Find mere om:
Test af Citroën C4 Grand Picasso | bil.guide.dk

Test af Citroën C4 Grand Picasso

C4 Grand Picasso er Citroëns stærke kort i mellemklassen, men dog en MPV med kun fem sæder.

Så Xsara Picasso manglede især to ting: To ekstra sæder så den kunne få lige så mange pladser som Opel Zafira. Men de ekstra sæder kom med C4 Grand Picasso, der i øvrigt efterfølgende fik en lillebror i form af en fem-sæders C4 Picasso.

Stor forrude giver lys


Siden er begge C4 Picassoer faceliftet, det skete sidste efterår. Herefter er designet yderligere moderne og i stærk Citroën-stil, der stræber efter det ekstravagante - især udtrykt af C4 Grand Picassos forrude, der går langt ind i taget. Den særlige frontrude sikrer, at der strømmer oceaner af lys ind i kabinen. Den kan måske lyde overflødigt - men når man først har oplevet det, virker andre biler pludseligt indesluttende.

På de to forreste sæderækker er der god plads, mens de to bageste sæder kan foldes fladt i bagagerumsgulvet for at skabe mere plads til tasker og kufferter. Den midterste sæderække består af tre individuelle sæder, der kan skydes frem og tilbage individuelt.

2006 var i øvrigt året, da Citroën eksperimenterede med det navfaste rat - en dille, som Citroën heldigvis efterfølgende igen er gået væk fra. Den nye C4 Picasso har gudskelov ”rigtigt” rat. Merci.

Livet i C4 Picasso er langt mere komfort end dynamik. Det skyldes ikke mindst det bagerste hjulophæng, der kan leveres med luftaffjedring (standard i Exclusive-modellen), et system, vi kender fra andre store Citroën-modeller. ”Mere komfort end dynamik” - det er måske endda en underdrevet formulering, her er der dømt kørekomfort med et stort fransk K. Men også udgaverne med traditionelt baghjulsophæng og med stålfjedre yder masser af komfort på vejene.

Citroën C4 Grand Picasso

Citroëns mellemklasse-MPV findes i to versioner, en 5-sæders C4 Picasso og en lidt længere C4 Grand Picasso med syv sæder. Teknikken under en C4 Picasso er, som navnet mere end antyder, den samme som i hatchbacken C4. Der er en bred vifte af benzin- og dieselmotorer. Serien af C4 Picasso-modeller omfatter i alt otte forskellige variationer i øjeblikket, priserne starter ved 294.988 kr. og bliver ved til 414.988 kr.

Plusser

  • Stil og design
  • Komfort
  • God plads

Minusser

  • Mangel på dynamik

Citroën C4 Grand Picasso 2,0 HDI - teknikken

  • Type: 7-personers MPV, Frontmotor, forhjulstræk
  • Motor: 4-cyl. række, turbo
  • Slagvol: 2,0 liter
  • Effekt: 150 hk ved 3.750 o/min.
  • Moment: 340 Nm ved 2.000 o/min.
  • Acc., 0-100 km/t: 10,2 sek.
  • Topfart: 195 km/t
  • Forbrug i flg. EU-mix: 17,5 km/l
  • CO2-udslip: 149 g/km
  • Pris: 374.990 kr.
  • Lancering i DK: 2006

Test af Citroën C4 Picasso

16-06-2013: Premiere: Stil, design og komfort er den røde tråd i Citroëns nye mpv. Det første møde efterlader et lidt blandet indtryk. Læs artikel

Test af Citroën Grand Picasso e-Hdi 115 hk Intense, Kia Carens 1,7 CRDI 115 Attraction

16-11-2013: Præsentation: Både Citroën C4 Grand Picasso og Kia Carens har plads til syv om bord, ellers er de så forskellige som nat og dag. Picasso er klart den mest spændende bil. Læs artikel

Test af Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi

26-10-2013: Mere stil. Mere design. Mere køredynamik. Mindre forbrug. Mere Picasso! Der er en ny konge blandt de populære MPV’er – kongen er fra Paris og hedder Grand C4 Picasso. Læs artikel

Test af Citroën C4, Ford C-Max

29-09-2013: Test: Den nye Citroën C4 Picasso vinder over Ford C-Max, takket være bedre design, kvalitet og pladsforhold. Læs artikel

Test: Familiebiler med mange sæder

11-06-2011: Vi stiller skarpt på MPV'erne og tester fem af de bedste, blandt andre de to mest solgte. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...