Find mere om:
Nyhed: Porsche har droppet klassisk boxermotor | bil.guide.dk

Nyhed: Porsche har droppet klassisk boxermotor

Slut med den 3,6-liters suge-boxermotor i Porsche 911, der nu får 3,0 boxer-motorer med dobbelte turboladere og ny front på karosseriet.

En rigtig Porsche skal da have den klassisk buldrende 3,6-liters boxermotor. Sådan har det i hvert fald været indtil nu. Men skærpede miljøkrav har fået den hæderkronede sportsvognsfabrik til at rykke ved traditionerne.

Den faceliftede version af 911-modellen med rødder fra 2012, som netop er vist i Frankfurt, er nemlig bestykket med en nyudviklet 3,0-liters sekscylindret boxermotor, hvor effekten hentes med et dobbelt turbolader-aggregat.

I første omgang lanceres de nye maskiner i Carrera og Carrera S med henholdsvis 370 hk og 420 hk, der sparker momenter på 450 nm og 500 nm fra sig. Det er 20 hk og 60 nm mere end forgængerne.

Takket være turboladerne bliver momentkurven flad, så momentet er tilgængeligt allerede fra 1.750 omdrejninger og op til 5.000 omdrejninger, og motoren kan følge med op til 7.500 omdrejninger. Brændstofforbruget ryger til gengæld ned med 12 pct. og lander på 13,5 km/l og 13,0 km/l uden og med PDK-automatgear. Vi glæder os til at høre, hvordan de nye motorer lyder.

Topfarten for de to modeller er 295 km/t. og 308 km/t., mens accelerationen 0-100 km/t. med PDK-gear og ekstraudstyret Sport Chrono-pakke klares på 4,2 sekunder og 3,9 sekunder. Det er 0,2 sekunder hurtigere end i dag.

Standard er nu det elektronisk styrede Porsche Active Suspension Management (PASM), hvor støddæmperne kan styres efter kørestil, og frihøjden hydraulisk kan ændres 4,0 centimeter. De, der vil mere, kan tilkøbe firehjulsstyring, kendt fra 911 Turbo og GT3, til Carrera-modellerne.

VW-snyd udløser diesel-katastrofe i USA

Udefra kan de faceliftede 911 kendes på en ny front med andre lygter og luftindtag, mens der også er andre dørhåndtag og nye fælge på programmet, hvor bageste fælge og dæk samtidig er blevet bredere.

Historie

911 skulle droppes

  • Klassikeren Porsche 911 kunne være droppet i 1970’erne, hvor den baghjulstrukne model med sekscylindret boxermotor skulle erstattes af 924 og 928 med frontmotorer og baghjulstræk.
  • 911 med stort forbrug og lumske køregenskaber virkede især gammeldags over for den moderne og komfortable 928 med V8-motor.
  • Porsche-chefen Ernst Fuhrmann ville tage beslutningen, men efterfølgeren, Peter Schutz, holdt fast i 911. Det har formentlig reddet Porsche. 924 og 928 var i produktion til 1988 og 1995.

Test af Porsche 718 Boxster

04-06-2016: Der er langt mellem biler, der scorer alle seks stjerner. Her er en af de sjældne: Den nye Porsche 718 Boxster. Læs artikel

Nyhed: Boxster og Cayman bliver til 718

04-01-2016: Porsche Boxster og Cayman får tilhæftet 718-betegnelsen samt nye firecylindrede motorer. Læs artikel

Test af brugtbil - Porsche Cayenne

31-08-2015: Brugttest: Porsche Cayenne Turbo, årg. 2003-2010 fås billigt, men spørgsmålet er, om du har råd til at holde den kørende. Læs artikel

Nyhed: Nu vil alle hedde GT3

18-06-2015: Må en Aston Martin hedde det samme som en Porsche? Lige nu kappes flere af de store sportsvognsmærker om at kalde deres hurtigste for GT3. Læs artikel

Test af Porsche Panamera

12-08-2013: Porsches luksusbil, den firedørs Panamera, tager hul på 2014 med en interessant og en opsigtsvækkende nyhed: en V6-cylindret udgave, der er som skabt til Danmark, og en plugin-hybrid, der er som skabt til verden. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...