Find mere om:
Volvo-elbiler klarer 1.000 km | bil.guide.dk

Volvo-elbiler klarer 1.000 km

En trecylindret forbrændingsmotor giver bilerne lang rækkevidde. Volvo tester tre udgaver.

Tunge og kostbare batteripakker samt en stærkt begrænset rækkevidde har indtil nu været hårde odds i bilproducenternes forsøg på at udbrede elbilerne til et større publikum.

Opel og General Motors såkaldte elbiler med udvidet rækkevidde, Ampera og Volt, har været foregangsmodeller, der i kraft af en supplerende forbrændingsmotor har en hverdagsduelig rækkevidde på omkring 500 km.

Volvo over 1.000 km

Nu vil også Volvo forsøge sig med elbiler med udvidet rækkevidde. I første omgang bliver der tale om en testproduktion, hvor bilerne med en kombination af elmotorer og en trecylindret forbrændingsmotor skulle få en rækkevidde på cirka 1.000 kilometer

Volvo har dog endnu ikke lagt sig fast på den endelige teknik. Derfor testes der fra begyndelsen af næste år tre mulige løsninger.

"Det bliver en spændende udvidelse af vores arbejde med elbiler. Med vores Range Extender kan bilerne gøre cirka 1.000 km længere end på elmotor og batteri alene," siger Derek Crabb, der er direktør i Powertrain Engineering-afdelingen hos Volvo.

Elmotor trækker forhjulene

I alle tre koncepter trækker en elmotor på bilens forhjul. Men ellers byder de enkelte modeller på hver sin løsning, når det gælder placering af forbrændingsmotor, gearkasse, batteri, generator og brændstoftank. Forbrændingsmotorerne kan køre både på benzin og etanol (E85).

Volvos koncept 1 og 2 bygger på C30 Electric-modellen, hvor batteripakken dog er gjort mindre for at give plads til forbrændingsmotor og brændstoftank.

Koncept tre bygger på V60-modellen. Alle tre genindvinder bremseenergi.

Koncept 1:

Her får C30 Electric hjælp af en trecylindret forbrændingsmotor på 60 hk. Motoren ligger bagi under bagagerummets gulv, og den er forbundet med en generator op 40 kW. Bilen har en tank på 40 liter. De kræfter, der genereres, bruges primært til at drive bilens 111 hk (82 kW) el-motor, men føreren kan også lade generatoren oplade batteriet, så bilen kan køre længere på elektricitet.

På den måde får el-bilen op til 1.000 kilometer længere rækkevidde - oven i de 110 km, bilens almindelige batteripakke klarer.

Koncept II:

Her har bilen en kraftigere trecylindret forbrændingsmotor bagi og en 40 liter brændstoftank. Forskellen på denne og den første løsning er den parallelle forbindelse, hvor turbomotoren på 190 hk primært driver baghjulene via en sekstrins automatgearkasse.

Det skulle give bedre brændstoføkonomi ved motorvejskørsel med forbrændingsmotoren slået til. Også her kan føreren lade en 40 kW generator oplade batteriet, så bilen kan køre flere kilometer på elektricitet.

Elmotoren er den samme som i koncept I. Sammen giver de to motorer omkring 300 hk. Det rækker til en accelleration fra 0-100 km/t på under seks sekunder. Rækkevidden er igen 1.000 kilometer oven i de 75 km, der kan køres på batteriet alene.

Koncept III:

I V60-modellen ligge både el- og forbrændinsmotor foran. Motorerne er de samme som i koncept II. Men bilen har en totrins automatgearkasse, og forbrændingsmotoren trækker også på forhjulene via gearkassen.

Ved hastigheder op til 50 km/t kører bilen altid på elektricitet, mens forbrændignsmotoren aktiveres ved højere hastigheder. Samtidig oplader den batteripakken. Bilen kan køre 50 km på batteriet alene, men med forbrændingsmotoren vokser rækkevidden igen med 1.000 km.

Volvo har fået støtte til forsøgene af både EU og det svenske energiministerium.

Læs også: Volvo bedst til at slå bremserne i

Nyhed: Volvo udvikler lyd til elbiler

20-10-2011: Når en hybridbil kører på eldrift, kan selv skvulpen fra tanken være en irriterende lyd. Læs artikel

Nyhed: Siemens leverer elmotorer til Volvo

02-09-2011: I første omgang bliver der tale om testproduktioner.V60 Plug-in Hybrid på gaden i 2012. Læs artikel

Nyhed: Strømpil fra Tyskland

09-09-2013: Elbilen er netop nu i strid modvind fra alle retninger. Det ændrer dog ikke på, at der ufortrødent udvikles videre på biler med batteri og elmotor. Et af de R&D-centre, hvor ingeniørerne er nået længst, er hos Bosch i Sydtyskland. Vi har netop kørt en af deres nyeste prototyper. Læs artikel

Nyhed: Brintbiler gør klar til Danmark

27-10-2012: Hyundai, Honda, Toyota og Nissan lader op til at rulle brintbiler ud over Kongeriget, mens 10-15 brintstationer er på vej. Læs artikel

Nyhed: Hyundai satser stort på brintbiler

11-11-2011: Hyundai vil masseproducere brintbiler fra 2015 og ser Danmark som et muligt foregangsland. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...