Find mere om:
Sådan er elbil-køberne | bil.guide.dk

Sådan er elbil-køberne

Designskolen Kolding har et bud på, hvilke forbrugertyper der vil købe elbiler.

Hvem er de egentlig, de potentielle købere til de elbiler, som kommer i handlen i Danmark inden for de kommende år? Er det en flok flippere med bopæl i Fristaden? Er det teknik-nørder og ingeniør-snuder? Er det fremtidsorienterede moderne mennesker? Eller helt almindelige mennesker, der holder af frikadeller og wienerbrød?

Det er et godt spørgsmål, og Designskolen Kolding er efter et langt og ambitiøst såkaldt Etrans-projekt klar med nogle af svarene. Skolen har nemlig haft en flok antropologer fra Antropologerne.com i gang med at finde frem til syv typer på elbil-købere. Antropologer er sådan nogen, der er gode til at se på mennesket og dets handlinger udefra - altså folk, der ved mere om os mennesker, end vi nogle gange selv bryder os om at vide.

De syv typer, som antropologerne er nået frem til, strækker sig fra miljøets vogter over storbybohemen til teknikentusiasten og rationalisten.

Nemt skal det være


Helt generelt er konklusionen, at danske elbilkøbere ikke vil gå på kompromis. Den daglige omgang med en elbil skal være nem og ligetil. Man skal altså ikke kun tale ensidigt miljø, hvis opgaven er at få danskerne til at købe elbil. De synes ganske vist, det er rigtig godt, hvis bilen er god for miljøet, men det vigtigste er, at bilen er indrettet til deres behov, at prisen er fornuftig, at de forstår opladningspraktikken, og at der ikke gås på kompromis med frihed, sikkerhed, rækkevidde og køreglæde. Det er de overordnede resultaterne i antropologernes undersøgelse.

De syv typer på elbil-købere er essensen af antropologernes fem-timers besøg hos et halvt hundrede bilister sammenholdt med projektpartneres og forskeres viden og erfaringer.

De 50 rigtige mennesker, som har medvirket i Etrans-projektet, har villigt afsløret deres vaner, drømme og antipatier. De er småbørnsfamilier, kvinder, mænd, fra storbyer og fra provinsen, ligesom der blandt de adspurgte er elbilbrugere og benzinbilbrugere fra de tre overordnede segmenter, offentlig bilist, privatbilist og håndværkere/erhvervsbilist - mens endnu andre slet ikke har bil. Her er de syv elbil-typer:



Miljøets vogter:Er oftere en kvinde end en mand, men kan både bo på landet, i provinsen og i storbyen. Det kan være moderen, der gerne vil redde verden, eller babyboomeren, der er vokset op med skyldfølelse og personligt ansvar. Hun er klar til elbilen, hvis økonomien og infrastrukturen er til stede. Bilen skal gerne sende grønne signaler, og hun vil vide, at det er grøn strøm, der kommer på batterierne og vide, hvor meget CO2, hun sparer miljøet for. »Vores børn og børnebørn skal jo også gerne kunne leve og trives i fremtiden,« mente en af dem.

Storbybohemen:Ser elbilen som et lille oprør. Den skal være et symbol på at være trendsættende og det at gå foran i en ny verdensorden. Køberen, som både kan være privatbilist og erhvervsbilist, går delvist ind for miljø og elbiler, fordi det er smart. Bohemen her er veluddannet, ambitiøs, idealistisk, karriereorienteret, men er også fællesskabsorienteret. Er klar til at hoppe på trenden. »Elbilen er et symbol på, at jeg er fremtidsorienteret, dynamisk og med på beatet,« sagde én.

Pragmatikeren: Ser bilen som et fornuftsægteskab, altså en praktisk foranstaltning, som kan bringe ejeren fra A til B. Findes både på land og i by og repræsenterer den største del af de danske bilkøbere. Typen her vil ikke skille sig ud fra mængden, er et vanemenneske og sætter lighedstegn mellem miljø og økonomi. Pragmatikeren køber ikke, før elbilen er velafprøvet og kan leveres af hans foretrukne bilmærke. »Fire døre og en panda-bjørn i bagruden - det er os,« erkendte en medvirkende.

Den eksklusive: Ser bilen som et identitetsobjekt, en adgangsbillet til forretningsforbindelser, andre cirkler, status og anerkendelse. Typen her kan både være privatbilist og erhvervsbilist. Vedkommende er klar til elbilen, men kun hvis den ikke udgør en social risiko. »Vi mænd vil jo gerne køre i en bil, der signalerer, at vi har styr på tingene,« mente en deltager.

Rationalisten: Ser bilen som værktøj og arbejdsredskab. Den kan være både kontor, værksted, trækdyr, lagerplads, frokoststue og kommunikationscentral. Rationalisten er ofte en erhvervsbilist, som stiller store krav til ergonomi, praktisk indretning og service. Vil godt skifte til eldrift, hvis bilen er praktisk, fleksibel, stærk og har lang rækkevidde.

Designelskeren: Ser bilen som et stykke æstetik. Betragter i nogle tilfælde bilen som en ædel race med gener og arveanlæg og vælger stil frem for grønne eller pragmatiske kvaliteter. Designelskeren er klar til elbil, hvis design og sjæl fra nuværende biler kan bevares, eller hvis elbilen byder på nye designmæssige oplevelser.

Teknikentusiasten:Ser bilen som et hobbyprojekt og vil gerne signalere teknisk indsigt og kompetence. Elbilens instrumentering skal give nyttige informationer om det øjeblikkelige strømforbrug. Er klar til elbiler, hvis der er noget, han selv kan og må rode med. Især ville en elbil som kit-car være et hit hos denne gruppe.

Hos Designskolen Kolding på www.dskd.dk og hos E-trans-projektet, www.etrans.dk, er der mere om undersøgelsen.

Læs også: Hyundai følger strømpilen

Nyhed: Teslaen med de mærkelige døre

17-06-2016: Premiere: Rapport fra et bizart pressemøde hos Tesla, som til gengæld bød på en fin oplevelse af selve bilen. Læs artikel

Nyhed: Citroën Mehari genfødes som elbil

16-12-2015: E-Mehari med en elmotor på 68 hk er den første model i Citroëns nye modelserie med det åbne retro-karrosseri. Læs artikel

Nyhed: Porsche starter ”Mission T”

14-12-2015: Konceptbilen Mission E sættes i produktion – og springer lige i haserne på Tesla. Porschen er en 4-dørs coupé med elmotor og 600 hk. Og har en rækkevidde på 500 km. Læs artikel

Nyhed: Aston Martin er på vej med Tesla-killer

06-11-2015: Inden for få år er Aston Martin klar med en elektrisk limousine på 1000 hk. Læs artikel

Guide: Grænseoverskridende Tesla

02-07-2015: Reportage: Nu kan du oplade en elbil undervejs hele vejen ned gennem Europa. Vi ser, om en Tesla S P85D kan stå distancen på en tur fra Aarhus til Hamborg – og retur. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...