Find mere om:
Test af BMW 218 i Gran Tourer | bil.guide.dk

Test af BMW 218 i Gran Tourer

Premiere: BMW er nu klar med Gran Tourer, der er en overbygning til 2-serien, altså med forhjulstræk og nu plads til syv. Det er nok MPV-klassens mest velkørende bil.

KROATIEN

Meget kan man sige om multibiler. At de er praktiske, rummelige og holder værdien godt, for eksempel.

Men smarte, sexede og sporty? Glem det. Af samme grund er en kasseformet MPV ikke lige det, den typiske bilentusiast drømmer om. Den fordom satte BMW sig for at udrydde, og resultatet blev 2-serie Active Tourer, der kom på markedet for et år siden. En gave til alle familiefædre, der ellers havde smidt kørehandskerne.

B971976356Z.1_20150512085918_000+GOFL1GNC.2-0.png

B971976356Z.1_20150512085918_000+GOFL1GNE.2-0.png

Nu udvider BMW programmet med en syvpersoners udgave, kaldet 2-serie Gran Tourer, der er en lidt større udgave af BMW Active Tourer – med 11 cm større akselafstand og 22 cm mere karosserilængde, samtidig med at den også er vokset i højden. Der kan vælges mellem en femsæders og en syvsæders version.

B971976356Z.1_20150512085918_000+GOFL1GND.2-0.jpg

2-serien kører fremragende, og med den større Gran Tourer gentager historien sig: Her har du en bil, der kører, som en BMW skal køre. Rumfartøjet følger kursen lige så støt som et missil med lockup på fjendens kurs. Man kunne også sige, at styretøjet er skarpt som klingen på et barberblad, og nærmest blive ved med at hælde ud af journalistikkens klichéer, for Gran Tourer kører bare godt.

Forklaringen er ligetil: BMW 2-serie Gran Tourer og Active Tourer har i store træk samme undervogn som en Mini, der jo som bekendt kører eminent godt. Jo, Gran Tourer er højere, længere og tungere. Den støjer også mindre og ruller mere komfortabelt over ujævnhederne, men ellers kører stort set som en Mini med et styretøj, som, trods sin elektriske servo, virker tæt forbundet til både bil og vej.

Nu lander Renaults rumfærge

Prisen er godkendt – bilen er 27.000 kr. dyrere end den mindre Active Tourer – det vil sige fra 401.000 kr., og selv om det kan synes som noget af en sjat, er det rimeligt taget i betragtning, at du får en markant større bil – som efter min mening også er faldet heldigere ud sådan rent designmæssigt.

Priserne gælder for den 136 hk-benzinmotor, mens billigste 116d med 116 hk står til 413.000 kr.

Mere interessant bliver de beskatningsmæssige værdier ved erhvervsleasing. Mens 2-serie Active Tourer på grund af sin størrelse i Golf-klassen ikke har appelleret så bredt, er der her mere praktikalitet for de firmabilister, som kigger på MPV'er. Prissætningen er her ikke helt på plads endnu.

Fine pladsforhold

Der er plads til hele 850 liter bagage, når 2. sæderække er skubbet de 13 cm frem, som man kan – eller: to ekstra bagsæder. De er ikke store, og du sætter dig kun derom, hvis alternativet er en tur med bussen. Men børn kan godt være der, og der er også mageløs plads i anden sæderække. Desværre er sæderne ret små, både for og bag, og efter to timers kørsel er jeg øm i bagdelen.

B971976356Z.1_20150512085918_000+GOFL1GNF.2-0.jpg

B971976356Z.1_20150512085918_000+GOFL1GNH.2-0.jpg

BMW’s indretningschef siger, at det hænger sammen med, at 2-serien er en smallere bil end eksempelvis 3-serien. Men jeg har kørt biler på samme størrelse med bedre sæder, for eksempel Opel Zafira Tourer. Heldigvis har man ikke pillet ved den perfekte kørestilling, hvor forholdet mellem rat, pedaler og sæde stemmer, og den mellemhøje førerposition både giver trafikalt overblik og føling med asfalten. Anden sæderække kan forskydes i længden, og vælger man syvpersonersudgaven, kan sædet gemmes af vejen under gulvet. Fra Advantage er der tozoners klimaanlæg, parkeringssensor bag, fartpilot med multifunktionsrat. Sport-line har bl. a. specielle letmetalfælge og sportssæder, mens Luxury-line har andre letmetalfælge samt krom-og læderdetaljer.

Kraftige motorer

B971976356Z.1_20150512085918_000+GOFL1GNG.2-0.jpg

Ved lanceringen tilbydes modellen med forhjulstræk og to benzinmotorer på henholdsvis 136 hk og 192 hk samt dieselmotorer på 116 hk og 150 hk. Samtidig kommer der en firehjulstrukket dieselversion med 190 hk.

Ny Ford til storfamilien

Vi kørte de to kraftige motorer, 220d og 220, altså den store diesel (190 hk) og benziner på 192 hk. Meget afdæmpede at lytte på begge to, og rigeligt med kræfter uanset brændstof. Men vi gætter på, at den fine 1,5-maskine med 136 hk også fungerer godt i Gran Tourer, for det gør den i hvert fald i Active Tourer. Men merprisen for den hurtige benzinmotor er dog kun 38.000 kr. Så er køreglæden for alvor i centrum.

JP var inviteret til Kroatien af BMW

Teknikken

BMW 218 i Gran Tourer

  • Pris: 439.400 kr. plus lev.
  • Beskatningsmæssig værdi: Kendes ikke endnu.
  • Forbrug: 15,5 km/l.
  • CO2-udslip per km: 144 gram.
  • Motor: 2,0 benzin med turbo.
  • Ydelse: 192 hk/5.000 o/min.
  • Moment: 280 nm/1.250 o/min.
  • Topfart: 223 km/t.
  • 0-100 km/t.: 7,7 sek.

Test af BMW 218d Active Tourer

05-08-2014: Premiere: Ny 2-serie Active Tourer er første BMW lavet med direkte henvisning til familierne, og så har den forhjulstræk. Første test viser, at modellen kører godt og har de fleste BMW-egenskaber i behold. Læs artikel

Nyhed: Praktisk BMW med forhjulstræk

01-03-2014: BMW klar med 2-serie Active Tourer, som er et forhjulstrukket bud på en familie mpv. Læs artikel

Test af BMW 218d Gran Tourer

25-05-2016: Test: Forhjulstræk, mpv-form og plads til syv personer i BMW’s nye 2-serie, Gran Tourer. Vi tester, om der også er BMW-dna i den nye familiebil. Læs artikel

Test af Ford Galaxy 2,0 TDCi 180 hk Powershift Titanium

01-03-2016: Ford Galaxy er den storladne familiebus, som kan fragte et halvt fodboldhold. Den er mere end nogensinde et alternativ til en stor stationcar. Læs artikel

Nyhed: Kia pønser på storfamiliebil

27-01-2016: Konceptbilen Telluride viser, hvilken vej det koreanske mærke vil gå. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...