Find mere om:
Ford inviterer til asfaltræs | bil.guide.dk

Ford inviterer til asfaltræs

Ford Focus RS500 kan alle de frække trin - og har ikke kun dansesko på for et syns skyld.

Og så siger vi, at tyskerne ikke har humor! Ikke nok med, at der skal fl yves specialister ind, hvis bilen får en skramme og skal lakeres, Ford i Køln har tilmed skohornet en vaskeægte Brutalis af en motor med 345 hk ned i motorrummet på den eksisterende Focus RS, som allerede var udråbt til den brutale über-GTi.

Resultatet hedder Ford Focus RS500 Og det er ikke bare tør, tysk ingeniørhumor. Fords stylister er nærmest gået amok i forsøget på at udstråle sport og machokraft.

Derfor er bæstet altid sort. Og i øvrigt også allerede udsolgt. I alt bliver der lavet 500 styk, og fem kunder i Danmark har fået lov at købe til en pris af 731.180 kroner for uhyret. RS500 er nemlig den hurtigste serieproducerede, europæiske Ford nogensinde, og det markerer man ved at begrænse farvevalget til sort lak, der tilmed er forsynet med en speciel folie, som gør løden helt mat. Men altså kræver teknikerbesøg fra leverandøren, 3M, hvis bilens lak bliver skadet. RS500 er til gengæld den ægte vare, og designet er et kapitel for sig selv i superbilernes historiebog.

Voldsom indpakning

Et bøllefrø af en GTI, hvor motoren kommer med bilen og ikke omvendt. Alt sammen pakket ind i vulgære spoilerkits, en hækvinge, der ligner noget fra et Cessna-sportsfl y, kagerullebrede dæk og i det hele taget en udstråling, så folk i bussen også fatter, at her kommer gadens frækkeste ballademager.

Under dækbrænder-designet banker et hjerte af guld. Den eksisterende RS er tunet op med ekstra 40 hk, så lyden fra RS500’s dobbelte afgangsrør kan bedst betegnes som et kampråb. Umiddelbart blævrer motoren bare godmodigt. Men tryk speederen halvt ned, og den growler, mens mekanikken vibrerer hæmningsløst.

Pludselig mærker og hører man Fordens enorme muskler. Tør du træde til, eksploderer motoren i det ondeste brøl, der kan få selv Ferrari-ejere til at vende sig om. Og støjen er ikke tomt pral: Det sorte bæst skyder frem med en urkraft, der lærer chaufføren at sætte pris på de skålformede sæder og det direkte styretøj, der kommer på overarbejde for at holde bæstet på ret kurs. Det er destilleret køreglæde, og heldigvis er der knastørre veje, da jeg afprøver fartevnerne.

Da vi kørte den mere civiliserede RS’er i efteråret var det regnvejr, og det lykkedes ikke på noget tidspunkt at trykke speederen i bund i de tre første gear, uden formålsløst hjulspin på forhjulene. Det vil helt sikkert også være et problem med 500.

Men altså ikke denne juni-fredag, hvor de standardmonterede 19 tommer fælge klæber til asfalten som en igle på bentøjet. Men samlinger på de motorveje dunker næsten ufi ltreret op gennem ryghvirvlen. Det her er en bil, der giver en sund respekt for vejbump og kantsten. Fornemmelsen af vejgrebet kan kun blive mere autentisk, hvis jeg stiger ud af bilen, og lægger mig ned på vejen med alle fi re håndfl ader på asfalten.

Også hverdagsduelig

Det fi ne er, at Focus også kan køres ganske normalt i det daglige; fordi pladsen rækker til hele familien, og kørestillingen er perfekt.. Selv for spinkle chauffører, der let kan betjene kobling, bremse og det letgående gear. Bortset fra, at uhyret altså kun fås som tredørs. Sjovere, mere musikalsk og skiftevis velopdragen og brutal bil har jeg ikke kørt i årevis.

Alligevel ymtede passagererne noget om, at de fandt den anstrengende. Raketaccelerationen og de brutale gearskift er hård kost for halsen, klagede en god bekendt. Den kræver nyrebælte på dårlige veje, sagde en anden. Udsynet er heller ikke alt for godt, og parkeringsmanøvrer kræver store overarme, når det lille rat skal svinges rundt, fandt jeg selv ud af.

Prisen for morskaben er en tørst, som man ellers skal til oktoberfest i München for at fi nde: Det offi cielle benzinforbrug er så ringe som 10,1 km/ l, og vi kørte ikke mere end 6,5 km/ l under testen.

Som en t ræt s tuntman s tiger jeg derfor ud ad bilen for at tanke. Jeg er svedig og har brug for at puste ud efter strabadserne. Focus RS500 er simpelthen sidste stop, inden køreoplevelsen når Ferrari-niveau, og jeg har knap fået tørret det svedne grin af endnu efter en uforglemmelig tur i den tyske morskabsmaskine.

Test af Ford Mustang GT

15-06-2015: En ærkeamerikansk muskelbil tilsat en knivspids europæisk raffinement. Det er hovedessensen af den nye Ford Mustang, der i sjette generation lefler for de europæiske kunder med sit attraktive design, sin bedre kabinekvalitet og upolerede badass-attitude. Læs artikel

Test af Ford Mustang GT

12-06-2015: Premiere: Danskere med højoktan i blodet, turbo på nostalgien og 700.000 kr. på bankbogen bør kigge nærmere på den nye Ford Mustang, der for første gang er bygget til at køre andet end ligeud. Læs artikel

Nyhed: Fords sportsvogn vrinsker igen

11-12-2013: Ford præsenter den helt nye Mustang, som også kommer til Danmark. Læs artikel

Test af Ford Focus RS

21-12-2009: RS er den grummeste Ford Focus, verden har set. En opvisning i teknik og en vellykket, helstøbt super-GTI, som man kun kan beundre. Læs artikel

Nyhed: Idémand får sin helt egen Mustang

20-10-2009: Retro: Det er 45 år siden, at Ford-chef, Lee Iacocca, fik ideen til Ford Mustang. Det fejrer han med sin helt egen nyfortolkning af den amerikanske sportsvogn. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...