Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af Mercedes-Benz AMG GT S | bil.guide.dk

Test af Mercedes-Benz AMG GT S

Test: Tag med på powertrip i noget af det ypperste Mercedes-Benz kan præstere: den nye AMG GT S, som ikke pirker til janteloven, men kun vækker begejstring og brede smil. Bilen skal konkurrere med bl.a. Porsche 911.

Sportsvogn
Mercedes-Benz AMG GT S
Mercedes

Engang imellem dukker der biler op på redaktionen, der mere får det til at sitre i speederfoden end hjernen. Biler, der vækker den indre dreng til live og får en til at glemme alt om økonomi, pladsforhold og værdi for pengene. Og det behøver slet ikke at være en Ferrari eller Lamborghini, for den nye Mercedes AMG GT S, som er stjernemærkets bud på en Porsche 911, rykker i den grad, samtidig med at den er en sportsvogn, der kan tåle at blive kørt hver dag og året rundt.

Foruden 911 er konkurrenterne den nye Audi R8, BMW's i8 benzin-hybrid-sportsvogn og Jaguar F-Type R. Samtidig er bilen en slags afløser til Mercedes SLS, men dog mindre, billigere og uden mågevingedøre.

Smuk som få

Lad os gå en tur om den: Linjerne er enkle og herkuliske.

B971970005Z.1_20150505105829_000+GHCKS2ID.2-0.png

Ingen overflødig pynt – kun løfter om fart og potent mekanik. GT’en er skøn at skue fra alle vinkler. Motorhjelmen er lang og svulmende, mens den nye coupé forfra er så barsk, at den får en Porsche 911 til at ligne en genert skoledreng. Forruden er stejl og hofterne muskuløse. Agterude er den mere elegant med de kraftige bagben, der strutter opad.

B971970005Z.1_20150505105829_000+GHCKRUVA.2-0.jpg

Hvis ikke chefdesigner Gorden Wageners streger får mundvandet til at løbe, har man ikke forstand på biler, og AMG GT skal nok få hjerterne til at banke og kreditkortet til at gløde hos velhavende entusiaster verden over: fælge så store som cykelhjul. Bremseskiver på størrelse med middagstallerkner. Udstødningsrør i trængsel. Små hints om den sande karakter i den nye Mercedes, der koster 2.865.000 kr., og som vi tester i topmodellen GT S.

BMW’s sportsvogn er en aparte skabning

Samtidig pirker en ny AMG GT S ikke til janteloven, men vækker kun begejstring og brede smil. Derfor er det også altid den ”rigtige” finger, man får, når man viser sig.

Også til hverdagsbrug

Mercedes gør meget ud af at betone, at bilen med stor bagklap er skabt til at blive brugt hver dag, og trods manglen på et lille nødbagsæde, så snupper bagagerummet to golfbags eller 350 liter. Nu skal vi ud at køre.

B971970005Z.1_20150505105829_000+GHCKRUV8.2-0.jpg

Den helt nyudviklede 4,0-liters V8-motor med to turboladere og 510 hk starter med et bjæf, da vi trykker på startknappen. Straks efter falder motoren til ro med dyb knurren i tomgang. Nogle gange sprutter, knalder og hviner det helt umotiveret i de fire udstødningsrør, men det er kun, når vi trykker hele bilens opsætning over i Race-mode.

Den nye V8'er trækker over baghjulene via en 7-trins dobbeltkobling, og der er ingen rusk fra den kant, der nærmest sørger for at skyde gearskiftene ind, mens motoren bliver ved og ved. Accelerationen er selvfølgelig formidabel. Som et jetfly, der liner op på startbanen, klodser bremserne og fyrer helt op for motorerne, indtil piloten siger "kør!." Maskinen har vitaminer nok til at sende stjernebilen af sted fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder.

Nu kommer Audi med nyt fartbæst

Og den skulle blive ved, indtil den rammer topfarten, som er elektronisk begrænset til 310 km/t.

Motorkraft er godt, men bremseevnen er endnu vigtigere, hvis der pludselig suser en traktor ud foran bilen. Og det har bilen i så rigt mål, at en blyfod på den midterste pedal kan give næseblod.

B971970005Z.1_20150505105829_000+GHCKRUV9.2-0.jpg

B971970005Z.1_20150505105829_000+GHCKRUVE.2-0.jpg

Det forbløffende er, at vognen også er ganske fremkommelig i bytrafikken. Det kan sagtens lade sig gøre at køre stille og komfortabelt, og et voldsomt drejningsmoment på 650 nm ved kun 1.750 omdrejninger gør, at man slet ikke behøver at køre motoren langt op i omdrejninger, hvis det skal gå lidt rapt.

Skøn kabine

Kabinen er inspireret af det intime cockpit i SLS AMG og har materialer som nappalæder, kulfiber og aluminium alt efter købers ønsker. Midt på instrumentbordet er der en 8,4"-skærm med vægt på simpel kontrol og enkelt design. Her er skønt at være – det hele naturligvis bygget i suverænt lækre materialer.

B971970005Z.1_20150505105829_000+GHCKS275.2-0.jpg

GT er 455 cm lang, 194 cm bred og 129 cm høj - den er dermed 9 cm kortere, men lige så bred og høj som den berømte SLS.

Vægtfordelingen er tæt på det ideelle, nemlig 50/50, som er opnået bl.a. ved at placere gearkassen ved bagakslen og rykke motoren ret langt bagud, hvilket giver den balance som en rutineret linedanser. Svinge kan GT’en nemlig også. Tag nu 90 graders kurven ude foran vognens spisebord af en motorhjelm. Selv med høj fart er det ikke nødvendigt at tage farten af. Drej på rattet, og AMG’en kører gennem kurven i perfekt balance.

B971970005Z.1_20150505105829_000+GHCKRUVC.2-0.png

B971970005Z.1_20150505105829_000+GHCKRUVB.2-0.png

Man skal op på en motorcykel for at finde en mere præcis køreoplevelse. Styringen er hurtig og præcis, og der sendes masser af informationer om vejen op fra hjulene og ud til fingerspidserne.

Undervejs indkasserer vi smil og anerkendelse fra folk, vi passerer, for den nye Mercedes er ikke en aggressiv biltype.

Oppe i fart er vi i perfekt kontakt med bilen, men i snævre manøvrer i byen eller på tankstationen er faren for buler overhængende, fordi det er svært at overskue pullerter, kantsten og skilte nede fra bunden af det badekar, den seneste Mercedes pludselig føles som.

Det er en bil til to personer, og der er ikke gjort noget forsøg på at klemme en form for nødsæde til børn ind i det lave karrosseri. Det har Porsche ellers gjort med 911.

Men selvfølgelig er den ingen Gran Tourismo, og en tur Aarhus-København retur rækker, så man ikke har lyst til mere motorvejskørsel den dag.

Ulemperne

Det var nærmest en lang hyldesttale. Er der slet ikke noget fælt at sige om skønheden? Tjah... skyggesiderne er et eksorbitant benzinforbrug. Vi kørte ikke mere end 6 km/l under testen, når vi vel at mærke forsøgte at køre pænt.

Og så er der det med prisen. Selve standardpriserne er rimelige nok, men der løber hurtigt mere på, hvis du kigger lidt i ekstraudstyrslisten. Testbilen løber således op i 3.458.306 kr. (Inkl. udstyr for 593.306kr.), alene lakeringen, Designo diamant hvid, tager Mercedes 45.000 kr. for, mens det eksklusive nappalæder koster 127.000 kr. På den anden side starter Porsche 911 Turbo, der godt nok er lidt hurtigere, fra 3,5 mio. kr., så set i det lys er AMG GT S faktisk billig...

Porsches gule hammer

En ny klassiker er født, og Porsche 911 kan godt se frem til konkurrence.

Mercedes-Benz AMG GT S

  • Pris: 2.865.000 kr. plus lev.
  • Testbilen: 3.458.306 kr. (inkl. udstyr for 593.306 kr.). AMG GT fra 2.449.900 kr. (V8 og 462 hk).
  • Forbrug: 10,6 km/l.
  • CO per km: 219 gram.
  • Motor: V8-benzin med to turboladere.
  • Ydelse: 510 hk.
  • Moment: 650 nm/1.750 o/min.
  • 0-100 km/t.: 3,8 sek.
  • Topfart: 310 km/t.

Test af Mercedes-Benz AMG GT S

18-05-2015: 1952. Den første Mercedes Mågevinge. Den første sejr på Le Mans. Et stykke uvurderlig bilhistorie. Og nu har tyskerne efter et par forsøg endelig bygget en nutidens Mågevinge – også selv om den har helt almindelige døre. Vi kører den nye sportsvogn, Mercedes-Benz AMG GT. Læs artikel

Test af Mercedes C63 AMG S

28-08-2015: Test: Den nye Mercedes C63 AMG S har en af verdens bedste V8-motorer, overlegne køreegenskaber og et legendarisk navn. Læs artikel

Test af Mercedes GLE

18-08-2015: Premiere: Ny Mercedes GLE fås i vidt forskellige varianter, som alle forekommer vellykkede. Den almindelige GLE er et facelift af den hidtidige M-klasse, mens GLE Coupe kan ses som en konkurrent til BMW X6. Læs artikel

Test af Mercedes SL63 AMG

23-03-2013: Test: Donnerwetter for en herrebil. Mercedes disker op med hestekræfter ad libitum i den nye SL63 AMG. Læs artikel

Test af Mercedes-Benz C63 AMG Coupe

18-03-2012: Står der AMG, kan Mercedes-Benz C-klasse Coupe være lige så brutal, som den er elegant. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...