Find mere om:
Test af Mazda CX-5 | bil.guide.dk

Mazda genopfinder sig selv

Den nye Mazda CX-5 markerer ikke alene mærkets indtog i en ny klasse, men også en ny kurs.

KODO, Skyactiv, Karakuri, Jimbai Ittai og ikke mindst Zoom-zoom.

Mazda har de seneste år søsat en lang række udtryk, som alle indrammer den store fornyelse, det japanske mærke er i gang med i disse år.

Begreber, hvor de to første dækker over henholdsvis et nyt designsprog og en ny generation af CO2-besparende teknologi, der spænder over motorer, undervogn, karrosseri og gearkasser. Mens de tre sidste betegner innovative løsninger, fornemmelsen af en drivers car samt glæden ved bevægelse.

Noget, som kan virke en smule abstrakt, men som bliver langt mere håndgribeligt, når ordene omsættes i en konkret bilmodel.

Det er netop, hvad der er tilfældet med crossoveren, Mazda CX-5, der ikke alene er Mazdas indtog i et nyt hjørne af crossover-segmentet, hvor bl.a. VW Tiguan, Honda CR-V og den lidt mindre Nissan Qashqai huserer, men som også er den første i en helt ny stribe fra Mazda, hvor alle de nye idéer er omsat til virkelighed.

Vigtig hjørnesten

Det sker i CX-5 til priser fra 317.000 kr. plus levering for grundmodellen Core med en nyudviklet 2,0 liters benzinmotor på 165 hk. En motor, som senere følges af 2,2 liters dieseler på henholdsvis 150 og 175 hk, der begynder fra 362.000 kr.

Motorerne er den vigtige hjørnesten i Mazdas Skyactivprogram, der også går ud på at kaste vægt – noget som for øvrigt er det helt store buzz-word i bilindustrien for øjeblikket.

Umiddelbart er der dømt en frisk og næsten europæisk udstråling i den 4,55 meter lange CX-5, der med sin store kølergrill med en fempunkts tværgående snoet kromliste er ”det nye ansigt” på Mazda”. En kromliste, designerne ellers gerne havde set illumineret som et diodekørelys, men fik forbud af trafiksikkerhedsmæssige hensyn.

Attituden fejler dog ikke noget, og det er netop afgørende for Mazda, som fortsat vil signalere mærkets kendetegn, nemlig den sportslighed, som bilen også skal indeholde.

CX-5 er dog samtidig en praktiker, som appellerer til den aktive familie. Og den placerer sig i en bilklasse, som vokser meget i Europa, men herhjemme er trængt af de mere traditionelle stationcars i business-klassen og MPV’ere, som de fleste familier og firmablister i sidste ende vælger. Men det kan måske ændre sig.

Klassiske Mazda-dyder

Hele pakken fås, uden at inkarnerede Mazda-fans skal give afkald på nogle af mærkets klassiske køreglade dyder, trods den høje kørestilling. Det er godt nok slut med det lille infodisplay i midten af instrumentbordet. Men til gengæld er den nye gearkasse dejligt mekanisk klikkende, hvor der kun skal små vrik med håndleddet til for at skifte gear.

Målet har været at ramme oplevelsen fra roadsteren Mazda 5, og selv om vi ikke er der helt, er den lille joystikagtige pind alligevel dejligt håndfast. Den følges af en ny automatgearkasse, der som noget nyt i Mazda-verdenen, også kan gå i spænd med dieselmotorerne.

Tøjlerne styres med et dejligt kompakt rat og skarpt styretøj, der hjælpes af en fast undervogn, som tangerer det vel hårde. Måske nødvendigt for at holde stabilitet på bilens høje tyngdepunkt, men det bør kunne gøres mere nuanceret – vi taler trods alt om en familiebil.

Vores testbil er med 165 hk benzinmotor, forhjulstræk og mellemudstyret Vision, der sammen med grundniveauet Core, og topmodellen Optimum, afløser de tidligere betegnelser som Go, Advance, Premium og Sport.

Med den nye 2,0 liter benzinmotor er de japanske ingeniører gået andre veje end hos VW, Ford og Opel, hvor trenden heder downsizing og brug af kompressorer eller turbo. Mazda, der som mindre fabrik heller ikke har råd til at kaste milliarder i nye motorer, holder fast ved volumen og satser derimod på ekstrem kompression.

Den nye benzinmotor byder således på en uset høj kompression på 14:1, hvilken ifølge mærket er den højeste i serieproducerede benzinmotorer, og som kombineret med mindre friktion samt nyt stempeldesign og udstødningssystem giver 15 pct. mere effekt og 15 pct. lavere forbrug, hvilket med tohjulstræk er 16,7 km/l.

For dieselmotorernes vedkommende er kompressionen derimod med et tilsvarende forhold på 14:1 det laveste for serieproducerede dieselmaskiner. Det kombineres med ny variabel ventilteknik, nyt indsprøjtningssystem og ny dobbeltturbo.

Resultatet er et 20 pct. lavere forbrug og bedre moment ved lavere omdrejninger. Her klarer den mindste med tohjulstræk 21,7 km/l.

Altså resultater, som på papiret matcher de andre fabrikker. Og en umiddelbart ganske behagelig køreoplevelse, hvor vi føler, at kræfterne i den 1.400 kg tunge crossover er ganske nemme at dosere.

Smart praktiker

Set med de praktiske briller er CX-5 på alle måder en regulær bil med fin plads, hvor bagsæderne byder på en opret siddestilling med god loftshøjde, mens der er 503 liter bagagerum.

Fra Vision-modellerne følger der også en fin 40/20/40 opdeling af bagsæderne med. De kan lægges helt ned, så der for eksempel er plads til både en lang kasse og to bagsædepassagerer.

CX-5 kommer med to- eller firehjulstræk i alle motoriseringer, den største diesel dog kun med træk på alle poter. Camping- og trailerfolket kan glæde sig over, at crossoveren kan slæbe af sted med 1.800 kg på krogen i benzinversionerne og to tons med dieselmotorerne.

Grundmodellen, Core, byder på pænt udstyr som aircondition, dæktryksovervågning, keyless go, hill holder, kørecomputer og sædevarme, mens Vision blandt andet byder på parkeringssensor, nedblændeligt bakspejl og sikkerhedssystemerne Rear Vehicle Monitoring og Smart City Brake Support, der henholdsvis holder øje med bagvedkørende og selv bremser ned i byen som Volvos City Safety.

Sidstnævnte kan dog købes til grundmodellen som del af en sikkerhedspakke til 8.000 kr.

Mens benzinmodellerne søsættes i slutningen af marts, kommer dieselversionerne, som vi ikke har haft lejlighed til at prøve, til juli. Og så skal luften i salgslokalerne nok blive fuld af alle de mange Mazda-udtryk igen.

LÆS OGSÅ: Forsigtig forfinet Mazda

Mazda CX-5 2,0 Vision 2WD man.

  • Pris: 354.939 kr. plus levering
  • Forbrug: 16,7 km/l
  • Co2 per km: 155 gram
  • Grøn ejerafgift: 800 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret benzinmotor på 2,0 liter.
  • Ydelse: 160 hk/6.000 omdr.
  • Moment: 208 Nm/4.000 omdr.
  • Topfart: 197 km/t
  • 0-100 km/t: 10,5 sekunder
  • Køreklar vægt: 1.438 kg

Mazda CX-5 forener på en god måde det praktiske og køreglade. Den første af de nye Mazda-motorer, vi prøvede, lover også godt, mens priserne ser rimelige ud. Kursen for det genfødte Mazda synes rigtig.

Test af Mazda CX-5 2,0 man

12-05-2012: Vi kører crossoveren Mazda CX-5, der på mange måder er den moderne families stationcar. Læs artikel

Test af Mazda CX-5 2,2 Diesel Vision 2WD

10-11-2013: Mazda CX-5 scorer de store point under motorhjelmen – på én gang testens hurtigste og reneste SUV. Læs artikel

Nyhed: Nu går Suzuki turbovejen

13-11-2015: Også Suzuki overgiver sig nu til downsizing med en mindre motor og turbo. Første model med den nye Boosterjet-motor er Vitara med dansk premiere i begyndelsen af 2016. Læs artikel

Nyhed: Frække crossovere på vej

12-10-2015: Nissan og Mazda følger samme trend som Toyota og viser nye spændstige crossovere. Læs artikel

Test af Mazda CX-3 2,0 Optimum

26-08-2015: Crossoveren Mazda CX-3 kører lige så sexet, som den ser ud. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...