Find mere om:
Lille Citroën mangler gnisten | bil.guide.dk

Lille Citroën mangler gnisten

Citroëns elbil, C-Zero, kører langt fra de 150 km på en opladning, som fabrikanten lover. Ellers er det en udmærket lille vogn til en meget høj pris.

Fordommen har eksisteret ligeså længe som elbilerne. De er skam gode nok, bare ledningen er lang nok. Rækkevidde, som fabrikanterne opgiver, holder nemlig ikke i virkeligheden og det er ikke bare en fordom. Se bare på kørecomputeren i den nye Citroën C-Zero, som franskmændene præsenterer her en septemberdag i Malmø og som kun viser 100 km, selv om vi lige har startet bilen.

Bilen er en del af trekløveret, Mitsubishi Imiev og Peugeot Ion, og modellerne adskiller sig kun ganske lidt.

For to uger siden kørte kollega Overgaard Peugeot Ion i omegnen af Paris, hvor det mildest talt kneb med at nå den lovede rækkevidde på 150 km. Det gør det også i svensk trafik.

At det tilmed går stærkt med strømforbruget vidner de næste km tydeligt om. Lynhurtigt er vi ude af bymidten og kører mellem 100 og 120 km/t på motorvejen, hvor rækkevidden falder til 75 km. Og se så lige, hvad der sker, når man tænder for aircondition: Så falder rækkevidden prompte med 10 km og vidner om, hvor følsom elbilen er for kørestil og strømforbrugere. En kort afstikker til 130 km/t gør ikke sagen bedre.

Støjsvag

På motorvejen kører den til gengæld fortrinligt med et lavt støjniveau, selv om dæk- og vindstøj er mere anmassende, nu hvor motorlyden er fraværende. Og i forhold til rustikke elbiler som norske Think hører vi næsten ingen transmissionstøj.

Min køremakker fra Politiken og jeg sidder dog mildest talt og gnubber skuldre i den ultrasmalle, men høje elbil, som til gengæld har god plads på bagsædet.

Men den lidt aparte karrosseriform og en høj vægt pga. store batterier i bunden, giver nogle meget specielle køreegenskaber. Det oplever vi, da vi drejer fra motorvejen og kører lidt frisk rundt i et sving.

Modvilligt drejer C-Zero om hjørnet, og jeg tøver med at presse den for meget, da vognen tydeligvis har det bedst med at køre ligeud. Heldigvis er der ESC-antiskrid til at holde den lille franskmand på dydens smalle sti.

Prisen er 279.295 kroner, og det er stort set på samme niveau som de to øvrige modeller. Men, præcis som Mitsubishi, har Citroën ingen planer om leasing. Hvorimod Peugeot udelukkende satser på leasing.

Bedst i byen

Tilbage i byen er det tydeligt, at vognen er i sit rette element. Motoren, der kaster det, der svarer til 64 hk af sig, er kvik. Ikke så meget, når den skal ud ad starthullerne, som når den accelererer fra 20-50 km/t, hvor den virker decideret kvik. Der er da også stor herlighedsværdi i sådan at luske lydløst og forureningsfrit gennem trafikken.

Udstyret er som i de fleste andre biler: Elruder for og bag, aircondition, radio med cd og Bluetooth og så det strømslugende aircondition.

Selv om motoren trækker læsset, mærker man aldrig det komplicerede fordelingsarbejde fra førersædet. Heller ikke når nedbremsninger forvandles til strøm, der lagres i batterierne under bagsædet.

Der er ingen kobling, ikke normale gear, kun frem, tilbage, og bilen er faktisk pærenem at køre.

Selve opladningen foregår i praksis ganske let. Navlestrengen tilsluttes i højre side, hvor en almindelig stikkontakt under et diskret dæksel kan tage imod den kraftgivende strøm. En opladning fra en almindelig 230 V stik derhjemme tager, ifølge Citroën, ni timer, hvis der er tale om det mest udbredte på 10 ampere.

Citroën C-Zero

Overblik

  • Pris: 279.295 kroner
  • Grøn ejerafgift: 0 kr halvår
  • Co2/km: 0 gram
  • Sikkerhed: Ej Euro NCAP-testet
  • Garanti: 2 år (5 år/50.000 km på batteri og drivlinie)
  • L/H/B: 347/161/147 cm
  • Akselafstand: 255 cm
  • Motor: Elmotor på 47 kW/batterier Lithium-Ion på 16 kWh
  • Moment: 180 Nm/0-2000 omdr.
  • Topfart: 130 km/t
  • Køreklar vægt: 1120 kg
  • 0-100 km/t: 15,9 sekunder
  • Bagagerum: 168 liter

Kort og godt

Citroën C-Zero er et udmærket bud på en elbil til byen, og den er godt udhulet, så der er plads til fire i kabinen. Bagagerummet er dog meget lille, prisen høj, og rækkevidden er langt fra de lovede 150 km.

Nyhed: Citroën sætter pris på elbil

11-08-2010: Citroën C-Zero er en 100 pct. elbil, baghjulstrukket og med plads til fire personer. Læs artikel

Nyhed: Citroën Mehari genfødes som elbil

16-12-2015: E-Mehari med en elmotor på 68 hk er den første model i Citroëns nye modelserie med det åbne retro-karrosseri. Læs artikel

Nyhed: Elektrisk Mehari fra Citroën

07-07-2015: PSA og Bolloré i samarbejde, så den franske bilfabrik nu skal bygge den elektriske cabriolet Bluesummer. Læs artikel

Test af Citroën C-Zero

27-05-2011: Projekt Prøv1elbil, hvor 100 familier hverdagstester en bil, har investeret i nye elbiler. Læs artikel

Test af Citroën C-Zero, Mitsubishi Imiev

06-05-2011: Vi har prøvet elbilerne Citroën C-Zero og Mitsubishi Imiev. De passer bedst til bykørsel. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...