Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Test af Subaru XV 2,0i Sport | bil.guide.dk

Test af Subaru XV 2,0i Sport

Test: Små SUV’er sælger som aldrig før. Subaru har faceliftet modellen XV, og det pynter.

SUV
Subaru XV 2,0i Sport
Subaru

Design har aldrig været Subarus stærkeste side.

Virksomheden har i stedet koncentreret sig om teknik og kvalitet og solgt masser af biler til kunder, der vil have avanceret 4X4 og biler, der er til at stole på år efter år efter år.

Subaru er SUV-bilmærket, der stædigt holder fast ved firehjulstræk og boxermotorer. Siden 1972 har Subaru solgt over 15 millioner biler med firehjulstræk og sælger nu omkring 1 mio. biler årligt.

B972261934Z.1_20160412110938_000+GGCSEN79.2-0.jpg

Med modellen XV tog Subaru et skridt over mod mere fokus på design, og bilen er netop blevet opdateret med mindre ændringer. Oprindeligt stammer XV tilbage fra 2012.

Ligner sig selv

Opdateringerne af XV er i den beskedne ende, og at dømme efter den nyligt overståede Genevé-udstilling kommer der inden for en overskuelig fremtid en helt ny XV med mere fokus på designet.

Udefra ligner XV 2016 sig selv, men har fået en lille ændring af spoileren øverst på bagklappen og nye tågelygter.

Grundlæggende opleves den stadig som en forhøjet Impreza og har ikke helt den SUV-udstråling som de andre modeller i programmet.

Subaru XV kan leveres med både 1,6-liters benzinmotor og med 2,0-liters benzin samt diesel.

B972261934Z.1_20160412110938_000+GGCSEN7A.2-0.jpg

B972261934Z.1_20160412110938_000+GGCSEN7B.2-0.jpg

Testbilen er med 2,0’eren, der yder 150 hestekræfter, koblet til et CVT-gear.

Samspillet mellem speeder og motor kræver lidt tilvænning, for det mindste tryk på speederen resulterer i, at bilen springer frem med stor kraft. Her kunne man godt ønske sig lidt mere raffinement i justeringen!

Højt støjniveau

Som altid med CVT-gear skal øret vænne sig til lyden, men så længe speederen ikke lægges helt ned i gulvtæppet, så er XV med CVT harmonisk i lyden. På motorvej kommer bilens generelle støjdæmpning dog lidt til kort, og XV opleves ikke som nogen specielt godt støjdæmpet bil.

Vi har kørt XV over en lang strækning og på alle typer vej inklusive glatte snedækkede veje.

Oplevelsen af firehjulstrækket er ikkeeksisterende, og det skal forstås positivt, for bag rattet opleves XV blot som en dynamisk bil, der er let at placere præcist, og som ikke krænger særlig meget.

B972261934Z.1_20160412110938_000+GGCSEN7C.2-0.jpg

B972261934Z.1_20160412110938_000+GGCSEN7D.2-0.jpg

Subarus 4x4 har ingen indstillingsmuligheder, og der er tale om permanent firehjulstræk. Med CVT-gearkasse har XV fordeling af momentet via Active Torque Split, der kontinuerligt overvåger for- og bagaksel og fordeler momentet efter belastningen.

Vi har tidligere prøvet XV i terræn på uvejsomme veje, hvor den gør det godt. Her træder systemet med fire trækaksler af samme længde, der fordeler kræfterne ens, i karakter. Så her er terrænegenskaberne uomtvistelige.

En gammeldags, men ærlig SUV

I afdelingen for malurt i det bæger er oplevelsen af CVT-gearet, når man er i det lave fartområde eksempelvis i byen og vil give lidt gas.

Her er det svært for gearkassen at omsætte det, du vælger med speederen, til en rykfri acceleration. Enten sker der stort ingenting, eller også er der tale om en for kraftig acceleration.

Benzinmotoren er ikke blandt markedets mest økonomiske, for i gennemsnit trillede vi kun 10 km/l.

B972261934Z.1_20160412110938_000+GGCSEN7E.2-0.png

Savner moderne elektronik

Interiøret er klassisk Subaru, men med en ny stor skærm nærmer Subaru sig moderne tider målt mod konkurrenterne.

Faceliftet omfatter også orange stikninger på sæder og omkring gearvælgeren, men XV opleves som lidt gammeldags, hvis man kigger efter moderne løsninger såsom elektrisk håndbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel, nødbremse og et klimaanlæg, hvor du som bruger kan stille grundopsætningen på svag, normal eller kraftig blæser. På grund af firehjulstrækket er pladsen i midten stort set uden plads til fødderne. Yderpladserne har god rummelighed. SUV – den sporty og praktiske bil

Subaru har absolut sin relevans for dem, der gerne vil sidde højt og kunne køre gennem vinteren uden at skulle skovle sne i indkørslen, men man skal være indstillet på, at den absolut ikke hører til blandt de mest moderne biler i feltet.

Subaru XV 2,0i Sport

  • Motor: 2,0-liter Boxer
  • Ydelse: 150 hk v. 6.200 o/m
  • Moment: 196 Nm v. 4.200 o/m
  • 0-100 km/t.: 10,7 sek.
  • Topfart: 187 km/t.
  • Brændstofforbrug: 15,4 km/l
  • Testforbrug 10 km/l
  • Pris: 384.000 kr.
  • Subaru XV fås fra 290.000 kr. med 1,6-liters motor

Test af Subaru XV 2,0 Sport Linartronic

29-06-2014: Subaru XV er helt sin egen, men er dyr i forhold til konkurrenterne, trods ny og billigere intromodel. Læs artikel

Test af Subaru Forester 2,0 D XS 4WD

10-11-2013: Subaru Forester er et udmærket alternativ til Land Rover, men det kniber med komfort og egenskaberne på asfalt. Læs artikel

Test af Subaru XV 1,6i Linartronic Sport

13-01-2012: Crossoveren Subaru XV giver mærket et tiltrængt pust og bevæger det væk fra nørderiet. Læs artikel

Nyhed: VW sender sin luksus-SUV på slankekur

11-06-2016: Den næste store SUV-nyhed fra VW er Tiguan, der er klar fra næste måned. Men allerede nu løfter tyskerne sløret for den følgende nyhed af denne type. Læs artikel

Nyhed: Forfinet bamse-Mercedes

19-11-2015: Stjernemærket skruer op for glamouren på den nye Mercedes GLS, som bliver mere eksklusiv. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...