Find mere om:
Nyhed: Ny Audi kan blive elbilens gennembrud | bil.guide.dk

Nyhed: Ny Audi kan blive elbilens gennembrud

Premiere: Ny A3 e-tron er et imponerende opbud af velfungerende elbilteknik, der også duer i dagligdagen. En forventet pris på 420.000 kr. kan betyde et gennembrud.

WIEN

Fremtiden er hybriddreven. Om noget den nærmeste fremtid, hvis du spørger Audi. Resten af branchen synes grundlæggende at være enig. Ferrari, Porsche og McLaren har alle sendt hybriddrevne supersportsvogne med astronomiske hestekræfter på markedet i år, og det er der flere årsager til.

Hybridteknologi er i varierende form ved at have vundet indpas i motorsporten – siden 2009 har klodens hurtigste racerbiler i Formel 1 haft elektrisk assistance, og de senere par år har Tom Kristensens Le Mans-racer gjort brug af lignende systemer. Det er derfor naturligt for en ganske motorsportsaktiv producent som Audi at lade teknologi, der er postet hundredvis af millioner i at udvikle, komme gadebilerne til gode.

B971225280Z.1_20140812131838_000+GD0EKDP1.2-0.jpg

Foruden det, fungerer hybridteknologien som et nærmest enestående effektivt værktøj til at nedbringe de flådekvoter for CO2-udledning, som EU trækker ned over de større bilproducenter med jævne mellemrum. Sidst, men ikke mindst, indfører et stigende antal storbyer betalingsringe, som vi kender det fra London, hvor der skal betales en såkaldt trængselsafgift, med undtagelse for køretøjer hvis CO2-udledning er under 75 g/km – en grænse, der for øjeblikket ikke nås af nogen benzin- eller dieselbil uden elektrisk bistand.

Man forestiller sig, at det netop vil være i en sådan CO2-fri bymidte, at Audis første plug-in hybrid vil stortrives. Fremtidssikret, det er den, for under optimale forhold – hvilket korresponderer til en lun dansk sommerdag – er der mulighed for op til 50 kilometers lydløs, CO2-fri elektrisk rækkevidde.

Få billig strøm - hvis du kører BMW-elbil

En rækkevidde, der enten kan opnås efter 4 timers ladetid i den regulære stikkontakt eller en times tid mindre med stikket i en mere hårdtpumpet ladestander. Har man ingen af delene til rådighed, kan man på forbavsende ineffektiv vis lade benzinmotoren fungere som delvis generator og lade batteriet under kørslen.

B971225280Z.1_20140812131838_000+GD0EKDPA.2-0.jpg

Den gode nyhed er, at den på papiret ekstremt nøjsomme bil, der kører godt 66 km/l, får så markant et nedslag i registreringsafgiften, at Audi håber på en pris omkring 420.000 kr. for bilen, der kan leveres til foråret næste år. I værste fald kan prisen dog ende på 600.000 kr., hvis Skat ikke godkender afgiftsnedslaget, og så er bilen ikke relevant herhjemme, vurderer Audi over for avisen. Teknikken deler e-tron med VW Golf GTE, der kommer på samme tidspunkt, men ikke er prissat endnu.

Nissan med ny elbil til hele verden

Kvik og økonomisk

Til trods for at A3 e-tron uden kvaler kan pudse miljøglorien, er det ikke enslydende med, at de kittelklædte ingeniører fra Ingolstadt fuldkommen har kastreret den populære familiebil – tværtimod. Audi præsenterer selv bilen efter Kinder-æg-modellen og kalder den tre biler i en. Elbil, hybridbil og sportsvogn.

B971225280Z.1_20140812131838_000+GD0EKDNQ.2-0.jpg

De to første titler kan jeg med god vilje medgive, mens det sidste mærkat måske rammer et nøk ved siden af. Kræfterne er ikke til at klandre – elmotoren præsterer sammen med en velkendt 1,4-liters turbobenzinmotor over 200 hestekræfter, hvilket udløser en 0-100 km/t sprint på respektable, om end ikke hæsblæsende, 7,6 sekunder. Tal, der for få år tilbage med stolthed kunne trykkes i en skinnende brochure for en GTI-model. Mere imponerende er det tekniske samspil mellem elmotoren og turbobenzinmotoren.

Folkevogns elbil kører med strømmen

I e-tron arbejder de to motorer ikke bare sammen, men supplerer hinanden i en mekanisk symbiose, således at elmotorens moment primært fokuseres i det lavere omdrejningsområde, hvor en lille turbobenzinmotor oftest lider størst åndenød. Det giver følbar pondus i byen, og drivlinjen i e-tron opleves ind i mellem større og mere potent, end realiteten er.

Tungere at danse med

Alt denne miljøvenlige herlighed kommer naturligvis for en pris, for den elektrisk assisterede A3 er blevet en tung herre og har lagt næsten et kvart ton ud sammenholdt med den mere ordinære 1,4 TFSI. Guide: Seks elbiler i Danmark

Men A3 har aldrig været nogen stor entertainer – effektiv, velkørende og exceptionelt poleret som kun Audi kan det, men aldrig nogen decideret underholdende køreoplevelse – og derfor er man i nogen grad tilbøjelig til at tilgive e-tron, at den nu døjer med seriøse handicap i kurverne. Forenden er blevet doven som i en aldrende Renault, og upåagtet af at Audi fremhæver tilførslen af batteripakken under bagsæderne som en forbedring af vægtfordelingen, efterlades man indimellem med indtrykket af at køre rundt med en meget tung passager på bagsædet. Men selv med svaghederne in mente er A3 e-tron en beundringsværdig pakkeløsning, der kombinerer GT-præstationer og imponerende brændstoføkonomi til en, forhåbentlig, fornuftig pris. Holder man automatgearet i drive og forhjulene fri af de værste veje, vil bilister på jagt efter en hybrid eller en sportslig familiebil næppe blive skuffede.

JP var inviteret til Wien af Audi.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her

Teknikken

Audi A3 Sportback e-tron

  • Pris: Cirka 420.000 kr.
  • Under forudsætning af Skats godkendelse
  • Forbrug: 66 km/l EU-snit
  • Ejerafg.: 290 kr. halvårl.
  • Motor: 1,4 liter R4 / elmotor
  • Ydelse : 204 hk (kombineret)
  • Moment: 350 nm (kombineret)
  • Topfart: 222 km/t.
  • 0-100 km/t.: 7,6 sekunder

Test af Audi A3 e-tron

01-05-2012: Den letkørte elektriske Audi A3 e-tron viser, at elbiler også kan være næsten sportslige, men er kun en mellemregning. Den mindre A1 e-tron med hjælpemotor skal pege frem. Læs artikel

Nyhed: Her er Audis elektriske bybil

07-09-2011: Konceptbilen Audi A2, der vises frem på udstillingen i Frankfurt, har kun ét gear og elmotor. Læs artikel

Test: Audi sportsvogn med fire elmotorer

16-09-2009: Audi e-tron hedder konceptbilen, der lige nu vises frem på biludstillingen i Frankfurt. Se tv med mange af de nye modeller. Læs artikel

Nyhed: R8 e-tron varsler nye tider for Audi

18-04-2015: Den nye elektriske Audi R8 har en rækkevidde på 450 km og nærmer sig Tesla S. Læs artikel

Nyhed: Folkevogns elbil kører med strømmen

07-04-2014: Premiere: I forbifarten er den anonym, men VW e-Golf er så kompetent, at den ligner øjeblikkets bedste elbil. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...