Find mere om:
Sjælden ”japansk Mustang” giver unik køreoplevelse | bil.guide.dk

Sjælden ”japansk Mustang” giver unik køreoplevelse

Begejstring: Bilentusiasten Bjørn Grann er vild med japanske youngtimers fra Toyota. Hans Celica RA28 2000ST fra 1978 er en blandt flere sjældne af slagsen.

De runde dobbeltforlygter, den lange motorhjelm med hvælving på midten og den afrundede coupé-afslutning fortæller, at det her ikke er en 70’er-Toyota, som de er flest.

Faktisk findes der kun seks-syv eksemplarer af den sjældne Celica RA28 2000ST sportsvogn fra 1977 herhjemme. En af dem ejes af Bjørn Grann fra Horsens, som er en af de stadig flere unge, der finder youngtimere fra 70’erne eller 80’erne sjove.

B972110591Z.1_20151019114912_000+GKPNB044.2-0.jpg

Han har haft bilen i to år og er i gang med at restaurere den tilbage til helt original stand. De specielle SSR Longchamp oldschool-fælge med Toyo R888 195/50/15-dæk, som er en slags gadeslicks, får dog lov til at sidde. Dem har Bjørn Grann nemlig købt specielt hjem fra Japan.

Celica RA28 2000ST’eren, der er en liftback-udgave af den første generation Celica, er bestykket med en 2,0-liters motor på cirka 100 hk, mens en større SR2000 byder på omkring 120 af slagsen.

Flere navne

Celica RA28 ST2000 er en bil, som på de ydre linjer minder om en Ford Mustang. Og den blev da også kaldt ”den japanske Mustang” eller ”Mustang Celicaen” i USA. Motoriseringen nærmer sig dog ikke en buldrende V8.

Bjørn Grann er ikke i tvivl om, hvad der trækker ved modellen.

B972110591Z.1_20151019114912_000+GKPNB045.2-0.jpg

»Det er fedt at have noget, som er unikt, og som man ved, at andre ikke har. Samtidig kan man her få noget specielt for rimelige penge,« siger Bjørn Grann, der er 25 år og studerer erhvervsjura på Aarhus Universitet.

Markedsprisen for et urestaureret eksemplar af en RA28 2000ST ligger typisk i nabolaget af 60.000-80.000 kr. Køreoplevelsen er også et plus.

70’er- og 80’er-biler er kommet i høj kurs

»RA 28’eren kører ligesom en gokart. Den har godt nok kun en motor på omkring de 100 hk, men den vejer heller ikke alverden, så det gør den sjov at køre,« smiler Bjørn Grann.

B972110591Z.1_20151019114912_000+GKPNB058.2-0.jpg

Biler med charme

De skinnende SSR Longchamp oldschool-fælge er med til at hæve oplevelsen.

»Jeg elsker de her typisk japanske fælge. Og det bliver endnu federe af, at der ingen andre er, som har dem herhjemme,« siger Bjørn Grann, der også pointerer egenskaberne ved de brede dæk med blødt gummi.

B972110591Z.1_20151019114912_000+GKPNB057.2-0.jpg

»De gør, at bilen næsten sidder klistret til vejen,« smiler han.

Det handler dog om køreoplevelsen frem for kurvekørsel i bilen, der trods alt er snart 40 år gammel.

»Det er ikke fart og hastighed, men charmen, som trækker ved bilen. Her er heller intet musikanlæg. Man skal jo kunne høre motoren,« lyder det fra entusiasten, der startede sit bekendtskab med de japanske biler, da han fik kørekort.

Køb youngtimer uden overraskelser

Den første var nemlig en noget afdanket Nissan Primera. Den blev erstattet af en Toyota Celica fra 1990, der fik hele turen med karrosseri- kit. Ved et Celica-træf i Visby så han nogle af de ældre Celica-modeller og blev solgt.

»Der er noget charme og nostalgi over de gamle modeller, som ikke er til at stå for«, smiler han.

Derfor har den unge bilentusiast købt flere Toyotaer, som han vil bruge noget af sin fritid på at restaurere.

B972110591Z.1_20151019114912_000+GKPNB074.2-0.jpg

B972110591Z.1_20151019114912_000+GKPNB075.2-0.jpg

Det gælder en Celica TA22 Flat Light fra 1972 og en Crown Pickup fra 1969. En nyere model er en sjælden Celica Carlos Sainz STI 85 4WD fra 1993, modelnavngivet efter rallystjernen af samme navn, og som i originalversionen har 208 hk, men er opgraderet til en generation fire af samme motor.

»Det er rigtig sjovt at bruge noget tid på at restaurere dem. Men de skal til sidst stå helt originalt,« pointerer han.

Skal være originale

Celicaen RA 28’eren mangler således også noget arbejde for at være helt standret. Sidespejlene, som ikke er de originale, skal skiftes ud med de rigtige, et manglende stykke i midterkonsollen skal på plads, mens udstødningen skal laves.

Jette Skylark har taget navn efter sin drømmebil

Bjørn Grann er medlem af Toyota Club Danmark, og fra netværket har han hentet gode råd og reservedele til bilerne. Nogle dele er dog svære at få, og så hedder næste stop reservedelsfirmaer i Japan, USA eller Australien, hvor fragten i en del tilfælde er langt den dyreste part.

Men som alle entusiaster er Bjørn Grann klar til at gå langt for at få bilen tilbage i en stand så tæt på den, modellen forlod fabrikken i tilbage i de gode gamle 70’ere. Den er nemlig det hele værd.

Toyota Celica RA28

Den japanske Ford Mustang

  • Celica RA28 2000ST repræsenterer første generation af Toyotas sportslige Celica-modeller, som blev produceret fra 1977 til 1981.
  • Liftback-modellen blev i USA kaldt ”den japanske Mustang” eller ”Mustang Celicaen” på grund af ligheden. Især de lineært opdelte baglygter ligner designet på Pony-bilen.
  • I Europa blev den mest solgt med 1,6-liters eller 2,0 motorer.

Nyhed: Let japaner skyder ryg

26-05-2016: Toyota er klar med et bud på en mere praktisk version af sportsvognen GT86. Læs artikel

Nyhed: Fræk Toyota bliver endnu frækkere

31-03-2016: GT86 er navnet på Toyotas lille sportsvogn med frontmotor og baghjulstræk. Nu er den på vej i opdateret udgave med nye spoilere, nye lygter og ny kabine. Men det virkeligt spændende – det finder vi inde bagved. Læs artikel

Test: Endelig en fed Toyota

30-09-2012: Toyota har skåret ind til stålet for at spare vægt og skabe den ultimative køremaskine i den nye GT86. Læs artikel

Nyhed: Toyotas flabede coupé på vej med turbo

07-07-2012: Den hurtigere version af Toyotas lækre coupé skulle få hele 320 hk. Læs artikel

Test af Toyota GT86

03-06-2012: Det er længe siden, bilverdenen har ventet så spændt på en nyhed som Toyotas nye coupé. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...