Find mere om:
Test af Citroën DS4 | bil.guide.dk

Fransk særpræg tilbage hos Citroën

Citroën DS4 får føreren til at føle sig som den absolutte trendsætter - ekstravagance på hjul.

Da Citroën for godt og vel et år siden lancerede den sporty udgave af C3, nemlig DS3, var der straks stor ros fra den europæiske bilpresse.

Salget af den lille rappe, franske bil er ifølge Citroën gået strygende henover Europa. Særligt interessant for franskmændene er det faktum, at 58 pct. af alle DS-kunder er førstegangs-købere.

Med den nye Citroën DS4 håber fabrikken på samme succes. Men selvom begge biler bærer DS-navnet, er de imidlertid meget forskellige. Mens DS3 er en lille, rap og meget ungdommelig bil, er DS4 en mere voksen, sofistikeret og ikke mindst større bil.

Særligt design

Citroën DS4's vision er at skabe en bil, der inkorporerer en coupés æstetik, en sedans funktionalitet og en SUV's højde og dermed glimrende udsyn. Æstetikken og bilens design må være op til den enkelte at vurdere, men ét er sikkert - Citroën DS4 er alt andet end kedelig at se på.

Funktionaliteten skabes især i form af fire døre, hvoraf de to bagerste er ”skjulte” - præcis som vi kender det fra Alfa Romeo 156 og Seat Leon. Designet trumfer dog funktionaliteten. De to bagerste døre er ret besværlige at komme ind og ud af, da selve åbningen er snæver og dørfalsen er udsædvanlig bred. Endnu en detalje er, at ruderne i de to bagdøre ikke kan rulles ned! Det er derfor så som så med den lovede sedan-funktionalitet, men design har jo som bekendt sin pris.

Det glimrende udsyn og overblik har Citroën skabt ved at hæve DS4 en smule. Den nye bil er slet ikke en rendyrket crossover, men den øgede ridehøjde giver klart en ekstra dimension af overblik. Desværre giver det også muligheden for at se ind i de nu blottede skærmkasser.

Fransk design

Ude på asfalten opleves bilen som en klassisk, men moderne Citroën. Væk er den kedelige lidt konservative oplevelse fra Citroën C4. Jeg sidder i et sæde vævet i brunt læder og naturligvis med massagefunktion. Foran mig er hele instrumentbrættet pakket ind i samme lækre lædermateriale - mon dieu! Det skal straks nævnes, at den ypperste læderstue er ekstraudstyr.

Men samtidig er den typisk for hele bilen. Citroën DS4 handler om at skille sig ud og at få føreren til at føle sig som en trendsætter. Alt omkring bilen føles specielt og finurligt. DS-filosofien om ”Distinctive Spirit” (markant ånd) lever i bedste velgående i DS4. Alt det, vi elsker ved fransk design og skævheder, er tilbage. Her er det komplet lige meget, at rattet er så stort, at dele af navigationsskærmen dækkes af højre hånd, når man holder om det.

Det er klart, at jo længere ned af udstyrsstigen man går, desto mindre ”magi” får man. Men selv i sit mest skrabede jakkesæt, er Citroën DS4 en ener.

På vejen er DS4 mere komfortable, end den er sportslig og dynamisk. Men den nye franskmand er ikke direkte udynamisk. Men bilens profil og kørerstil lægger ikke op til de vilde udskejelser bag det stadig lidt for store rat.

Bilen føles utrolig harmonisk. Den høje komfort blandet med det eksklusive og fantastiske interiør er med til at sende tanker bagud i tiden til Citroëns velmagtsdage - og til den første model med de to bogstaver D og S, nemlig DS21, efterfølgeren til ID19. Jeg føler mig slet og ret privilegeret. Men med det sagt efterlyser jeg personligt en kende mere dynamik og sport - jeg ved Citroën kan, bare se på DS3 og ikke mindst DS3 Racing.

Nøjsomme motorer

På det danske marked lanceres DS4 med række forskellige benzin- og dieselmotorer - sågar en e-HDi 110 med mikrohybrid-funktion. Motorerne er i takt med tiden både nøjsomme og præstationsvillige - dét kan vi lide! På præsentationsturen var der mulighed for at prøve den stærkeste dieselmotor og den stærkeste benzinmotor. Henholdsvis en 163 hk dieselmotor og en 200 hk Twin Scroll turbobenzinmotor. De fleste biler solgt på det danske marked, forventes dog at være mere ”beskedne” rent motormæssigt.

Fælles for de fem ud af seks motorvarianter i DS4 er, at de er på 1,6 liter. HDi 160 topper dog motorprogrammet ved at have den største slagvolumen på hele 2,0 liter. Forbrugstallet på intromodellen med en 1,6 liters benzinmotor, der yder 120 hk, er respektable 16,1 km/l. Den otte hk svagere intro-dieselvariant præsterer 21,3 km/l, samme dieselmotor med mikrohybrid mindsker forbruget til 22,7 km/l.

Voksen DS-model

Priserne på DS4 ligger endnu ikke helt fast, men den danske importør vurderer, at billigste benzin VTi 120 Design kommer til at koste 289.000 kr. og den billigste diesel HDi 110 Design 305.000 kr. Med de priser bør Citroën DS4 virkelig appellere til den del af Citroëns kundekreds, der synes de seneste modeller ikke er franske nok. Samtidig kan DS4 også lokke helt nye kunder til i kraft at sit særlige udseende og fornuftige blanding af præstationer og forbrug.

DS4 er andet, men bestemt ikke sidste, kapitel i den nye DS-linje. Hvor den første DS3 var mere sporty, er den nye DS4 mere voksen. I mine øjne er DS4's ånd fint i trit med den oprindelige Citroën DS fra 1950'erne til 1970'erne - en særlig køreroplevelse med umiskendelige franske detaljer ude såvel som inde.

Læs også: Fransk udfordrer til tysk mester

Citroën DS4 - plusser og minusser

Plusser

  • Fantastiske designdetaljer
  • Præstationer og forbrug
  • Antagelig de gode priser


Minusser

  • Indstigning ad bagdøre
  • Mangler lidt sporty kant

Citroën DS4 THP 200 - teknikken

  • Type: 4-5 personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk
  • Motor: 4-cyl. række, turbo
  • Slagvolumen: 1,6 liter
  • Effekt: 200 hk ved 5.500 - 6.800 o/min.
  • Moment: 275 Nm ved 1.700 - 4.500 o/min.
  • Acc., 0-100 km/t: 7,9 sek.
  • Topfart: 235 km/t
  • Forbrug i flg. EU-norm: 15,6 km/l
  • CO2-udslip: 149 g/km
  • Prisgæt: 425.000 kr.
  • Lancering i DK: August/september 2011

Test af Citroën DS5 HDI 160 DPFS

17-11-2011: Den nye Citroën DS5 er et firehjulet stykke brugskunst. En knaldhård og unuanceret affjedring placerer dog bilen mellem flere stole. Læs artikel

Test af Citroën DS5 HDi 160 Aut

15-04-2012: Godt 50 år efter Citroën ID19 og DS21er det, som om gudinden er på vingerne igen i DS5. Læs artikel

Test af Citroën DS3 Racing

15-07-2011: En gadebil overplastret med bogstaver og cifre, så den minder om noget fra et jagerfly. Læs artikel

Test af Citroën DS4 THP 200 Sport

01-06-2011: DS4 fra Citroën løfter overliggeren i Golf-klassen. Den har dog store praktiske mangler. Læs artikel

Nyhed: Citroën vil tilbage til de frække 80'ere

05-02-2010: Citroën DS3 er en forførende lille sag, som vækker herlige minder om Peugeot 205 GTI. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...