Find mere om:
Karmas besværlige vej til Danmark | bil.guide.dk

Karmas besværlige vej til Danmark

Afgifter: Er Fisker Karma en elbil koster den 600.000 kroner. Hvis Skat vurderer det modsatte, er prisen 1,8 mio. kroner. Fabrikanten arbejder på flere fronter for at få den godkendt som elbil.

Karma, den danske bildesigner Henrik Fiskers mediehypede hybridbil, kommer til Danmark i slutningen af året, og de 25 kunder, som har bestilt et eksemplar, får de første biler i februar næste år. Men hvad de skal betale for bilen er højst usikkert.

Skat har nemlig i første omgang bestemt, at opladningshybriden, der helt ekstraordinært har en benzinmotor, der kan genoplade elmotoren, ikke er en elbil og derfor ikke kan køre uden om de danske registreringsafgifter. Det betyder, at prisen i værste fald bliver 1,8 mio kroner.

Henrik Fisker er dog ret sikker på, at man finder en løsning, der honorerer Skats krav, så man kan sælge Karma til omkring 800.000 kroner.

- Brændstofmotoren leverer kun strøm til batteriet og det kan desuden lades op fra stikkontakten. Derfor er fremdriften det samme som i en ren elbil, der er afgiftsfritaget i Danmark, siger Henrik Fisker til avisen.

Tommelfinger nedad

Hos Skat er man fuld af sympati for projektet, men indtil videre ubøjelige.

- Vi har stor forståelse for synspunktet. Men loven omkring afgiftsfritagelse for elbiler er nu engang, at de skal køre på 100 procent el, og det gør Fisker Karma jo ikke, siger Jørgen Nysom Schoop, chefkonsulent, Skat, der uddyber, at så længe bilen bruger benzin, selv om den er nok så økonomisk, så kan den ikke gå for at være en elbil.

Skat har dog selv bemærket, der kun er tale om en vejledende udtalelse, og at det ikke er en egentlig afgørelse. Fisker arbejder derfor på flere fronter for at imødekomme Skat.

- Hvis vi bliver nødt til det, laver vi en speciel dansk model, som passer til de afgifter, for det giver ikke så meget mening at bringe sådan en bil til Danmark, hvis der skal betales lige så meget i afgift som på en stor benzinslugende V8-bil, siger Henrik Fisker.

Designet er en ulempe

Han mener, at det er en ulempe for Fisker, at bilen ligner en sportsvogn.

- Det er selvfølgelig lidt sværere, når man har en bil, der ser så godt ud. Det er lidt nemmere at forklare, at en lille elbil skal have hjælp til at blive solgt, siger Henrik Fisker.

Han mener, at Karmas benzinmotor, der øger rækkevidden, gør den mere sikker end en traditionel elbil.

- Bilens benzinmotor er en rækkevidde-forlænger, som vi betragter som et sikkerhedsaspekt, for når du kører rundt i en elbil og der ikke er noget stik, og du kører tør for strøm, kan der opstå farlige situationer i trafikken, tilføjer han.

Fisker forventer at, hvis man får en god behandling af Skat, vil Danmark kunne blive et stort marked.

- Danmark har altid været på forkant med miljøet. Og jeg synes det kunne være sjovt, hvis Danmark var i første række. Hvis du kigger på den danske bilpark, er det faktisk en af de ældste i verden, og en af dem der forurener mest. Hvis man kunne få danskerne til at køre i opladningshybrider, ville de ændre det. Men selvfølgelig skal det være med hjælp fra skatteministeren.

Hos Nellemann bekræfter direktør, Jacob Nellemann, at man arbejder på flere fronter for at få Karmaen godkendt som elbil.

- I første omgang venter på, at vi kan præsentere et fysisk eksemplar af bilen over for Skat. Det vil ske en gang efter sommerferien. Det er nemlig en højst uklar lov, der gælder på området, og derfor har vi helt op til syv forskellige tekniske muligheder at arbejde med, for at Karma kan blive afgiftsbegunstiget, siger Jacob Nellemann.

Tekniske ændringer

En mulighed kunne være at sikre, at benzinmotoren gøres inaktiv, og dermed ikke kan oplade elmotoren. Dermed vil Karma være en elbil, men også med den begrænsede rækkevidde på 80 km, som netop bliver udvidet til næsten 700 km, i den originale version.

Jørgen Nysom Schoop fra Skat mener dog, at det vil være nødvendigt at pille benzinmotoren helt ud af bilen, hvis den skal godkendes som elbil.

Guide: Bilrevolution på vej

16-10-2013: Rene elbiler står ikke lige for et gennembrud, plug-in hybrider forener det bedste fra alle verdener og vil revolutionere branchen, mener bilikonet Henrik Fisker. Læs artikel

Nyhed: Her er Fiskers nye familiemedlem

19-04-2012: Fisker Atlantic på størrelse med Audi A5 skal årligt sælges i 100.000 eksemplarer. Læs artikel

Nyhed: Fisker Karma til under halv pris

25-01-2012: Dansk Fisker-importør vil lave Karma om til en ren elbil. Så falder prisen med 1,3 mio. kr. Læs artikel

Test af Fisker Karma

26-08-2011: Vi har ventet på den … ja, nærmest i årevis. Men nu er produktionen rent faktisk gået i gang. Og der har ligefrem været en demobil på lynvisit i Danmark. Tour har netop rundet de første km i elbilen Fisker Karma. Læs artikel

Nyhed: Dansk el-bil risikerer at styrte til jorden

16-11-2009: Flere internationale aktører frygter, at Danmark er ved at forspilde chancen for at blive verdens førende nation inden for udviklingen af el-biler. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...