Find mere om:
Nyhed: Volvo udvikler lyd til elbiler | bil.guide.dk

Nyhed: Volvo udvikler lyd til elbiler

Når en hybridbil kører på eldrift, kan selv skvulpen fra tanken være en irriterende lyd.

Til daglig hører du det næppe, men hvis motorlyden pludselig forsvandt fra din bil, kunne du sikkert høre brændstoffet skvulpe i tanken.

Hybridbilerne, der kombinerer elektrisk drift med enten en benzin- eller en dieselmotor, har givet udviklerne af bilernes tanksystemer nye udfordringer.

For i en bil uden bl.a. motorstøj kan selv skvulpen fra tanken blive en irriterende lyd, der kvæler køreglæden. Det ved de hos firmaer som Stant, TI Automotive og Kautex, der er blandt producenterne af tanksystemer til de store bilproducenter.

Det handler om harmoni

Men også de enkelte bilmærker arbejder seriøst med sagen og har indrettet egne lydlaboratorier til bla. at finde ud af, hvordan de kommende elbiler og hybrider skal lyde.

"Målet er at fintune bilens støjniveau, så man får en harmonisk og behagelig lydoplevelse," siger Peter Mertens, der er direktør for forskning og udvikling hos Volvo Car Corporation.

Volvo gør i øvrigt op med forestillingen om, at elbiler er fuldstændig lydløse.

"Lyden fra en forbrændingsmotor får os instinktivt til at tænke på det at køre bil. Motorlyd fungerer som et akustisk filter, der udvisker andre lyde. Disse lyde bliver man pludselig opmærksom på, når filteret er væk," forklarer Martin Spång, som arbejder i Volvos lydlaboratorium.

Test i laboratorium

"Når en hybridbil kører på ren eldrift, lægger føreren pludselig mærke til lyde som dieselolie, der skvulper i brændstoftanken. Det samme gælder lyde fra vejbanen, vind, pumper, ventilatorer og relæer. Når dieselmotoren starter igen, lyder bilen, som vi er vant til," forklarer han.

Lige nu arbejder lydeksperterne hos Volvo på at finde den rigtige lyd til Volvo V60 Plug-in Hybrid. Udfordringen består i med hjælp af computere at justere de forskellige støjkilder, så bilen har den samme ensartede lyd, uanset om den bliver drevet elektrisk eller af en forbrændingsmotor.

Volvo V60 Plug-in Hybrid kommer på markedet i 2012.

"Det er vigtigt at ramme den rigtige balance mellem traditionelle og nye støjkilder. Nogle lyde kan isoleres og fjernes. I andre tilfælde er det op til vores leverandører i samarbejde med os at udvikle mere støjsvage komponenter. Kunderne vil også vænne sig til, at elbiler lyder anderledes - det bliver en del af disse bilers personlighed", tilføjer Martin Spång.

Et isoleret betonrum

Volvos nye lydlaboratorium blev taget i brug i 2009, og det er isoleret fra resten af bygningen for at forhindre støj i at trænge ind. Det er et stort betonrum på 2.500 kvadratmeter beklædt med lyddæmpende materialer på vægge og loft.

"Da vi tog det nye laboratorium i brug, målte vi et støjniveau på 17 decibel. Det er så lavt, at man kan høre, hvis en person gnider fingrene mod hinanden i den anden ende af kammeret," siger Martin Spång.

Til sammenligning ligger normal samtale på 60-70 dB.

Læs også: Hybridbiler - så langt er vi

Test af Volvo V50 DRIVe, Toyota hybrid Prius III

08-01-2010: Tour sammenligner to af de mest fremadstræbende, Volvos V50 DRIVe med udslip 99 g/km og Toyotas hybrid Prius III med udslip 89. Læs artikel

Guide: Seks elbiler i Danmark

26-04-2014: Lige nu er der seks oplagte elbiler at vælge imellem med priser fra knap 200.000 kr. helt op til 800.000 kr. Men nok så vigtigt; med rækkevidder mellem typisk cirka 150 km og op til tæt ved 500 km. Læs artikel

Test af Volvo V60 Plug-in Hybrid

26-05-2012: Sport, miljø og praktiske egenskaber kendetegner genopladningshybrid med diesel-drift. Læs artikel

Nyhed: Volvo-elbiler klarer 1.000 km

13-07-2011: En trecylindret forbrændingsmotor giver bilerne lang rækkevidde. Volvo tester tre udgaver. Læs artikel

Nyhed: Volvo V60 hybrid kører godt 50 km/l

22-02-2011: Den svenske bilproducent viser en næsten produktionsklar hybridbil frem i Geneve. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...