Find mere om:
Fire frække biler til en halv mio. | bil.guide.dk

Fire frække biler til en halv mio.

Den hårdkogte GTI, den klassiske baghjulstrækker, designerbilen og den nyeste med kaleche.

At vise sin stil med sin bil. At bare nyde at køre – afdæmpet Strandvejs-cruising eller ad de bedste bagveje, så dækkene lige skriger en anelse. Eller at ringe til far, søn, nabo eller bedste ven og sige: »Hej, hør lige, jeg har lige fået ny bil!«

Sådan er det med biler. Især de lidt mere specielle biler – biler, der viser ejerens stil. Hvis man nu har f.eks. 500.000 kr. parat, eller ens arbejdsgiver godt kan indse, at en firmabil godt kan fortælle lidt mere end en Passat – i hvilken retning kigger man så? Det kommer først og fremmest an på, hvad man tænder på. Fart? Stil? Eller at køre med taget nede? Det er det, der tæller. Vi har samlet et skarpladt felt af fire biler, hver især den måske bedste i sin kategori. Linet op i alfabetisk rækkefølge er de:

Citroën DS3 i den hårdkogte Racing-version. 500.000 kr. med undtagelse af en hundredekrone. Hyundai Genesis i den lille udgave med 2-liters turbo, 500.000 kr. med undtagelse af en femmer. Peugeot RCZ, den med 200 hk, 500.000 kr. med undtagelse af ti kr. Og den nyeste nye blandt cabrioleterne, Volkswagen Golf Cab, der egentlig er for billig til denne test – 500.000 kr. med undtagelse af hele 62.000 kr. godt og vel.

Forskellig slags blær

Blæreeffekten: Selvfølgelig ser forskellige personer forskelligt på biler. Citroën DS3 Racing med orange tag og hjul samt anmassende bogstaver ville næppe få mange til at vende sig om, når tunerfolket samles til træffet Danmarks Hurtigste Bil på Vandel. Men ude i virkelighedens verden: Vi tester effekten ved at tage turen rundt og op og ned, frem og tilbage igen i indre by og forbi cafeerne. Og der er ingen tvivl: Blandt Tempos fire blærebiler er der ingen, der viser sin stil som DS3 Racing. RZC er vitterligt et designer-statement, Genesis har slikkede coupé-linjer og Gluffen – den er jo i sin egen liga takket være kalechen. Hver især kan de tre nok tiltrække sig et blik eller to, hvis DS3'eren ikke var her. Men det er den – og den overhaler alle de andre på stil, endnu inden vi har kørt en meter.

En hel særlig disciplin i bilverdenen er cruising. Fascinationen ved at køre mod solnedgangen med afslappet fart. Med en is i hånden eller højre arm om en smuk skulder. Og her – i cruising – møder vi testens klareste vinder: Volkswagen Golf Cabriolet. Fordi cruising aldrig bliver bedre, end når det sker med taget nede. Derfor er testens kalechebil i en klasse for sig. På andenpladsen er der ingenting, det er der egentlig heller ikke på tredjepladsen. Først derefter kommer Peugeots coupé. Vinduet ned og armen op i vindueskarmen – hvis man ellers kan nå, for man sidder lavt i en RCZ. Og så af sted med bløde omdrejninger og i højt gear.

Fransk køreglæde

Den hurtige acceleration, hurtigt gennem et sving, hen over et hop, så der kommer luft under alle fire hjul. Det er en helt tredje måde at nyde sin bil på. Og her er trængslen stor, for netop dette er jo "gefundenes Fressen" for en hård GTI, der er pumpet yderligere op, en coupé, der er arvtager efter alle tiders skarpeste GTI og en sportsvogn, hvis styrke er kombinationen turbo og baghjulstræk. Vel har Golf Cab sportsundervogn og mellemstore hjul – men den bliver med det samme hægtet af i denne disciplin.

Kampen på rå køreglæde bliver hurtigt et fransk opgør: Citroën vs. Peugeot. Absolut GTI mod en coupé, der aldrig glemmer, at et godt udseende kan være alt, men bør følges op af hurtige køreegenskaber. Der er et utal af tekniske ligheder mellem DS3 R og RCZ. For det første er de jo begge kompakte forhjulstrækkere, dernæst er de ud af samme familie – Citroën og Peugeot er jo søsterselskaber i PSA Group – og endelig kører begge biler med basalt samme motor: Den 1,6-liters 4-cylindrede rækkemotor, som PSA har udviklet i samarbejde med MINI og dermed BMW. Så den er overalt, denne glimrende motor: i den nye Peugeot 508 f.eks., i BMW-1-serien, i MINI Cooper og Cooper S og altså her i DS3 R i en version med 207 hk, i RCZ med 200 hk rent. Men samme motor, der er det.

Franske muskler

I begge biler er motorerne overbevisende: masser af saft og kraft over det hele. Og i begge de franske raketter oplever vi glæden ved en motor, der reagerer hurtigt på speederen, og som aldrig er ked af at fare op mod det røde felt. Det udløser selvfølgelig en lille ekstrapræmie – nemlig musikken. Symfonien eller rock-koncerten (hør musikken, som du vil!). Men RCZ tager faktisk prisen her; bilen har et ”sound-system”, der intensiverer udstødningslyden. Og hvis den en dag er for meget af det gode, kan man bare skrue ned for den forstærkede udstødning.

Genesis og Golf Cab bliver kørt bagud i disciplin motor: Genesis har ganske vist sammenligningens største motor på 2,0 liter og også største effekt på 210 hk, men den koreanske motor er ikke nær så hurtig på speederens bevægelser som de to franske. Og Korea-power er ikke parat til at skifte omdrejningstal nær så hurtigt som de to gange PSA. Og Golf: Vel har vi mange gange rost den 1,4-liters turbomotor, som også er spredt med mild hånd i mange andre biler fra samme familie, men i dag, i den aktuelle sammenhæng, er 1,4 liter og dens 160 hk slet ikke saft og kraft nok.

En afgørende egenskab for en bil anno 2011 er motorens CO*-udslip. Her er den orange hårde hund og tyskeren uden tag fint kørende; et CO*-udslip på 149 g/km for så hurtige biler er godkendt. RZC har et lidt større udslip, nemlig 159 g, mens Genesis får dumpekarakter med et udslip langt på den forkerte side af de 200 g/km. Her er endnu en håndfast bevis på, at downsizing vitterligt virker.

Og fransk effektivitet

Og Frankrig vs. Frankrig fortsætter i testens svingdiscipliner. Atter konstaterer vi, at den hurtigste DS3 og den smukkeste Peugeot er i nær familie med hinanden. Begge styrer som absolut sporty forhjulstrækkere med effektiv, men ikke for hurtig indstyring og fin balance i sving. Begge er effektive til at holde forenden på plads i sving, selv når der accelereres hårdt. Måske føles RCZ en kende bedre, først og fremmest fordi bilen er lavere og sporvidden foran bredere. Med måske marginalt mest bid i den franske coupé.

Golf Cab styrer efter bogen – helt uden svinkeærinder. Men i dette felt er et sæt 17”-hjul og en undervogn, der bare hedder sport ikke nok. Vel er Golf venlig hele tiden, men her er aldrig skyggen af "grrrr...". Et sæt 18”-hjul kunne hjælpe en del, men ville ikke køre bilen op på fransk niveau.

Genesis. Hyundai Genesis. Flot svunget coupé-karrosseri, deri en langsliggende turbomotor med over 200 hk, 6-trins manuel gearkasse og baghjulstræk. Det er da noget, der dur! Eller?

Det er i hvert fald den klassiske konstruktion. Netop den formel har skabt en række af ikonerne – med BMW M3 som det måske bedste eksempel i nutiden – og tilbage i tiden, f.eks. Toyota Supra, Ford Mustang og Ferrarier i stimer for lige at pege tilfældigt. Og da der i dag vitterligt er langt mellem denne type bil, jublede mange, da Hyundai skød Genesis på markedet.

Alligevel skuffer testens blå Genesis. Ingen af testkørerne når at få bilen ind under huden. Styringen er så direkte, at bilen føles nervøs, når man drejer ind i et sving. Inde i sving: Her kører bilen udmærket, indtil farten bliver så høj, at den nærmer sig skridgrænsen. Her er der tvivl om, hvornår den vil understyre (altså ”gå over” forenden), og hvornår den vil overstyre (skride ud med bagenden).

Genesis er en af markedets få biler med ”rigtig” sportsvognskonstruktion. Men den er ikke afstemt med tilstrækkeligt sikker hånd – så Hyundais testkørere må i gang med en runde mere. Og det er de da også; vi har allerede set spionbilleder af den faceliftede Genesis, så vi ved, at de er i gang derude på vejene med det vanskelige arbejde at få næste generation til at styre lige så godt, som konstruktionen (og udseendet) fortjener.

Coupéen vinder

Et battle mellem f.eks. fire business-biler til samme pris kan afgøres på mm i en gruppetest som denne her. Men i dag, da vi sammenligner forskellige biltyper, bliver det straks sværere. Alligevel er der én bil, der træder frem som vinderen, nemlig Peugeot RZC. Fordi den kan det meste op mod 80-90 procent.

Mens testens nr. 2, Citroën ”Edition Orange”, er helt anderledes: I disciplinerne køreegenskaber og blæreeffekt scorer den over 100 procent (og ja, bilen er så god, at det næsten lader sig gøre), mens den falder helt igennem i disciplinerne komfort og pris.

Golf Cab scorer en tredjeplads i testen – helt suveræn som cruiser takket være kalechen, fin på pris og gensalgsværdi – mens skarp fart er det store problem.

Genesis står som denne sammenlignings taber – og det selv om vi så gerne ville elske den, fordi den jo har baghjulstræk. Nu venter vi på den faceliftede version og satser på, at undervogn og styring er afstemt langt bedre.

Men der er én egenskab mere at vurdere: Hvad siger vi om ti, måske tyve år? Hvilken ville vi tænke tilbage på med bløde knæ og ærgre os over, at vi aldrig fik sat hen i garagen som samlerbil? Svaret er klart: Tre vil være glemt, én får samlerværdi: DS3 Racing.

LÆS OGSÅ: Test: Tre sjove legetøjsbiler

Citroën DS3 Racing

Kommentar:

  • Utroligt effektiv på kanten af dens fartformåen, men for ekstrem i hverdagen.

Plusser:

  • Det aggressive udseende
  • Den aggressive køremåde

Minusser:

  • Pris


Hyundai Genesis 2,0T

Kommentar:

  • Baghjulstræk er i den grad sport, men undervognen er utilstrækkeligt afstemt.

Plusser:

  • Design
  • Baghjulstræk

Minusser:

  • Nervøs indstyring
  • CO*-udslip
  • Kun 210 hk


Peugeot RCZ 200 hk

Kommentar:

  • Testens bedste kombination af egenskaber – gør alting godt.

Plusser

  • Design
  • Motor inkl. lyd
  • Indstyring

Minusser

  • Pladsen på bagsædet
  • Måske for designet


Volkswagen Golf 1,4 TSI Cabriolet

Kommentar:

  • Det hele sidder i kalechen – ellers for hverdagsagtig i fart, bremser og styring.

Plusser:

  • Kalechen
  • CO*-udslip
  • Image

Minusser:

  • Slap styring
  • For små hjul



Citroën DS3 Racing

  • Type: 4-personers hatchback
  • Design: Frontmotor, forhjulstræk
  • Motor
  • Design: 4-cyl. række, turbo
  • Brændstof: Benzin Slagvol. 1,6 liter
  • Effekt: 207 hk v. 6.000 o/min
  • Moment: 275 Nm v. 2.000-4.500 o/m.
  • Forbrug og udslip
  • Forbrug i flg. EU-norm: 15,6 km/l
  • CO*-udslip: 149 g/km
  • Præstationer
  • 0-100 km/t: 6,5 sek.
  • Topfart: 235 km/t
  • Pris og lancering
  • Pris: 499.900 kr.
  • Lancering i DK: Foråret 2011


Hyundai Genesis 2,0T

  • Type: 2+2-personers sportscoupé
  • Design: Frontmotor, baghjulstræk
  • Motor
  • Design: 4-cyl. rækkemotor, turbo
  • Brændstof: Benzin
  • Slagvol.: 2,0 liter
  • Effekt: 210 hk v. 6.000 o/min.
  • Moment: 299 Nm v. 2.00 o/min.
  • Forbrug og udslip
  • Forbrug i flg. EU-norm: 10,5 km/l
  • CO*-udslip: 220 g/km
  • Præstationer
  • Acc., 0-100 km/t: 8,5 sek.
  • Topfart: 223 km/t
  • Pris og lancering
  • Pris: 499.995 kr.
  • Lancering i DK: Forår 2011
  • Lancering i DK: Sommeren 2011


Peugeot RCZ 200 hk

  • Type: 2+2-personers sportscoupé
  • Design: Frontmotor, forhjulstræk
  • Motor
  • Design: 4-cyl. række, turbo
  • Brændstof: Benzin
  • Slagvol.: 1,6 liter
  • Effekt: 200 hk v. 6.800 o/min.
  • Moment: 275 Nm v. 1.700 o/min.
  • Forbrug og udslip
  • Forbrug i flg. EU-norm: 14,5 km/l
  • CO*-udslip: 159 g/km
  • Præstationer
  • Acc., 0-100 km/t: 7,5 sek.
  • Topfart: 237 km/t
  • Pris og lancering
  • Pris: 499.990 kr.
  • Lancering i DK: Sommeren 2010


Volkswagen Golf 1,4 TSI Cabriolet

  • Type: 4-5-personers cabriolet
  • Design: Frontmotor, forhjulstræk
  • Motor
  • Design: 4-cyl. række, turbo
  • Brændstof: Benzin
  • Slagvol.: 1,4 liter
  • Effekt: 160 hk v. 5.800 o/m.
  • Moment: 240 Nm v. 1.500 o/m.Forbrug og udslipForbrug i flg. EU-norm:15,6 km/l
  • CO*-udslip: 149 g/km
  • Præstationer
  • Acc., 0-100 km/t: 8,4 sek.
  • Topfart: 216 km/t
  • Pris og lancering
  • Pris: 437.992 kr.

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Nyhed: Stor interesse for ældre Porscher

07-09-2013: Flere kører en ældre Porsche 911, mens nyklassikere som VW Golf GTI MKI eller Alfa Romeo GTV endnu ikke er slået igennem herhjemme. Læs artikel

Nyhed: Bilsalg: El-biler med i statistikken

17-11-2009: Salget af elbiler er langsomt og med prøvende skridt ved at vise sig i de månedlige salgsopgørelser fra De Danske Bilimportører. Af den seneste tælling fra oktober viser det sig, at elbilerne sidder på 0,1 pct. af markedet. Læs artikel

Nyhed: Se her, om du skal lease drømmebilen

13-10-2009: Det er billigst at lease bilen. Nej, det er ej. Begge udsagn er faktisk rigtige. Det kommer an på, hvilken bil, vi snakker om. Se listerne her. Læs artikel

Nyhed: Euro NCAP svinger pisken

27-11-2008: 80 pct. af bilsæderne bør forbedres for at modvirke piskesmældsulykker, vurderer crashtest-organisationen Euro NCAP Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...