Find mere om:
Guide: Få gode bilvaner | bil.guide.dk

Guide: Få gode bilvaner

At blive bedre bag rattet handler ikke kun om køreteknik. Små ændringer i hverdagen gør dig til en bedre bilist.

De fleste tænker kørekursus og avanceret køreteknik, når det handler om at blive en bedre bilist, men mindre kan også gøre det.

Det behøver altså hverken være dyrt, tidskrævende eller kompliceret at rette de små fejl, som potentielt kan være livsfarlige i trafikken. Her er en række enkle råd, der gør dig bedre i trafikken.

Hold på rattet og brems!

Mange synker sammen i sædet og kører med en arm på armlænet og en hånd slapt hvilende på toppen af rattet. Det øjeblik, hvor der opstår en situation, og du skal reagere hurtigt, skal du først flytte hænderne, og kostbar tid går tabt.

Kør altid med hænderne ’’kvart i tre’’, altså med en hånd på venstre og højere side af rattet, så har du styr på bilen og er klar til at undvige eller bremse.

Bremserne har ikke godt af den defensive og forsigtige kørsel, de fleste lægger for dagen. Det kan nemlig give belægninger på bremseskiverne, hvilket kan medføre, at bilens ABS ikke kan aktiveres ved en katastrofeopbremsning. Find en parkeringsplads eller øde vejstrækning, og øv dig i at bremse maksimalt.

Pedalen skal trædes i bund med så meget vægt, at du løfter ballen lidt fra sædet. Ved at bremse korrekt og holde bremserne friske kan man forkorte bremselængden med flere meter. Det kan være den afgørende forskel mellem liv eller død.

Hold hastigheden

Mange kører for langsomt på motorvej, fordi de stoler på bilens speedometer. En afvigelse på 10 procent plus 6 km/t. er lovligt på speedometret. Det betyder, at du f.eks. på speedometret kører 110 km/t., men i virkeligheden blot 102 km/t. Brug en GPS, og lær, hvor meget dit speedometer skal vise, før du kører eksempelvis 50 km/t., 80, km/t., 110 km/t. og 130 km/t.

Fuld gas, tak

Ved kørsel ind på motorvejen skal du accelerere maksimalt. Det gælder om at nå op i fart, så du problemfrit kan flette ind i trafikken. Skal biler eller tunge køretøjer pludseligt skifte spor for at skabe plads til dig, kan der opstå meget farlige situationer i overhalingssporet.

Omvendt skal du først bremse ned, det øjeblik du er nået ind i frakørselssporet. Her kan du passende bremse hårdt for at motionere bilens bremser – hvis du vel at mærke har orienteret dig i bakspejlet, og der ikke er biler bagved.

Hold sporet, og drop midten

Du kender situationen: En flersporet vej bliver til færre spor, og bilerne lægger sig i det fortsættende spor. Her bandes der over dem, der fortsætter helt frem i overhalingssporet og ’’presser sig ind’’, lige før asfalten ender.

Men det er korrekt at blive i yderste spor, så længe der flettes længere fremme som en lynlås. Vognbanerne udnyttes bedst, ved at alle spor er fyldt op, og der flettes, når vognbanerne smelter sammen – selv om det kan være irriterende, når folk drøner forbi.

Det kan føles trygt at ligge i midten af en tresporet motorvej. Drop det, og træk ind til højre efter endt overhaling. Det giver mere glidende trafik, mere sikkerhed og bedre udnyttelse af motorvejen.

Hold afstand, og blink

Danskerne kører for tæt på forankørende, og resultatet ses ved mange ulykker, hvor der ikke har været plads nok til at bremse. Som tommefingerregel skal afstanden til forankørende være mindst halvdelen af hastigheden på tør vej.

Det betyder, at kører du 80 km/t., så skal der være 40 meter til bilen foran og 65 meter ved 130 km/t. Mange moderne biler har en eller anden form for rød lampe/indikation i instrumenthuset, hvis du kommer for tæt på bilen foran.

B972338132Z.1_20160714095232_000+GJ7UH1CV.1-0.jpg

B972338132Z.1_20160714095232_000+GJ7UH1D7.1-0.png

Vi har vænnet os til, at der skal blinkes ved skift af vognbane på motorvej. Meningen er, at man viser, at man er ved at skifte bane. Men skal princippet fungere, kræver det, at man blinker, inden man drejer rattet. Mange blinker først, mens de drejer, og det er for sent, hvis andre bilister skal kunne bruge informationen til noget.

Slap af

Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller unødig ulempe for andre og således, at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Det lyder knudret, men det er faktisk det første, der står i færdselsloven. Så lad være med bevidstløst at holde på din ret. Måske er der en nybagt chauffør foran, og det hjælper ikke at stresse ham.

Drop mobilen, og ryd op

Det kan være fristende at kigge på sin mobil, svare på en sms, læse i ordresedler eller lede efter ting i handskerummet, når man kører bil. Men det er risikabelt. Kører man 80 km/t. og kigger på sin mobil i blot fire sekunder, har man kørt 89 meter i blinde. Der er uopmærksomhed involveret i 35 pct. af dødsulykkerne på vejene, viser Vejdirektoratets analyser.

Tommelfingerregelen siger, at ved en brat standsning af bilen fra bare 50 km/t., f.eks. fordi man brager op i en forankørende, bliver en genstand mellem 10 og 40 gange så tung, som den er, hvis man vejer den på en vægt. Det kan være et kamera, en mobiltelefon, en tablet, et barn eller en hund, der i ikkefastspændt tilstand nemt kan komme til at veje op til et ton. Et ton i fri bevægelse i kabinen er selvsagt utrolig farligt.

Personskader i trafikken 2010 – 2015

2010: 255 dræbte og 4.153 tilskadekomne.
2011: 220 dræbte og 4.039 tilskadekomne.
2012: 167 dræbte og 3.611 tilskadekomne.
2013: 191 dræbte og 3.394 tilskadekomne.
2014: 182 dræbte og 3.195 tilskadekomne.
2015: 178 dræbte og 3.156 tilskadekomne.

Kilde: Sikker Trafik

Sid Korrekt

  1. Sæt dig i sædet, og skub bagdelen så langt tilbage som muligt
  2. Rejs ryggen ,så du kun er en lille smule tilbagelænet. Omkring 100 grader er bedst
  3. Løft sædet, så du sidder så højt som muligt. Der skal dog altid være en håndsbredde mellem hovedet og loftet
  4. Indstil længden til pedalerne, så venstre ben ikke er helt strakt, når koblingspedalen er i bund
  5. Rattet skal gå til dine håndled, mens skulderbladene berører sædet. Indstil rattet i længderetningen, til det passer
  6. Hovedstøtten skal flugte med issen, hvis det er muligt

Nyhed: Ny type autostole er mere sikre

11-06-2016: Skrappere krav og ny standard løfter overliggeren for børnesikkerheden i autostole. Læs artikel

Nyhed: Firehjulsstyring – mere sikkerhed

30-04-2016: Både for- og baghjul drejer på den nye Renault Mégane GT. Læs artikel

Guide: Over alle bjerge

20-04-2016: Sommerens ture går ofte til bjergrige egne, og da der jo ikke er mulighed for at træne i bjergkørsel her i landet, er det en god ide gøre sig nogle tanker om bjergkørsel på forhånd. Læs artikel

Guide: Kig den brugte bil i kortene på sikkerhedsfronten

30-03-2016: Tænk mere over sikkerheden, når du køber brugt bil, og søg oplysninger, lyder rådet fra myndighed. Læs artikel

Guide: Sådan undgår du at køre galt i sneen

23-11-2015: Læs og lær denne guide med de tre absolut vigtigste tips – så er du godt på vej til at undgå buler denne vinter. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...