikel

Guide: Fra Volvo forbi Ferrari til Mercedes

19-04-2015: Shooting Brake er i realiteten et gammelt begreb, som i løbet af nullerne dukkede op igen. Læs artikel

Test af Mercedes C63 AMG S

28-08-2015: Test: Den nye Mercedes C63 AMG S har en af verdens bedste V8-motorer, overlegne køreegenskaber og et legendarisk navn. Læs artikel

Test af Mercedes-Benz AMG GT S

18-05-2015: 1952. Den første Mercedes Mågevinge. Den første sejr på Le Mans. Et stykke uvurderlig bilhistorie. Og nu har tyskerne efter et par forsøg endelig bygget en nutidens Mågevinge – også selv om den har helt almindelige døre. Vi kører den nye sportsvogn, Mercedes-Benz AMG GT. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...