Find mere om:
Test: De oversete firmabiler | bil.guide.dk

Test: De oversete firmabiler

Firmabil? Så bliver der næsten per refleks svaret VW Passat eller Ford Mondeo, til nød måske Opel Insignia. Men med bare lidt fantasi er der jo masser af andre oplagte biler – en del af dem måske med mere luksus og i hvert fald mere signalværdi. Her er en håndfuld af de bedste blandt de oversete.

Er du på vej ind i det nye år i en ny firmabil?

De senere år har december været måneden i leasingbranchen. Den absolutte måned på den gode måde, fordi det netop var i december, den afgørende del af årets omsætning blev sikret. Men også den absolutte måned, fordi firmaerne mildest talt lå vandrette.

Forklaringen var de tidligere skatteregler, der gjorde det fordelagtigt for kørerne i firmabilerne at få ny bil i november og endnu bedre i december.

Men reglerne er lavet om, og lige nu er der en fordel for leasingfirmaerne i, at de fleste biler indregistreres i januar og februar. Så den vilde firmabilsæson er flyttet fra den ene til den anden side af nytårsaften.

De oversete muligheder

Hvis du er en af de heldige, der enten skal nå at beslutte dig her inden den 31. december eller måske straks i det nye år, planlægger du måske allerede i retning af de oplagte Skoda Octavia og Volkswagen Passat. Men firmabil behøver jo ikke at betyde, at du skal køre i præcis samme bil som din firmabilnabo eller de andre i kompagniet.

Vi scanner firmabillandskabet og gør holdt ved en håndfuld virkelig oplagte, men alligevel oversete muligheder. Luksus fra Frankrig, Tyskland og Sverige. Så her er inspiration og viden, ikke mindst om nøgletallet beskatningspris på fem biler fra – og her i alfabetisk rækkefølge – BMW, Citroën, Opel, Volkswagen og Volvo.

BMW 3 GT

B97474459Z.1_20131218173030_000+G509AM1R.2-0.jpgBilen helt kort: 3 Gran Turismo er en karrosseri-variant af BMW 3-serie, tyskernes bil i den klassiske passat-klasse. 3 GT har større akselafstand og en kabine, der kombinerer coupeens taglinje med fire døre. Baghjulstræk. Leveres endvidere med træk på alle fire. Manuelt gear eller automat. Stort udvalg af benzin- og dieselmotorer, begge typer både med fire og med seks cylindre, typisk BMW er samtlige udgaver med turbo. Effekt fra 184 hk i benzin og 143 hk i diesel.

Bilen som firmabil: En oplagt variant af 3 GT som firmabil er BMW 3 GT 318d, som den hedder. Data kommer her:

  • Biltype: liftback, frontmotor, baghjulstræk.
  • Motor: 2,0-liters 4.cyl. diesel. 143 hk og 320 Nm.
  • Forbrug: 22,2 km/l.
  • CO2-udslip: 119 g/km.
  • Listepris: 548.000 kr.
  • Beskatningspris: 427.605 kr.
  • Beskatningspriser: et par eksempler på beskatningspriser er: 3 GT 320i: 438.050 kr. 3 GT 318d: 427.605 kr.

Vi siger: BMW’s særlige 3’er med både oceaner af plads på bagsædet, et elegant design og absolut sporty køreegenskaber bringer ekstraordinær stil og luksus til klassen af firmabiler.

Citroën DS5

B97474459Z.1_20131218173030_000+G3I9AK88.2-0.jpgBilen helt kort: Teknisk set er DS5 en 5-dørs hatchback, mens bilens særegne, nærmest avantgardistiske formgivning, sender den hen i en liga for sig. Tværstillede frontmotorer og forhjulstræk plus hybridudgaven med to motorer og firehjulstræk.

Bilen som firmabil: En oplagt variant af DS5 som firmabil er Citroën DS5 160 Business Line, som den hedder. Data kommer her:

  • Biltype: lift-/hatchback, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 2,0-liters 4-cyl. diesel. 163 hk og 340 Nm.
  • Forbrug: 19,6 km/l
  • CO2-udslip: 133 g/km
  • Listepris: 576.490 kr. (for den tilsvarende, men ikke identiske model HDI 160 Sport.)
  • Beskatningspris: 339.990 kr.
  • Beskatningspriser: et par eksempler på beskatningspriser er: DS5 Business Line: 339.990 kr. Hybrid 4 Sport: 640.900 kr.

Vi siger: DS5 i den særlige udgave til leasing er et eksempel på en skarp smutvej til en helt særlig bil til fornuftige penge. Et af ankepunkterne er pladsen på bagsædet – det er dog normalt ikke afgørende for en firmabil.

Opel Insignia Country Tourer

B97474459Z.1_20131218173030_000+G3I9AKIL.2-0.jpgBilen helt kort: Til foråret lancerer Opel en ny variant af Insignia. Monteret med længere fjedre, lidt grovere dæk, luksuskabine og ikke mindst firehjulstræk hedder varianten nu Insignia Country Tourer – en Insignia med gummistøvler, men Ilse Jacobsen-gummistøvler vel at mærke. Både benzin og diesel – alle firecylindrede.

Bilen som firmabil: En oplagt variant af den nye Insignia er Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTI som den hedder. Teknikken er her:

  • Biltype: stationcar, frontmotor, firehjulstræk.
  • Motor: 2,0-liters 4-cyl. diesel. 163 hk og 380 Nm.
  • Forbrug: 17,9 km/l
  • CO2-udslip: 147 g/km
  • Listepris: 583.400 kr.
  • Beskatningspris: cirka 500.000 kr. (foreløbigt tal)

Vi siger: Country Tourer er den måske mest velkørende af alle Insigniaer – præcist, belevent styretøj og gennemført luksus i kabinen.

Volkswagen CC

B97474459Z.1_20131218173030_000+G3I9AKEI.2-0.jpgBilen helt kort: CC hedder den nyeste udgave af den bil, der tidligere hed Passat CC. Det tidligere navn var bedre, idet det præcist forklarer, hvad dette er for en bil: Nemlig en VW Passat med et særligt karrosseri, nemlig et 4-dørs sedan-karrosseri med en taglinje inspireret af en coupé. Udvalget af motorer i CC er langt mindre end i den almindelige Passat, alligevel er der både benzin og diesel fra 1,4 benzin til 2,0 diesel og med V6’eren, 3,6 FSI på toppen af listen. Her er der pludselig VW for 700.000 kr.

Bilen som firmabil: En oplagt variant af CC som firmabil er CC 2,0 TDI DSG, som den hedder. Data kommer her:

  • Biltype: sedan, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 2,0-liters 4 cyl. diesel. 140 hk og 320 Nm.
  • Forbrug: 19,6 km/l
  • CO2-udslip: 134 g/km
  • Listepris: 502.992 kr.
  • Beskatningspris: 415.414 kr.
  • Beskatningspriser: et par eksempler på beskatningspriser er: CC 1,4 TSI: 388.618 kr. CC 2,0 TDI DSG: 415.414 kr.

Vi siger: I bund og grund er CC samme bil som en Passat – karrosseriet er bare formgivet til den elegante side. Og da vi tidligere i gruppetest har haft netop Passat som vores valg, hæver vi også tommelfingeren for CC.

Volvo S60

B97474459Z.1_20131218173030_000+G3I9AKC0.2-0.jpgBilen helt kort: S60 er den mellemste Volvo, den, der står over biler som Passat og Insignia. Findes først og fremmest som en 4-dørs sedan med ret så meget coupétag, her er betegnelsen S60. Den teknisk tilsvarende stationcar hedder V60. Flere forskellige motorer på både benzin og diesel. Langt de fleste S og V60’er har forhjulstræk, findes dog også med firehjulstræk.

Bilen som firmabil: En oplagt variant af S60 som firmabil er Volvo S60 D3 manuel, som den hedder. Data kommer her:

  • Biltype: sedan, frontmotor, forhjulstræk.
  • Motor: 2,0-liters 5-cyl. diesel . 136 hk og 350 Nm.
  • Forbrug: 23,3 km/l
  • CO2-udslip: 114 g/km
  • Listepris: 459.002 kr.
  • Beskatningspris: 385.000 kr.
  • Beskatningspriser: et par eksempler på beskatningspriser på S60 er: S60 D3 man.: 385.000 kr. S60 D4 man.: 380.000 kr.

Vi siger: Volvos S60-serie fortjener en langt større udbredelse – i hvert fald vurderet efter køredynamik og komfort. S60 kører slet og ret lækkert. Mod sig har svenskeren først og fremmest kombinationen plads og pris.

Testvinderne fra  Tempos gruppetest

Midt på efteråret gennemførte vi en gruppetest af de mest oplagte firmabiler. I alt 13 biler i tre klasser blev sammenlignet: fire biler i den nye downsizing-klasse, fem i den traditionelle passat-klasse og fire biler i direktørklassen. Vores valg i de tre klasser blev:

B97474459Z.1_20131218173030_000+G3I9AKL6.1-0.jpgDownsizing-klassen: Mercedes-Benz A-Klasse. Vi faldt for bilens køreegenskaber og fornuftige beskatningspris.

Pris: 329.900 kr.

Beskatningsgrundlag: 280.000 kr.

B97474459Z.1_20131218173030_000+G3I9AKLK.1-0.jpgPassat-klassen: VW Passat – men vel at mærke i den version, der var med i testen, nemlig den 177 hk’s motor og R-Line-undervogn.

Pris: 494.991 kr.

Beskatningsgrundlag: 414.842 kr.

B97474459Z.1_20131218173030_000+G3I9AKM3.1-0.jpgDirektørklassen: Vores valg faldt på Audi S7, og vi gav den i alt fem ud af seks mulige stjerner. Audis motor er målt på CO2-udslip og forbrug bagud i forhold til gruppetestens BMW – og dér røg den sjette stjerne.

Pris: 1.078.090 kr.

Beskatningsgrundlag: Fra 702.454 kr.

Passat er fortsat den bedste firmabil

LÆS OM firmabiler PÅ GUIDE.DK

Test: Stor test: 13 firmabiler til lyst og last

08-05-2014: Nye firmabiler er rullende kontorer og alt, hvad en moderne forretningsmand m/k kan forlange. Benhård konkurrence giver lav beskatning og ekstra højt udstyrsniveau i de nye modeller. Christian Schacht, redaktør på JP Aarhus Motor, har testet biler siden 1997 og gennemgår her 13 aktuelle businessmodeller i den klassiske størrelse. Læs artikel

Guide: Stor forskel på firmabilernes siddekomfort

30-01-2015: Komfort: Ergoterapeut tester sæderne i de nyeste firmabiler. Her er stor forskel, selv blandt de dyreste. Læs artikel

Test af BWM 316d, Opel Insignia EcoFlex, Volvo V50 DRIVe, Volkswagen BlueMotion Technologi

19-03-2010: JP er på jagt efter den bedste firmabil med vægt på både CO2, køreglæde, komfort og pris. Efter et indledende heat i sidste uge er fire skarpe finalister klar til det endelige slag. Læs artikel

Nyhed: VW-gruppen blev den store taber

20-10-2009: Både Volkswagen, Seat og Skoda tabte salg og markedsandele i 2008. Læs artikel

Test: Gruppetest: Den nye first business

18-11-2012: Flere og flere firmaer planlægger at ”downsize” firmabilerne – typisk fra Passat- til Golf-klassen. Men netop her er udbuddet af nye, fuldfede biler stort. Vi samler de bedste af de bedste med den nyeste Golf i spidsen – gad vide, om klassen skal til at skifte navn? Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...