Anmeldelse:
Anmeldelse: 5 out of 6
Find mere om:
Test af BMW 330d Touring | bil.guide.dk

Test af BMW 330d Touring

Afstanden mellem premium-tyskerne Audi, Mercedes og BMW bliver mindre og mindre, konstaterer vi efter 800 km i den seneste BMW 3’er, her som stationcar med navnet Touring 330d og et muskelbundt af en dieselmotor.

Stationcar
BMW 330d Touring

Kommentar: Dynamik og køreglæde holder 3-serie inde i kampen, for konkurrenterne bider voldsomt efter tyskeren. Som en samlet pakke er det dog svært at overse BMW 330d Touring. Som all-rounder er den i særklasse.

Plus

Motor

Gearkasse

Undervogn

Præstationer

Minus

Eco Pro computer

Konservativ kabine


Sådan straks at inddrage de dynamiske talenter, når vi snakker BMW 3-serie, er vel ikke ligefrem overraskende. For kørekvaliteterne i den populære tysker er indiskutable. Og det uanset at både Audi A4 og Mercedes C-klasse er rykket endda rigtig tæt på BMW over de senere år, mens den nye Jaguar XE sågar er rykket helt op på siden af BMW 3-serie.

B972235529Z.1_20160310112248_000+GNKROV8I.1-0.jpg

Der skal dog mere til, før de ryster i cylinderblokken i München. Sidste år fejrede BMW 40-års jubilæum med den populære 3-serie. Det blev markeret med en opdateret version. Der er dog tale om små designændringer både inde og ude. Fronten har nye tågelygter, let ændret forlygtedesign samt nye huller og luftkanaler. Også baglygterne er nye, og LED-teknologi er blevet standard på alle 3-serie-modeller.

Naturligvis har også kabinen fået den nødvendige opmærksomhed. Lidt ekstra kromdetaljer er drysset ud i cockpittet, ligesom der også er kommet mulighed for head-up-display. Velfungerende og ergonomisk, men vi savner de lækre detaljer, der kendetegner flere af konkurrenterne.

Det gør sig også gældende i vores testbil her; en ellers meget lækker BMW 330d Touring.

B972235529Z.1_20160310112248_000+GNKROVBS.1-0.jpg

Bag rattet er kabinen til den konservative side. Stadig meget overskuelig og ergonomisk velfungerende. Faktisk er den overraskende solid og rar at opholde sig i, men man bliver langt fra forkælet med samme høje materialevalg og friske udseende, som det er tilfældet i en Audi-kabine.

En frydefuld 6’er

Vip gearvælgeren i ”Drive”, og læg speederen ned. Straks har man glemt alt om analoge instrumenter og mindre fancy opløsningskvalitet på HD-skærmene i bilen. Som alle andre BMW’er er 330d Touring en ægte driver’s car. En bil af den slags, der gør voksne mænd bløde i knæene og får os til at køre en omvej hjem.

B972235529Z.1_20160310112248_000+GNKROVBQ.1-0.jpg

Det er et plus at have en stor motor, men ikke en nødvendighed. Testbilens 6-cylindrede rækkemotor har en slagvolumen på 3,0 liter. Ydelsen er helt oppe på 258 hk, og 560 Nm er til stede allerede fra 1.500 o/min. Det betyder basalt set, at bilen altid er klar til at levere en seriøs dosis acceleration. Og der er rigeligt af overskud i motoren både i bytrafik og på motorvejen.

Tyst og behagelig

Det voldsomme drejningsmoment administreres fornemt af den forbilledlige 8-trins ZF automatgearkasse med bløde og perfekt timede skift. Jeg kørte knap 800 kilometer i bilen, og ikke på et eneste tidspunkt savnede jeg en manuel gearkasse for selv at rode rundt med gearhjulene.

Ved cruisespeed og i hverdagstrafik lægger man ikke meget mærke til motoren. Ved koldstart er den ganske vist hørbar, men som olien varmer op, forsvinder de værste dieselrytmer samtidig. Motoren er smidig, løber let op i omdrejninger og står altid klar med enorme kraftreserver. Og som altid i en BMW er det ikke kun motoren, men mere måden bilen kører på, der imponerer. Efter lange stræk på motorvejen stiger jeg afslappet ud af bilen.

B972235529Z.1_20160310112248_000+GNKROVA0.1-0.jpg

Bag rattet leverer 330d Touring en involverende køreoplevelse, hvor det bliver en fornøjelse at dreje og mærke undervognens respons på input. Når svingene kommer, strammer styretøjet op, og karrosseriet modstår med lethed de vandrette g-påvirkninger, der følger med skarpe sving i høj fart. Jeg er hele tiden i kontrol, og det øger selvtilliden som chauffør.

BMW versus de tre andre

Sat på spidsen er nuancerne mellem de fire topkandidater i segmentet Audi A4, Mercedes C-klasse, Jaguar XE og BMW 3-serie efterhånden forbløffende små. Men de er der - under overfladen, hvor det bliver et temperamentsspørgsmål, om man foretrækker Audis kontrol, Mercedes’ påpasselighed eller ilterheden hos Jaguar.

BMW har lidt af det hele og virker helstøbt målt alene på køreegenskaber. Og i kombination med den 3-liters dieselmotor er opskriften overlegen. Tophastigheden er 250 km/t. Accelerationen til 100 km/t. sker på 5,6 sekunder, og alligevel er det gennemsnitlige brændstofforbrug opgivet til 19,6 km/l. Okay, helt deroppe nåede jeg aldrig, men det er muligt med forholdsvis lethed at klemme både 12 og 14 kilometer på literen ud af dyret selv med en tung speederfod.

B972235529Z.1_20160310112248_000+GNKROVCF.1-0.jpg

Jeg kunne skrive de ting, jeg ikke kan lide ved BMW’en på et frimærke. Med en meget stor tusch: at det synes umuligt at overtale gearkassen til at blive i syvende eller ottende gear i Sport-indstilling, er én af de få. Hvorfor BMW? Og hvorfor må jeg ikke vælge "Sport" i de prædefinerede "køreindstillinger", uden at motoren straks springer et eller to gear ned med højere omdrejninger til følge? Skifter jeg manuelt op til et højere gear på motorvejen, bliver jeg tilsidesat af systemet, der automatisk skifter ned igen. Det er som at slås med en væltedukke. Nuvel. Allerede i Normal-indstilling i Eco Pro-systemet er bilen ganske sportslig både på speeder og rat.

B972235529Z.1_20160310112248_000+GNKROVBM.1-0.jpg

En vinderpakke

Først er der motoren. Den er vi vilde med. Masser af bøffer, smidighed og en fremragende økonomi kræfterne taget i betragtning. Designet er også yderst vellykket. Ikke vovet, men stilsikkert og langtidsholdbart. Pladsen i kabinen er på niveau for klassen, kvaliteten i interiøret hører til den høje ende, men layout og design er konservativt på grænsen til det kedelige. Har man sagt A, må man også sige 4

Vi savner lidt nytænkning fra BMW’s hånd, specielt set i lyset af hvordan cockpittet i en Audi A4 opleves. I helikopterperspektiv er det mindre detaljer, der på ingen måde forstyrrer billedet af en af de bedste stationcars i premium-segmentet lige nu.

BMW 330d – helt kort

BMW 330d Touring er den praktiske driver’s car fra München. Stærk dieselmotor kombineret med en velbalanceret undervogn og en velafstemt automatgearkasse. Over 250 hk, 250 km/t. i topfart og stadig et EU-forbrug på 19,6 km/l. Og det hele pakket i et elegant design.

330d Touring – teknikken:

  • Type: femdørs stationcar, frontmotor, baghjulstræk.
  • Motor: R6, biturbo-diesel, 2.993 ccm, 258 hk ved 4.000 o/min., 560 Nm ved 1.500-3.000 o/min.
  • Forbrug i flg. EU-norm: 19,6 km/l.
  • CO2-udslip: 135 g/km.
  • Præstationer: 0-100 km/t.: 5,6 sek. Topfart: 250 km/t.
  • Pris: 731.681 kr.
  • Pris med ekstraudstyr: 1.086.318 kr.

Dommen

Test af BMW 218d Gran Tourer

25-05-2016: Test: Forhjulstræk, mpv-form og plads til syv personer i BMW’s nye 2-serie, Gran Tourer. Vi tester, om der også er BMW-dna i den nye familiebil. Læs artikel

Test af den rigtige firmabil - BMW, Opel, Mazda eller Mercedes

19-10-2013: Har kongen af firmabiler – Passat Variant – en chance mod alle de nye konkurrenter? Svaret er gruppetestens største overraskelse. Læs artikel

Nyhed: BMW skruer op for stilheden

19-07-2013: Dieselmotorerne i den opdaterede BMW 5 kan dårligt høres – og gearskifte kan ikke engang mærkes. Der er skruet op for komfort og ingeniørkunst i den nyeste version af tyskernes model i direktørklassen. Læs artikel

Test af BMW 330d Touring

24-12-2012: Den nye BMW 330d Touring er en opvisning i overlegen kraftudfoldelse og nænsom tørst. Læs artikel

Test af Audi A6 3,0 TDI Avant, BMW 525 d Touring

11-10-2011: Test: Det første opgør mellem to af de bedste og nyeste tyske luksus-familiebiler Audi A6 3,0 TDI Avant og BMW 525 d Touring er så jævnbyrdigt, at detaljerne afgør vinderen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...