Anmeldelse:
Anmeldelse: 3 out of 6
Find mere om:
Test af Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle.. | bil.guide.dk

Test af Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle aut. 4WD

Mitsubishi Outlander har fået poleret kanterne og køre-oplevelsen. Den er helt sig selv, men alderen trykker.

SUV
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle aut. 4WD
Mitsubishi

Rendyrket SUV eller crossover? De mange nye biltyper, som vælter frem i disse år, bevæger sig ofte på kanten. Mitsubishi Outlander er en af de få modeller, som med rette kan kalde sig en SUV – Sport Utility Vehicle – der kort sagt er en forstørret stationcar, som oprindeligt hvilede oven på en klassisk chassisramme og ofte havde firehjulstræk.

Selv om Mitsubishi Outlander for længst har fået selvbærende karrosseri, er den et nærmest klassisk eksemplar af slagsen i en tid, hvor crossovere som Nissan Qashqai eller Renault Kadjar indtager gaderne.

Modellen var som en af de første mere civiliserede af slagsen med til at rykke de højbenede biler ind blandt familiebilerne i villakvarterne, hvor de signalerede eventyr i hverdagen.

Den nyeste Outlander er ingen undtagelse. Tredje generation af modellen med rødder fra 2012 har netop fået et så omfattende facelift, at det nærmer sig et halvt generationsskifte.

Mere tyst

Vi tester Outlander i topudstyret Instyle med automatgear, syv sæder og den 2,3-liters dieselmotor på 150 hk og firehjulstræk.

Testbilen, der er bestykket med udstyr som lædersæder, full LED-forlygter, fuld sikkerhedspakke og elektrisk bagklap, henvender sig først og fremmest til dem, der har et behov for at komme ud i terrænet omgivet af rimelig luksus og motorkraft.

Andre kan gøre det billigere og f.eks. starte med en 2,0 Intense med 150 hk benzinmotor, fem sæder og baghjulstræk til 346.000 kr.

Med faceliftet har Outlander fået bedre komfort med elektronik, der regulerer krængningen, sænket støjniveauet med bl.a. akustisk forrude, løftet materialekvaliteten og fintunet CVT-automatgearet. Lad os tage konklusionen med det samme: Den store SUV er blevet pudset af og langt mere civiliseret, så den et stykke hen ad vejen opleves som en stor stationcar frem for en off roader.

B972256450Z.1_20160405105830_000+GR6S8H6S.2-0.jpg

Men hvis du går efter en familiebil med plads til syv, er Outlander fortsat forholdsvis for dyr og unuanceret i forhold til konkurrenter som Ford S-Max.

Masser af plads

Så du skal først og fremmest vælge Outlanderen, hvis du har et behov for firehjulstræk eller de stadig gode terrænegenskaber. Det kunne også være som trækdyr for en hestetrailer eller campingvogn, hvor den må have to ton på krogen.

Til gengæld er Outlander en ærlig bil, som ikke giver sig ud for mere, end den er. Den er stabil som en klippe, er meget praktisk i hverdagen og kommer frem langt de fleste steder. Især med firehjulstræk.

B972256450Z.1_20160405105830_000+GR6S8H6R.2-0.jpg

Du sætter dig også direkte ind og ikke ned i Outlanderen og har et godt overblik til en instrumentering, som er logisk opbygget, men også virker noget antikvarisk med sin lidt påklistrede storskærm og multimedieanlæg.

Plads er der masser af. Både foran og på anden sæderække, der kan reguleres i længden. Adgangen til tredje sæderække, som ellers er fældet ned i gulvet, klares med et ryk fra højre side. Det fungerer rimeligt.

B972256450Z.1_20160405105830_000+GR6S8H6T.2-0.jpg

Kasseformen gør, at der er fornuftigt med plads på tredje sæderække til halvvoksne børn, mens voksne lige kan knibe sig ind for en kort tur, men så heller ikke mere.

Afdæmpet fremfærd

På vejen kan vi klart mærke, at ingeniørerne har arbejdet med komforten. Efter et par ture på tværs over landet står det klart, at Outlanderen er en habil rejsevogn.

Styretøjet er blevet mere præcist, men er ikke skarpt, mens det sekstrins automatgear skifter rimeligt blødt uden at ramme samme præcision som de helt moderne gearkasser med dobbeltkobling.

SUV – den sporty og praktiske bil

I sving kan du mærke, at det er en stor bil med højt tyngdepunkt. Den er ikke blandt de mest køredynamiske på markedet og duver mere som en klassisk SUV, så det er ikke her, du skal finde køreglæde.

Motoren med et moment på 360 Nm fra 1.500 omdrejninger tager godt fat, og den er pakket rimeligt ind, så vi har en pænt lydløs fremfærd. Men forbruget, som på papiret er 17,2 km/l, lider ved motorvejsfart, hvor det stiger drastisk i den kasseformede bil.

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle aut. 4WD – 7 sæder

  • Pris: 555.645 kr. plus levering
  • Forbrug: 17,2 km/l
  • C02 per km: 154 g
  • Grøn ejerafgift: 3.050 kr. halvårligt
  • Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,2 liter
  • Ydelse: 150 hk
  • Moment: 360 Nm/ 1.500-2.750 omdr.
  • Topfart: 190 km/t.
  • 0-100 km/t.: 11,6 sek.

Test af Mitsubishi ASX 1,6 Invite 2WD

13-08-2014: Mitsubishi prøver igen med ASX’en, som har fået et mindre facelift og lavere priser. Læs artikel

Test af Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D Instyle Aut. 4WD

17-01-2014: Mitsubishi Outlander er blevet en mere helstøbt – men stadig dyr – familiebil. Læs artikel

Test: SUV’en til den lille familie

19-04-2013: Vi sætter tre SUV’ere i den mellemste klasse op mod hinanden, alle med forhjulstræk. Læs artikel

Nyhed: Forfinet bamse-Mercedes

19-11-2015: Stjernemærket skruer op for glamouren på den nye Mercedes GLS, som bliver mere eksklusiv. Læs artikel

Test af Toyota Land Cruiser 150 T1 2.8 D-4D

17-11-2015: Premiere: Toyotas Land Cruiser er en driftsikker Sahara-krydser og udvikles kun ganske lidt fra generation til generation. Vi tog i vildmarken for at prøve den nyeste. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...