Find mere om:
Guide: Nazi-stolthed blev til sportsvognseventyr | bil.guide.dk

Guide: Nazi-stolthed blev til sportsvognseventyr

Ikonisk bil: Historien om Porsche 911, som er en af verdens mest ikoniske sportsvogne, begynder ved et motorløb i Det Tredje Rige.

Sølvglinsende og strømlinet som et rumskib. Den helt nye Porsche Type 64-sportsvogn lignede noget fra fremtiden, som den stod der før det store motorløb mellem Berlin og Rom, som skulle skydes af i september 1939.

Løbet gennem tre lande og mellem aksemagternes to hovedstæder var tænkt som en stort anlagt propagandaaktion for Det Tredje Rige og det motorvejsnet, som var et andet af nazisternes prestigeprojekter.

B972338835Z.1_20160715111021_000+GO8U6DK6.2-0.jpg

Der var bare et problem; Anden Verdenskrig kom i vejen.

Bilen genopstod i 1948 som Porsche 356, der udviklede sig til Porsche 911, der i dag er en af verdens mest ikoniske og succesfulde sportsvogne. Den fuldendte Porsche

En konstruktion udtænkt af Ferdinand Porsche, der ikke alene er far til folkevognsboblen, men også var et prydbillede i Hitlers Tyskland, hvor han flirtede med nazismen.

Ferdinand Porsche var ikke alene manden bag de terrængående Kübelwagens, men var også med til at udvikle de hurtige Tigertanks, militærfly og de berygtede V1-bomber. Det gjaldt også de effektive Panzerjägertanks, som under navnet ”Ferdinand” bestykket med 88 millimeter langtrækkende Krupps-antitank-kanoner var frygtet for deres lange rækkevidde.

B972338835Z.1_20160715111021_000+GO8U6DK8.2-0.jpg

Efter krigen blev Ferdinand Porsche fængslet af de franske myndigheder for sin krigsindsats. Men han blev sat fri mod kaution, og umiddelbart efter stod 356’eren, som byggede på den originale luftkølede folkevognsboble med baghjulstræk, klar.

Den kom i produktion i sydtyske Zuffenhausen i 1950 og var ur-Porschen, som var grundlaget for 911-modellen, der så dagens lys i 1965.

Rygraden i Porsche

Det var for alvor 911-modellen, der fik Porsche til at brage gennem lydmuren med et design, som i grundtræk har været uændret i 50 år, og i dag er rygraden i Porsche, hvor den stenrige familie stadig har snor i ejerskabet gennem VW-koncernen, der siden 2009 har ejet Porsche.

B972338835Z.1_20160715111021_000+GO8U6DK7.2-0.jpg

Dengang forsøgte Porsche-fabrikken ellers at sluge den mægtige VW-storebror, men tabte. Det er en strid, som udspringer af en uendelig fejde mellem efterkommerne af Ferdinand Porsche, som har delt sig i Piëch- og Porsche-klanerne, og de sidste årtier har kæmpet bittert om magten og milliarderne i den vidt forgrenede VW-koncern, hvor de to klaner menes at være gode for over 400 mia. kr.

Der var ellers lagt op til forsoning, da de for flere årtier siden var til et legendarisk forsoningsmøde på landstedet Schüttgut nær østrigske Zell am See, tæt ved det Schloss Prilau, som senere kom i Porsche-familiens eje.

Porsche 911's far er død

Men det endte modsat, og siden har fronterne været trukket skarpt op med fætrene Wolfgang Porsche og Ferdinand Piëch på hver deres side.

Den benhårde og karismatiske Piëch, der menes at have haft samme betydning for VW-koncernen, som Steve Jobs for Apple, blev dog vippet ud efter en magtkamp i foråret 2015.

Drømme-911’er

Få modeller har givet hede drømme for generationer af raske drenge som Porsche 911, der allerede ved debuten i midten af 60’erne kæmpede om gunsten med datidens pinup-plakater på værelserne. Den tyske sportsvogn med de fremtrukne forlygter, den svungne coupé-linje og buldrende boxermotor under kølergitteret agterude har nemlig et stærkt design-dna som få.

B972338835Z.1_20160715111021_000+GO8U6E44.2-0.jpg

Den var i en lang række versioner med til at cementere Porsches ry på racerbanerne som en af de mest vindende racerbiler nogensinde. Set med nutidens briller var den første generation ellers ganske beskedent motoriseret.

Men der kom snart større volumen og flere muskler over baghjulene i modellen, der de seneste år har haft en slagvolumen på 3,6 liter som varemærke og topper med 560 hk i en 911 Turbo S.

Til teater og trackdays i åben Porsche

Debutanten fra 1964 skulle faktisk have heddet Porsche 901, men efter protester fra Peugeot, som havde en enslydende model, blev det til 911. Et navn, som for øvrigt fik en speciel klang udtalt på amerikansk i dagene efter terrorangrebet 11. september 2001, men stadigvæk blev fastholdt.

B972338835Z.1_20160715111021_000+GO8U6E45.2-0.jpg

I vintagekredse er de mere enkle modeller til og med 1973 kommet i høj kurs, efterhånden som de, der var knægte i 60’erne, får råd til at købe deres drømmebil.

Bil med kultstatus

I 1975 kom Porsche 911 Turbo, som fik kultstatus og skubbede 911’eren op i en højere liga, selv om de første årgange var uberegnelige og krævede et køreteknisk kursus.

Faktisk var den daværende Porsche-boss på vej til at sende 911’eren på pension i starten af 1980’erne, hvor frontmotor-modellerne 924, 944 og 928 skulle tage teten, men efterfølgeren i chefsædet holdt fast. Beslutningen har formentlig reddet Porsche-fabrikken.

Verdens bedste sportsvogn

Altid med den samme tunge tyske soliditet i tingene, som gør, at en 911’er kan køres som hverdagsbil året rundt i al slags vejr i modsætning til de noget mere fintfølende konkurrenter fra de italienske sportsvognsfabrikanter. Noget, som også var drømmemålet tilbage i 1948.

Porsche 911

Milepæle

  • 1964: Porsche 911 lanceres med en 2,0 liters boxermotor på 136 hk
  • 1966: 911 Targa
  • 1975: Porsche 911 Turbo
  • 1982: 911 Cabriolet
  • 1989: Speedster
  • 1990: Carrera 4 er første 911-model med firhjulstræk
  • 1997: Den luftkølede boxermotor bliver vandkølet
  • 2015: Grund-boxermotoren i Porsche 911 Carrera, som nu er på 3,6 liter, får dobbeltturbo, og yder 370 hk

Nyhed: Boxster og Cayman bliver til 718

04-01-2016: Porsche Boxster og Cayman får tilhæftet 718-betegnelsen samt nye firecylindrede motorer. Læs artikel

Guide: Få råd til drømme-Porschen

08-11-2013: En Porsche 911 er drømmen for mange. Vælger man den rigtige version, kan man faktisk blive Porsche 911-ejer uden at blive ruineret. Læs artikel

Nyhed: Stor interesse for ældre Porscher

07-09-2013: Flere kører en ældre Porsche 911, mens nyklassikere som VW Golf GTI MKI eller Alfa Romeo GTV endnu ikke er slået igennem herhjemme. Læs artikel

Test af Porsche 911 Turbo

04-09-2013: Premiere: Den klassiske Porsche 911 turbo er tilbage med frygtindgydende præstationer. Bilen når 200 km/t på blot 10,3 sekunder og stopper først ved 318 km/t i topversionen, S, med 560 hestekræfter. Læs artikel

Test: Porsche med jættekræfter

03-01-2013: Ny Porsche Cayenne S Diesel har med sine 382 hk bilverdenens stærkeste dieselmotor . Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...