Find mere om:
Guide: Få råd til drømme-Porschen | bil.guide.dk

Guide: Få råd til drømme-Porschen

En Porsche 911 er drømmen for mange. Vælger man den rigtige version, kan man faktisk blive Porsche 911-ejer uden at blive ruineret.

Savler du stadig over drømmebilen fra 1970’erne, og er det en Porsche?

Så er du ikke den eneste. Det er biler, som mange har drømt om, da de var unge, og nu vil de have dem.

Kun få biler har lige så mange fans som Porsche 911, der nu har 50 år på bagen. Til gengæld har ikke ret mange fans råd til de mest eftertragtede, klassiske 911-versioner, der kan koste op til 800.000 kr.

Men heldigvis er der en nemmere og langt billigere måde at blive ejer af en klassisk 911 på, skriver MotorClassic, FDM´s magasin om klassiske biler.

»Porsche-kendere er enige om, at en 911 SC fra sidst i 1970’erne er den variant, der giver suverænt mest værdi for pengene. Her skal man typisk af med mellem 200.000 og 350.000 kr. for et fornuftigt eksemplar, og tilmed er motoren mere holdbar end i de ældre versioner,« siger MotorClassics chefredaktør, Bo Christian Koch.

Bør tjekkes grundigt

Inden køb skal en ældre 911 dog undersøges meget grundigt, da det kan koste meget dyrt at vælge den forkerte bil.B97408409Z.1_20131106131748_000+G9I83JIH.2-0.jpg

»Især rust og dårligt udførte skadesreparationer er meget kostbare at udbedre, og mange 911’ere har levet et hårdt liv. Til gengæld kan en sund bil være en god investering,« fastslår Bo Christian Koch.

Desuden skal man huske at sætte penge af til den løbende drift, når man først har købt sin klassiske Porsche.

»En 35 år gammel Porsche 911 kan godt tåle at blive brugt, hvis den er i god stand. Men skal den passes ordentligt, koster det typisk godt 10.000 kr. om året i gennemsnit at holde den kørende,« siger Bo Christian Koch.

En Porsche 911 SC fra 1978 som denne koster fra ca. 200.000 kr. og op, og det betaler sig at give mere for et godt eksemplar.

Den mest klassiske Porsche og mest eftertragtede er dog modellen op til 1973, som typisk koster det dobbelte.

De sidste par år er den klassiske Porsche 911-model frem til 1973 nemlig blevet meget populær.

Især S-modellen med den kraftigste motor.

»Den har noget autentisk over sig og er blevet mere eftertragtet, selv om de yngre modeller kører bedre. Og når S-modellen er populær, løfter det prisniveauet på de mindre motoriserede T-og E-modeller,« forklarede Danielle Dezzi, der er medejer af Automobili Stelvio, som sælger klassiske biler for nyligt i en artikel i disse spalter.

Klassisk Porsche specialmodel

Guide: Nazi-stolthed blev til sportsvognseventyr

19-07-2016: Ikonisk bil: Historien om Porsche 911, som er en af verdens mest ikoniske sportsvogne, begynder ved et motorløb i Det Tredje Rige. Læs artikel

Test af Porsche 718 Boxster

04-06-2016: Der er langt mellem biler, der scorer alle seks stjerner. Her er en af de sjældne: Den nye Porsche 718 Boxster. Læs artikel

Nyhed: Stor interesse for ældre Porscher

07-09-2013: Flere kører en ældre Porsche 911, mens nyklassikere som VW Golf GTI MKI eller Alfa Romeo GTV endnu ikke er slået igennem herhjemme. Læs artikel

Nyhed: Smukke sportsvogne og historiske hestekræfter

26-05-2010: Mille Miglia er et af de mest prestigefyldte væddeløb for klassiske racerbiler. Tour overværede det stemningsfulde italienske racerløb, der er forbeholdt smukke sportsvogne med masser af kubik under køleren og historie i bagagerummet. Læs artikel

Nyhed: Porsche-aura for VW-indkomster

09-12-2009: Så kom den endelig, den ventede, skrappe version, VW Scirocco R med 265 heste. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...