Find mere om:
Udvalg af familieguf på alle hylder | bil.guide.dk

Udvalg af familieguf på alle hylder

Skoda, Toyota, Peugeot og Renault søsætter hver deres bud på rummelige familiefl yttere.

Familiefædre- og mødre får fortsat mere at vælge imellem. Det viser Geneve-udstillingen, hvor mangfoldigheden i familieflytter-klassen omkring 300.000 kroner og op er større end nogensinde.

Tag bare biler, som livsstils-SUV’en Skoda Yeti, den snusfornuftige Toyota Verso eller fleksible multikunstnere som Peugeot 3008 og Renault Grand Scenic. Mest forbløffende er den firhjulstrukne Yeti, som fabrikken til alles overraskelse trak op af hatten på udstillingen som en stor lodden kanin.

Skoda deler vandene

Modellen, der hovedsageligt bygger på en Octavia-undervogn med en totallængde på 4,2 meter, er tænkt som en kompakt bil, der skal gå efter kunder, som tidligere ville vælge Suzuki Grand Vitara eller Toyota RAV4. Skodas bud har dog klart mest udstråling, lyder den umiddelbare vurdering, og en rummelighed, som peger mere i retning af Citroën Berlingo. Inden for er der i hvert fald højt til loftet og umiddelbart en finish, som nærmer sig den, vi har set i Superb.

Ellers handler det i høj grad om stil. Designet skal nok dele vandene, for Yeti er fra starten en bil, man enten elsker eller hader. Den søsættes herhjemme til oktober, og fra begyndelsen er der lagt op til fem motorer. Det drejer sig om koncernens nye 2,0 liters commonrail-diesel på 102, 120 og 140 heste, samt en 1,2 liters TSI benziner på 102-105 heste og en 1,8 liters sag på 150 heste. Grundmodellen vil få tohjulstræk.

Traditionel Toyota

I den anden grøft finder vi Toyotas nye Verso. Den er til gengæld vokset. Mens den sidste var bygget på en Corolla-undervogn, hedder det nu Avensis. Det giver mere længde og bredde. Inden for føler vi os da også godt tilpas med masser af luft, og den klassiske Toyota-fornemmelse, hvor man har indtryk af, at tingene virker. Men det lidt tunge design løfter ikke humøret.

Fleksibiliteten klares med Toyotas kendte ”Easy Flat” system, hvor bagsædernes 2. - eller tilkøbte 3. sæderække – kan ligges fladt ned med et enkelt greb. Verso, der lanceres herhjemme til maj, kommer med benzinmotorer på 1,6 og 1,8 liter. Dieseludvalget hedder 2,0 liter og 2,2 liter.

Variabel Peugeot

Peugeot har længe manglet en pendant til stilige MPV’ere som Citroën Grand Picasso. Men nu er ventetiden slut. Og resultatet er en ganske nydelig cross over. En mere neddæmpet hajgab-front og brede skærm-kasser giver et mere adræt udtryk, end vi har været vant til hos Peugeot, som i øjeblikket er ved at skifte designstil.

Inden for er helt klart kælet for de ombordværende med et instrumentbord, der nærmest smyger sig om føreren og en ganske behagelig kørestilling, til gengæld skæmmer en hærdebred C-stolpe udsynet bag ud. Med en fleksibel bagagerumsbund, der kan reguleres i højden, bagsæder og passagersæde, som kan foldes helt plant ned, og mulighed for fancy ekstraudstyr som head up display er det en bil med mange talenter. Peugeot 3008, der kommer i slutningen af august, får de kendte 1,6 liters benzinmotorer på 120 og 150 hk samt den fine 1,6 liters diesel på 109 heste og en nyudviklet 2,0’er på 150 heste.

Familiær Renault

Renault spiller ud med både en Scenic og en Grand Scenic, hvor den sidste med sine 4,56 meter er en snes centimeter længere end lillebror. Modellen er dog i alle tilfælde vokset og byder på hele 762 liter bagagerum, mens der er 92 liter gem-væk-pladser i kabinen.

Bag rattet er det et typisk Renault-billede, som møder os, hvor den enorme forrude giver luft inden døre. Programmet byder på seks benzin-motorer og et tilsvarende antal diesel.

Herunder en ny 1,4 TCe-benzinmotor, der yder hele 140 hk. Renault Grand Scenic søsættes herhjemme til efteråret. Mens Yeti og Verso lander omkring de 300.000 kroner, er priserne endnu ukendte for Peugeot 3008 og Renault Grand Scenic.

Nyhed: 40 års biludvikling på parade

20-10-2009: Jubilæum: Årets Bil i Danmark er nu blevet kåret i 40 år. Hædringen viser bilernes teknologiske udvikling og er et spejl af samfundet. Læs artikel

Nyhed: Her er de mest populære biler

20-10-2009: Selvom vi spinker og sparer som aldrig før, trillede knap 10.000 flunkende nye biler ud på landevejene i september. Her er top 20-modellerne. Læs artikel

Nyhed: VW-gruppen blev den store taber

20-10-2009: Både Volkswagen, Seat og Skoda tabte salg og markedsandele i 2008. Læs artikel

Nyhed: Fiat-chef: Kun seks bilmærker om få år

09-12-2008: Det vil kræve en årsproduktion på 5,5 mio. biler at overleve, mener Sergio Marchionne. Disse mærker kan overleve - se om dit bilmærke er iblandt. Læs artikel

Nyhed: Skarpe mikro-tilbud til under 100.000 kr.

11-04-2015: Opel Karl starter fra 80.000 kr. Mange mikrobiler med aircondition til 100.000 kr. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...