Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af BMW X6 xDrive 30 d | bil.guide.dk

Test af BMW X6 xDrive 30 d

Test: Den nye BMW X6 er blevet lidt mindre monumental, men er fortsat en ordentlig bamse i trafikken.

Suv
BMW X6 xDrive 30 d
BMW

Hvis noget virker bekendt ved BMW's nyeste bidrag, er der en forklaring.

Den nye bil ser jo ud akkurat som den tidligere, der så dagens lys i 2008. Men det er kun ved første blik. Ved det andet erkender man, at den nye version, født i USA, sandelig er ændret – til det bedre.

B971982318Z.1_20150519094531_000+GVVKK1C5.2-0.png

B971982318Z.1_20150519094531_000+GVVKK1C7.2-0.png

Designet af den nye fempersoners firhjulstrækker er mere kompakt, mere strømlinet – men fortsat aldeles potent. BMW X6 er ganske simpelt blevet lidt større på alle leder og kanter, hvilket vil sige længere og bredere, men også lavere.

Den nyeste aftapning af X6 er således lidt mindre monumental og lidt mere personvognsagtig, men stadig med masser af potensbuler og et designsnit, som minder om den nye X4.

Amerikansk succes

Modellen har fået en pæn fanskare, specielt i USA, hvor den passer godt til åbne vidder og highways, og så har den dannet skole for, hvordan en bil kan se ud. Med 250.000 solgte biler må den noget specielle biltype siges at have fundet et vist publikum, ikke mindst i USA, hvor bilen produceres på tyskernes egen fabrik i Spartanburg, South Carolina. Teknisk er der fortsat ikke tale om nogen revolution: X6 er i bund og grund en X5, der har fået trykket taget og indeholder alt det udstyr, som krævende og velbeslåede kunder kan drømme om.

B971982318Z.1_20150519094531_000+GVVKK1C6.2-0.jpg

B971982318Z.1_20150519094531_000+GVVKK1C8.2-0.jpg

Vi kører basisudgaven med dieselmotor, kaldet xDrive 30d, som koster 1.324.000 kr. i udsalgspris. Alle modellerne kommer med firehjulstræk og ottetrins Steptronic automatgearkasse. Men testbilen løber helt op i 1.720.870 kr., takket være detaljer som bl.a. en M Sport-pakke til 133.841 kr. og meget mere.

BMW klar med X5 som plug-in hybrid

Inde i næsen gemmer der sig en 258-hestes dieselmaskine med et bjørnestærkt moment på 580 newtonmeter, en gearkasse, som klikker lækkert og præcist, og en støjdæmpning, som kun lader en svag brummen fra udstødningen høre. Men X6 er trods alt en ordentligt bamsefar, så lynende hurtig virker den ikke, selv om en sprint til 100 km/t. kan gøres på kun 6.7 sekunder.

B971982318Z.1_20150519094531_000+GVVKK1C9.2-0.jpg

Den 3,0-liters dieselmotor med seks cylindre brummer først som en søvnig bamsefar, men prik lidt til den med speederen og en silkeblød lydbølge vælter ind over dig. Det her er altså en diesel, som næsten lyder som en benzinmotor. Skal der mere fart i stemplerne, er der mulighed for modeller med 313 og sågar 381 hk, også med diesel.

Velkørende

Køre kan den også, fysikkens love er til for at blive brudt, og BMW er tæt på at gøre det med X6, for den store tysker er ikke til at rive af vejen, og vælger man den mest sportslige opsætning, kan det faktisk godt blive sjovt. Gode egenskaber på vejen kan dog trods alt ikke ophæve tyngdeloven, og X6 er en tung bil i et sving. Men her er en affjedring, der holder godt styr på bevægelserne, og den håndfaste indstilling til tingene fornemmes tydeligt ved, at vognen ikke krænger som et skib i havsnød, som biltypen ellers typisk har for vane, samtidig med at styremanden har fin fornemmelse for retningen gennem det præcise styretøj. X6 holder kursen som en Stena Line-færge, så det sjældent er påtrængende at korrigere med rattet.

BMW X6 skal dog opleves på den åbne landevej, selv om den gør sig flot foran caféen inde i byen. BMW'en er på højde med situationen. Og den ganske tunge betjening af instrumenterne får en til at føle sig som en mand – som kunne man træde op mod hold i american football og løbe af med sejren. Det er en bil, man kører med brystet skudt frem og maven suget ind. Slet så begejstret er jeg ikke for det såkaldte iDrive-system, hvor en række funktioner styres med en drejekontakt nede ved gearvælgeren. Det kræver en middelsvær maskinisteksamen at hitte rundt i alle funktionerne, og hvem har mon lyst til det, når man kører bil?

Plads ej i højsædet

Inde i kabinen er der rart at være, men bilens udformning har visse minusser: Lofthøjden på bagsædet er ikke imponerende, for ikke at tale om bagagerummet, der godt nok er stort, men så højt, at familiehunden ikke kan hoppe derop.

Ny BMW 7-serie kan parkere selv

I det hele taget skal man ikke vælge X6 af praktiske grunde, for den bygger på X5, der er langt mere hensigtsmæssigt indrettet.

Til gengæld er man sikret massiv opmærksomhed i trafikken, hvor X6 sikrer arbejde til kiropraktikere, for som medtrafikanterne dog kigger efter skabningen, der fortsat er aparte.

BMW X6 xDrive 30 d

  • Pris: 1.324.000 kr.
  • Testbilen: 1.693.770 kr.
  • Forbrug: 16,7 km/l.
  • CO2udslip: 157 g/100 km.
  • Grøn ejerafg.: 3.030 kr. halvårl.
  • Motor: Sekscylindret diesel.
  • Ydelse: 258 hk/4.000 o/min.
  • Moment: 560 nm/1.500 o/min.
  • Topfart: 230 km/t.
  • 0-100 km/t.: 6,7 sek.

Test: De store SUV'er er genopstået

09-08-2014: De store SUV’er gennemgik en nærdødsoplevelse i kølvandet på den internationale finanskrise i ’08. Nu er de tilbage – og mere efterstræbte end nogensinde. Vi sammenligner tre af de dyreste, hurtigste og bedste: BMW, Porsche og Range Rover på diesel. Læs artikel

Nyhed: BMW X6 i anden potens

28-06-2014: BMW viser anden generation af crossoveren X6, som lanceres senere på året. Læs artikel

Test af BMW X5

21-03-2014: Test: Helt ny BMW X5 ligner sig selv, og er nærmest perfekt konstrueret, men den har mistet noget af forgængerens karisma. Læs artikel

Test: Mere power hos BMW - mindre CO2

21-07-2012: Vi kører de første kilometer i den nye udgave af BMW X1. Læs artikel

Nyhed: Maserati på tyskerjagt

25-02-2016: Bilverdenens hurtigst voksende biltype er SUV’en – med nye små SUV’er, nye overklasse-SUV’er og senest en ny mellemstor SUV med et egentligt sportsvogns-hjerte. Maserati Levante er klar – det skal gå ud over Porsche Macan og Jaguar F-Pace. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...