Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
Test af Porsche 718 Boxster | bil.guide.dk

Test af Porsche 718 Boxster

Der er langt mellem biler, der scorer alle seks stjerner. Her er en af de sjældne: Den nye Porsche 718 Boxster.

Sportsvogn
Porsche 718 Boxster

Kommentar: Boxster kombinerer inderlig fart, en klar følelse af kvalitet og moderne motorteknologi med lavt CO2-udslip og en pris, der for biler af denne type er lav. Derfor seks stjerner – og derfor verdens bedste sportsvogn.

Plus og minus

Plus

Motor

Forbrug og CO2

Køreegenskaber

Pris

Minus

Intet



Verdens bedste sportsvogn. Det er ikke en egentlig kåring foretaget af uafhængige eksperter eller ved en omfattende afstemning. Der er end ikke en fast definition af begrebet “verdens bedste sportsvogn” – eller “verdens bedste bil” for den sags skyld.

Men lad os alligevel smage på begrebet. Det er ordet “bedste”, der samler det hele. Ikke hurtigste, ikke dyreste, ikke mest avancerede – men netop bedste. Den, der måske ikke stikker af som den absolutte nummer ét i en eller flere af disciplinerne. Men den, der netop er den bedste, når alt regnes med.

Biler porsche.jpg

Den nye Porsche Boxster, nu med den officielle titel 718 Boxster, er ikke den hurtigste sportsvogn i universet. Det er – afhængigt af, hvordan man definerer “hurtig” – enten en Bugatti, der endnu ikke er blevet slået på topfart, eller en Porsche 918 Spyder, der lige nu er hurtigst på en omgang på Nürburgring, hvis den rekord da ikke er slået af Koenigsegg, siden dette blev skrevet. Boxster er heller ikke den dyreste; det er vel LaFerrari. Og den mest avancerede – LaFerrari igen.

Men når alt skal samles i én bil, lander vi på Porsche 718 Boxster med PDK-gearkasse, som vi tester her.

Ny rekord i målesvinget

Hvad er vigtigst ved en sportsvogn? Det er uden diskussion dens køreegenskaber. Altså dens måde at køre ind i sving, dens måde at balancere inde i midten af svinget, og dens evne til at ryge ud igen. Dertil bremsning og acceleration.

718 Boxster er en mester i disciplinen sving. Og hvis jeg skal rose én egenskab og kun denne ene, er det bilens køreegenskaber – mere præcist dens evne til at køre i sving.

Boxster er en centermotorbil, altså en bil med motoren placeret i bilens center. Ja, helt i midten er det ikke, men motoren ligger mellem de to sæder og bagakslen. Dér hvor motoren ligger i en Formel 1 eller i en af de hurtigste på Le Mans.

B972305158Z.1_20160601114615_000+GI3TKDAS.1-0.jpg

Elegant balance

Motoren i midten er den konstruktion, der giver de bedste, og i denne sammenhæng hurtigste, køreegenskaber. Og det er netop det, 718 Boxster har: Den kan køre hurtigere ind i sving end de fleste – og blandt dem er også storebror Porsche 911. Forklaringen er, at motoren i midten sikrer, at alle fire hjul trykker på vejen nogenlunde lige meget.

Det er præcis den samme egenskab, der får bilen til at balancere elegant i midten af svinget. Man kan give gas og endnu mere gas her i midten. Og når svinget åbner sig, er det bare at åbne endnu mere for effekten.

En centermotorbil er i sin konstruktion glimrende til netop dette. Porsche 718 Boxster er en af de absolut bedste.

Kun fire cylindre

Men den nye Boxster har kun fire cylindre. Oh, jammer.

Det var præcist dette klagekor, der sang højest, da det sidste år kom frem, at den kommende Boxster – altså 718 – har fire og ikke som de foregående seks cylindre. Kan den så bevare magien?

B972305158Z.1_20160601114615_000+GI3TKDBH.1-0.jpg

Intet problem. Boxster har bevaret magien, og Boxster 4 er tilmed bedre end Boxster 6.

Porsches strateger har fundet den løsning, der sikrer, at diskussionen om downsizing og helligbrøde aldrig for alvor opstår. Den nye firecylindrede Boxster er nemlig på alle måder markant hurtigere end den gamle med seks cylindre.

Lettere at køre

Desuden er den nye Boxster faktisk lettere at køre. Både generelt og især ind og ud ad sving i høj fart.

B972305158Z.1_20160601114615_000+GI3TKD7U.1-0.jpg

Det skyldes, at den mindre, firecylindrede motor er turboladet. Det vil sige, at kræfterne ligger klar lige under højre fod, uanset om der er få eller mange omdrejninger. Alle kræfterne er der. Det er bare at strække højre fod. Den fuldendte Porsche

Diskussionen lukket

Det er i realiteten præcis det samme, som vi har konstateret i f.eks. den nye BMW M3 med turbo i sammenligning med dens forgænger med sugemotor. Og igen med den nye Ferrari 488 med turbo sammenlignet med dens forgænger, Ferrari 458 med sugemotor. Dermed har Porsche lukket dén diskussion!

B972305158Z.1_20160601114615_000+GI3TKDAJ.1-0.jpg

Effekten op – forbruget ned

Men hvorfor gå ned i antallet af cylindre? Svaret er klart: Alle biler skal af hensyn til klimaet og hver enkelt kundes økonomi tvinges ned i CO2-udslip og dermed forbrug.

En effektiv måde er at downsize, altså at gå ned i motorstørrelse.

I dette tilfælde er resultatet et plus på op til 35 hk og 100 Nm – og samtidig et minus på op til 14 pct., når det gælder forbrug og emissioner, foruden at bilen altså er lettere at køre end tidligere.

Nøgletallene for 718-modellerne er: Bykørsel i km/l fra 9,3-11,1, landevejskørsel i km/l fra 15,4-17,5, blandet kørsel i km/l fra 12,3-14,5, og CO2-udslip ved blandet kørsel i g/km fra 158-184.

Den nye centermotorbil findes med to motorer. Modellen, som vi tester her, Boxster, har en to-liters motor. Altså fire cylindre, direkte benzinindsprøjtning (DFI), VarioCam Plus og integreret tørsumpsmøring.

Den yder 300 hk ved 6.500 o/min. Maksimalt drejningsmoment: 380 Nm. Takket være turboladning er det allerede til rådighed ved 1.950 o/min. og op til 4.500 o/min.

Med Porsches dobbeltkoblingsgearkasse (PDK) accelererer bilen fra 0 til 100 km/t. på kun 4,9 sek., og den har en tophastighed på 275 km/t.

Og så er der Boxster S

Dertil en ligeledes firecylindret bokser på 2,5 liter i versionen med betegnelsen Boxster S. 350 hk ved 6.500 o/min. Det maksimale drejningsmoment på 420 Nm er til rådighed over et drejningsmomentområde fra 1.900 til 4.500 o/min. Desuden anvendes – som i 911 Turbo – den variable turbinegeometri (VTG). Den giver en endnu mere jævn kraftudfoldelse og dermed mere køreglæde.

Går det stærkt? Topfart ved 285 km/t. Sprinten fra 0 til 100 km/t. klarer S-modellerne på kun 4,2 sek. med PDK og Launch Control. Petrolheads om deres sommerbiler

Konklusionen er således, at 718 Boxster lige nu er verdens bedste sportsvogn. Også bedre end 718 Boxster S med 50 hk ekstra. Javist, et stopur kan vise, at Boxster S i nogle sammenhænge er hurtigere. Men hen til et sving – ingen forskel. Igennem et sving – ingen forskel. Og ud ad et sving er begge biler effektivt hurtige.

Endelig koster Boxster væsentligt mindre end Boxster S – faktisk lige så meget som f.eks. en veludstyret VW Golf – og det er netop her, at dette med verdens bedste kommer ind i billedet: Alt inklusive pris samles i én vurdering, og her er Boxster uden S den bedste.

Helt kort

  • Porsches mindste.
  • Topersoners kalechebil. Den tilsvarende coupé hedder 718 Cayman. Centermotor, baghjulstræk. Manuel gearkasse eller gearkasse af typen dobbeltkobling.

To motorer:

  • 2,0-liters firecylindret  boxer med 300 hk i  Boxster og 2,5-liters  firecylindret med 350 hk i Boxster S.

Priser fra:

  • 994.372 kr. for Boxster og fra 1.240.365 kr. for  Boxster S.

Teknikken

  • Type: 2-personers  roadster, centermotor, baghjulstræk.
  • Motor: Firecylindret,  B-benzin, 2,0 liter, 300 hk ved 6.500 o/min., 380 Nm ved 1.950 – 4.500 o/min.
  • Forbrug iflg. EU-norm: 14,5 km/l
  • CO2-udslip: 158 g/km

Præstationer:

  • 0-100 km/t: 4,9 sek.
  • Topfart: 275 km/t.

Pris: Fra 1.049.090 kr.

 

Boxster vs. Boxster S

Boxster:

  • 2,0-liters B4
  • 300 hk
  • 380 Nm
  • 5,1 sek.
  • 275 km/t.
  • 168 g/km
  • 13,5 km/l
  • 994.372 kr.

Boxster S:

  • 2,5-liters B4
  • 350 hk
  • 420 Nm
  • 4,4 sek.
  • 285 km/t.
  • 167 g/km
  • 13,7 km/l
  • 1.240.365 kr.

Nyhed: Boxster og Cayman bliver til 718

04-01-2016: Porsche Boxster og Cayman får tilhæftet 718-betegnelsen samt nye firecylindrede motorer. Læs artikel

Nyhed: Porsche har droppet klassisk boxermotor

23-09-2015: Slut med den 3,6-liters suge-boxermotor i Porsche 911, der nu får 3,0 boxer-motorer med dobbelte turboladere og ny front på karosseriet. Læs artikel

Test af brugtbil - Porsche Cayenne

31-08-2015: Brugttest: Porsche Cayenne Turbo, årg. 2003-2010 fås billigt, men spørgsmålet er, om du har råd til at holde den kørende. Læs artikel

Nyhed: Nu vil alle hedde GT3

18-06-2015: Må en Aston Martin hedde det samme som en Porsche? Lige nu kappes flere af de store sportsvognsmærker om at kalde deres hurtigste for GT3. Læs artikel

Test: Porsche med jættekræfter

03-01-2013: Ny Porsche Cayenne S Diesel har med sine 382 hk bilverdenens stærkeste dieselmotor . Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...