Find mere om:
Test: Ferrari for hele familien | bil.guide.dk

Test: Ferrari for hele familien

Ud over at være et designchok melder Ferrari FF sig ind i ligaen af firepersoners coupeer.

Af og til hører vi, at journalister og redaktører på Billed-Bladet og de andre billedugeblade bliver fortørnede, når kongehuset vælger at lade bomber som nyheden om bryllupper og fremvisninger af nyfødte tvillinger foregå efter ugebladenes deadlines.

Vi her på Tour havde det faktisk på samme måde sidste fredag. Efter Tours deadline offentliggjorde Ferrari en bombe, der får en ny prins og en ny prinsesse til at ligne en note inde i avisen.

Klokken 12 fredag sidste uge offentliggjorde Ferrari de første billeder og de første informationer om den nyeste stejlende hingst: Ferrari FF.

FF refererer officielt* til Four seats og Four wheeldrive, altså fire sæder og firehjulstræk. Men det er slet ikke teknikken, der for alvor gør den nye Ferrari til en sensation. Det er designet. Så lang. Så vovet. Så firepersoners. Det har vi (næsten) aldrig set fra Modena før.

Og når vi siger ”næsten”, er det fordi, der jo var den særegne Ferrari Breadvan, en racerbil i familie med 250 GTO fra begyndelsen af 60'erne. Breadvan kom den til at hedde, fordi den lignede en - ja, brødbil. Ideen var at blæse på udseendet for at skabe så effektiv en aerodynamik som muligt.

Senere dukkede der faktisk en egentlig stationcarudgave af Daytona op. Den blev så lille en parentes, at den end ikke nåede at få et kælenavn. Så lad os bare glemme den igen.

Med i en eksklusiv klub

Ferrari FF, dén bliver aldrig en parentes. Den viser nye veje i disciplinen designmæssigt vovemod. Så ”smashing” ser den ud - også selv om det ikke er svært at få øje på en BMW Z Coupé fra 1990'erne, når øjet atter begynder at kigge skarpt efter at være blevet blændet af det første chok.

Med FF melder Ferrari sig ind i den nye klub af firepersoners coupeer. En klub, som nok stammer fra Rover i begyndelsen af 1960'erne, som er optimeret af Maserati, som startede hypen med Quattroporte i 2004. Siden har prominente navne som Porsche Panamera og Aston Martin Rapide også meldt sig ind i klubben.

FF er altså seneste medlem, og den byder på et nummer mere sport og mindre komfort end de tre andre, idet Ferrarien jo har to døre, mens både Quattroporte, Panamera og Rapide har fire. Det gør det et nummer lettere at ankomme til Oscar-festen med Scarlett Johansson på bagsædet og komme godt fra, at hun kommer nogen lunde elegant ud. Men Scarletts Oscar-problemer til trods, Ferrari FF har vitterligt plads til fire voksne. Om der så er lige god plads som i en Porsche eller lige så ringe som i en Aston - det får vi at se.

Det andet F refererer til firehjulstrækket. Selv erklærer italienerne, at FF er udstyret med verdens mest avancerede firehjulstræk, som fungerer ved hjælp af en af intelligent tilpasset momentfordeling til hvert af de fire hjul. Som udgangspunkt fungerer 4RM, som systemet hedder, forkortelsen for det italienske 4 Ruote Motrici, på baghjulene, men kræfterne kan sendes til forhjulene, hvis det er nødvendigt. 4RM beregner ud fra en række parametre, hvor meget kraft der skal sendes til hvert enkelt hjul. Det nye, patenterede system er 50 pct. lettere end andre AWD-systemer.

Bilens vægtfordeling er i øvrigt 47:53 og er dermed et stykke fra de 50:50, som man normalt betegner som det optimale for en sportsvogn. Ferrari forklarer imidlertid, at det er med stort overlæg, at FF trykker med mere vægt på baghjulene end med forhjulene - det er for at sikre ”rigtige sportsvogns-egenskaber”, som Ferrari siger. Og med ”rigtige sportsvogns-egenskaber” mener Ferrari at kunne køre sidelæns.

Mod strømmen med ”upsizing”

I en tid, hvor selv Formel 1 er på vej til motorer efter formlen 1,6 Turbo, og hvor den største begivenhed på biludstillingen i Detroit er en racer-Porsche med hybrid-motor, er det tydeligt, at bilverdenens stærkeste ord lige nu er ”CO2”.

Lavere CO2-udslip jages af samtlige bilfabrikker, og den gennemgående formel er ”downsizing”. Først og fremmest har Volkswagen, Opel og PSA-mærkerne Citroën og Peugeot lanceret nye motorer, der alle har dette til fælles, at slagvolumen er sænket fra typisk 2,0-liter til 1,4 liter. Og at fødesystemet suge er erstattet af en turbolader - downsizing, som teknikændringen populært kaldes.

Men italienerne går mod strømmen - stik mod strømmen. Ferrari FF efterfølger 612 Scaglietti, der havde et V12-hjerte under den alenlange frontklap, en V12 suge på 5,7 liter. Det kunne jo allerede ligne, at FF skulle have noget V8 med to turboer, men! FF har en 6,3-liters V12, fortsat suge. Det er ren ”upsizing”.

Alligevel har den nye motor et langt mindre CO2-udslip. Således var udslippet 470 g/km på en 612'er, den nye er helt nede på 360 g/km.

Det beviser, at tilstrækkeligt dygtige ingeniører sagtens kan rense udstødningen for CO2 med andre midler end mindre slagvolumen og turbo. Forklaringerne gemmer sig først og fremmest i topstykkernes design og i motorstyringen. At det så kunne lykkes troldmændene i motorafdelingen at komme endnu længere ned med V8 turbo - det er en anden sag.

Den danske Ferrari-importør, Formula Automobile, lancerer FF i Danmark i løbet af sommeren 2011, men tager mod bestillinger allerede nu, hvis det skulle være. Prisen på Ferrari FF er endnu ukendt, men forventes at ligge på ca. på cirka 1,7 mio. kr. uden afgift og på 5,3 mio. kr. inkl. dansk registreringsafgift. Ferrari FF forventes således at blive prissat lavere end forgængeren 612 Scaglietti.

Læs også: Ferraris hellige gral

Ferrari FF - teknikken

Type: 4-personers coupé, frontmotor, firehjulstræk
Motor: 12-cyl. V, suge
Slagvolumen: 6.262 ccm
Effekt: 660 hk ved 8.000 o/min.
Moment: 683 Nm ved 6.00 o/min.
0-100 km/t: 3,7 sek.
Topfart: 335 km/t
Forbrug ifølge EU-norm: 6,5 km/l
CO2-udslip: 360 g/km
Pris: 5,2 mio. Kr.
Lancering i Danmark: Sommeren 2011
Forventede leasingpriser: Depositum: 675.000 kr. Førstegangsydelse: 290.000 kr. Mdl. ydelse: 60.000 kr.

Nyhed: Ferrari FF får flere kræfter og nyt navn

01-03-2016: Den store firepersoners Ferrari FF får et løft og skifter navn til GT4 Lusso. Læs artikel

Test af Ferrari California T

13-09-2014: Første Ferrari med turbo siden legenden F40. Går det godt? Lyder den ordentligt? Vi lader de første kilometer løbe ind under fronten på vejene nær Ferrari-byen Maranello i Norditalien. Det blev overraskelsernes dag. Læs artikel

Nyhed: Super-Ferrari bliver topløs

17-07-2016: La Ferrari smider toppen og er klar som åndeløst smuk spider med stof- eller fast tag. Læs artikel

Nyhed: Ferrari på den store klinge

04-11-2015: Den avancerede Ferrari F12tdf med 780 hk, som klarer 0-200 km/t. på 7,9 sekunder, har teknik fra motorsportens verden. Læs artikel

Test af Ferrari 488 GTB

21-08-2015: Ferrari melder sig ind i tidsalderen, hvor det nye sort er lavt forbrug. Derfor har nyeste stejlende hingst en downsizet motor med turbo – på tværs af selve filosofien, indvender nogle. Men når den nye har 20 pct. mere effekt og udsender 20 pct. mindre CO2, er alting godt, konkluderer vi efter den første test af en bil, der mere end noget andet er vild. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...