Find mere om:
Mazda 3 i Golf-strømmen | bil.guide.dk

Mazda 3 i Golf-strømmen

Den genfødte Mazda3 byder på mange nyheder og ser ganske inciterede ud.

De mener det seriøst hos Mazda, hvor totalfornyelsen, som har vist os de vellykkede CX5 og 6’ere, nu også omfatter en spritny 3’er. Modellen, der i sidste aftapning har været på banen siden 2009, lanceres i det nye Kodo-designsprog og Skyactive teknologi, der er mere end bare tekniske termer.B97238802Z.1_20130708130351_000+GJJ58Q7C.2-0.jpg

Den ser nemlig ganske vellykket ud modellen, der er vokset med en centimeter i længden, men har fået seks centimeter mere mellem hjulene, så udhænget nu bliver kortere, men pladsen indenbords større.

Flere nye motorer

Motorprogrammet omfatter flere nyheder, nemlig en 1,5 liters benziner på 100 hk og en 2,0 liters benziner på 120 hk. Den sidste, som er en neddroslet version af 2,0 liters-versionen med 165 hk, ventes at blive den mest solgte herhjemme.

Eneste diesel er en 2,2’er på 150 hk. Og der er ikke officielt flere dieseler på vej lige nu. Mazdas benzinere byder på verdens højeste kompression og dieselen på den laveste, noget, som er ganske vellykket i de modeller, vi har testet. Ud over en fin gangkultur byder de på højere effekt og lavere brændstofforbrug. Mazda har dog ikke oplyst forbruget på de to nyheder.

Modellen forventes at lande herhjemme, så den kan nå at komme med i kampen om Årets bil.

Prisen kender endnu ikke

Jannik Olsen, informationschef hos importøren, kan endnu ikke sige noget om danske priser eller udstyr. Det forventes dog at alle modellerne får en syv tommer skærm, der kan kobles til smartphonen og åbner for en række muligheder, bl.a. internetradio med masser af stationer.

Som i Mazda 6 lanceres 3’eren også med en række sikkerhedssystemer. Her forventes Smart City Brake Support, der selv bremser ned ved forhindringer i bytrafik, at være standard på de fleste modeller, undtagen den billigste, mens mere avancerede som adaptiv fartpilot bliver ekstraudstyr.

Indendørs er interiøret er delt op i to zoner, hvor en skærm dominerer i midten, mens de centrale instrumenter er gjort større.

Modellen, der for øvrigt også er blevet lavere og bredere, vokser en tand i bagagerummet fra 340 liter til 350 liter.

Mazda planlægger ikke en stationcar-version, men der kommer også en sedan til Danmark. Den bliver dog mere coupé-agtig.

Køreglad firmafornøjelse

Test af Mazda 3

10-08-2013: Premiere: Helt ny Mazda 3 ligner en krympet 6'er og har klassens lækreste kabine. Men den er mere kedelig at køre end forgængeren, viser den første test. Læs artikel

Test af Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4WD

08-03-2015: Premiere: Honda CR-V er opdateret med en kraftigere dieselmaskine og ni trin i automatgearkassen. Det fungerer perfekt, men nyt infotainment-system halter. Læs artikel

Test af Mazda6 Stationcar 2,0

05-03-2015: Mazda har fornyet sin 6’er – først og fremmest med en ny kabine og en opdateret prisliste, der gør bilen ekstra konkurrencedygtig. Men det, der for alvor gør Mazda6 til en af vores favoritter i klassen, er dens lyst til sving og evne til at køre. Læs artikel

Test af Audi RS Q3 2,5

02-01-2015: Premiere: Audi er efter årsskiftet klar med ny version af Q3. Motorerne går længere på literen, men moderne autobrems er dog stadig ikke en mulighed i Audi Q3. Læs artikel

Test af Mazda 3 2,2 diesel Optimum

13-02-2014: Mazda 3 er ligeså fræk på vejen, som den er i designet. Selv priserne ser fornuftige ud. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...