Find mere om:
Nyhed: Fræk Toyota bliver endnu frækkere | bil.guide.dk

Nyhed: Fræk Toyota bliver endnu frækkere

GT86 er navnet på Toyotas lille sportsvogn med frontmotor og baghjulstræk. Nu er den på vej i opdateret udgave med nye spoilere, nye lygter og ny kabine. Men det virkeligt spændende – det finder vi inde bagved.

Blandt nyhederne på fire hjul på den internationale biludstilling i Tokyo i 2011 holdt en sportsvogn, vi havde set frem til i årevis – fordi den var vist alt for mange gange som først den ene konceptbil og så den næste.

Hvornår blev drømmerierne dog til virkelighed, tænkte vi? Men dér holdt den så: Toyota GT86. Lille og lav. Lang front, kort kabine. Frontmotor og baghjulstræk. Yes, det er jo sådan, man laver sportsvogne …

B972251709Z.1_20160330125208_000+G2AS8AAE.1-0.jpg

B972251709Z.1_20160330125208_000+G2AS8AA8.1-0.jpg

Tokyo ’11. Ja, det er faktisk fem år siden. Så nu er det tid til en opdatering. Og den kommer til efteråret – men allerede nu viser Toyota de første billeder af den opdaterede sportsvogn.

B972251709Z.1_20160330125208_000+G2AS8AJ0.1-0.jpg

Mere bling – mere luksus

Udefra kendes GT86 ’17 på den mere markante front. Fortil byder den på nye led-forlygter og blinklys, nydesignede tågeforlygter og en ændret spoiler, mens nye led-baglygter og en nydesignet bagkofanger kendetegner sportsvognen bagtil.

Og indvendigt: GT86 har også fået et kraftigt løft med materialer i højere kvalitet som blandt andet læder-alcantara sportssæder med sølvfarvede syninger, blødere materialer ved dørene og et nyt sportsrat med betjeningsknapper til bilens lydanlæg samt et GT86-logo i midten.

Ny opsætning af undervognen

”Ny opsætning”. Det kunne jo lyde som en forestilling på Det Kongelige. Men netop denne formulering bruges også, når ingeniørerne laver om på en eksisterende affjedring – ændrer fjedre og støddæmperes hårdhed. Og vi ved jo fra alle andre biler – hverdagsbiler, GTI’er, sportsvogne og ikke mindst racerbiler – at opsætningen kan have større betydning for køreegenskaberne end selve konstruktionen. Toyota forklarer i bløde vendinger, at ændringerne gør bilen »endnu lettere at kontrollere og mere adræt.«

B972251709Z.1_20160330125208_000+G2AS8AB4.1-0.jpg

B972251709Z.1_20160330125208_000+G2AS8AAQ.1-0.jpg

Japanerne siger intet om hjulstørrelsen på den nye udgave – men efter billederne at dømme kommer 2017-versionen på fælge med større diameter og dæk med lavere profil.

Ændret opsætning af fjedre og støddæmpere samt hjul med mindre slipvinkel – alt i alt tyder det på, at Toyota GT86 2017 kommer til at styre strammere og mere præcist – altså mindre som en driftking og mere som en racerbil.

B972251709Z.1_20160330125208_000+G2AS8AAS.1-0.jpg

Pris: Vi må gætte

Den nye Toyota GT86, der havde verdenspremiere på påskens biludstilling på New York International Auto Show, kommer til Danmark sidst på året.

Den fuldendte Porsche

Endnu intet om prisen – men vi gætter på, at den nye GT86 2017 kommer til at koste omtrent det samme som den nuværende, hvis pris lige nu er 490.000 kr. Så vores mest kvalificerede bud på GT86 årgang 2017 er fra 499.999 kr. Evt. 499.995 kr.

B972251709Z.1_20160330125208_000+G2AS8AB9.1-0.jpg

Toyota GT86 – teknikken

  • Type: 2+2-personers coupé, frontmotor, baghjulstræk.
  • Motor: 4-cyl. boxer, benzin, 2,0 liter. 200 hk ved 7.000 /min., 205 Nm ved 6.400-6.600 o/min.
  • Forbrug if. EU-norm: 15,6 km/l. CO2-udslip: 181 g/km
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 7,6 sek. Topfart: 226 km/t.
  • Prisgæt: 499.999 kr. (Til sammenligning: Nuværende GT86 koster p.t. 489.995 kr.)

De korte nyheder

  • Ny frontspoiler
  • Nye led-forlygter
  • Nye led-baglygter
  • Ny kabine
  • Ny afstemning af undervogn

Test: Endelig en fed Toyota

30-09-2012: Toyota har skåret ind til stålet for at spare vægt og skabe den ultimative køremaskine i den nye GT86. Læs artikel

Nyhed: Let japaner skyder ryg

26-05-2016: Toyota er klar med et bud på en mere praktisk version af sportsvognen GT86. Læs artikel

Guide: Sjælden ”japansk Mustang” giver unik køreoplevelse

19-10-2015: Begejstring: Bilentusiasten Bjørn Grann er vild med japanske youngtimers fra Toyota. Hans Celica RA28 2000ST fra 1978 er en blandt flere sjældne af slagsen. Læs artikel

Nyhed: Toyotas flabede coupé på vej med turbo

07-07-2012: Den hurtigere version af Toyotas lækre coupé skulle få hele 320 hk. Læs artikel

Test af Toyota GT86

03-06-2012: Det er længe siden, bilverdenen har ventet så spændt på en nyhed som Toyotas nye coupé. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...