Find mere om:
Færdigt arbejde fra Toyota | bil.guide.dk

Færdigt arbejde fra Toyota

Åbenlys langtidsholdbar kvalitet og en konservativ karakter. Meget er business as usual i den nye generation af Toyota Avensis.

Hvis man vil have en ny bil og vil betale lidt ekstra for den. Og man samtidig har et erklæret ønske om at beholde bilen i endog meget lang tid. Hvem ved, måske 15 år eller mere? Så kunne Toyota Avensis være en nærliggende mulighed.

Forgængeren fejlede i grunden ikke noget. Mange Avensis kører med masser af kilometer på tælleren, men ejerne når aldrig at komme til at kende værkføreren på værkstedet.

Vi tror på, at den kvalitet er fortsat i den nye og tredje generation af Avensis, her repræsenteret ved en Avensis 1,8 Valvematic T2 stationcar med 147 heste til 367.147 kr. plus levering.

T2 betegner i de nye udstyrsniveauer andet trin af fire. T2 er mest efterspurgt med et højt og fornuftspræget niveau, bl.a. tågelygter, regnsensor, eljusterbar lændestøtte ved førersædet, læderrat og lædergearknop, fartpilot med fartbegrænser, automatisk klimaanlæg med to zoner, stor stereo med automatisk lydregulering og mulighed for mp3, Bluetooth og seks højttalere.

Avensis er også i den nye generation temmelig konservativ. Ikke vildt spændende. Så langtfra. Men med et udtryk af noget helstøbt.

Nyheden kan godt minde lidt om en Passat, især fronten. Og som Passat & co. er også Avensis blevet temmelig stor, da der er lagt fem cm til i både længde og bredde.

Ingen hjertesag


Den er som de øvrige i den gamle 4,5 m-klasse for længst vokset ud over målene, og tung er den også blevet. For 15-20 år siden var 150 heste rigtig meget.

Her i 1,8'eren er der 147 heste, og ret meget mindre ville næppe kunne trække læsset. Men den nye motor arbejder glimrende, og præstationerne kan man, størrelsen taget i betragtning, næppe klage over, heller ikke mellemaccelerationerne. Den er smidig og kultiveret i sin motorgang og arbejder sammen med en meget velfungerende sekstrins gearkasse.

Toyota arbejder ud fra en filosofi, Kaizen, som går ud på, at alt altid kan blive en lille smule bedre. Og det er det blevet.

Tidens krav er større kraftoverskud, men lavere forbrug, og på alle Avensis er forbruget samlet set reduceret med 10-26 pct., mens ydelsen er hævet op til 20 pct. på nogle udgaver. Gennemsnitligt er CO2-udslippet sænket 6,7 pct.

Forbedringerne er opnået ved bl.a. at øge luftgennemstrømningen i indsugningen og ved at indføre variable løft på indsugningsventilerne i benzinmodellerne som et led i en række nyskabelser, Toyota Optimal Drive.

I blandet brug skulle den testede Avensis klare 15,2 km/l. Så langt rakte dråberne ikke under prøven, som ellers bestod af en blanding af bykørsel, landevej og motorvej. 11,7 km/l blev det til.

Også indretningen er traditionel. Funktionsmæssigt trækker kun en enkelt detalje ned, den irriterende placering af knappen til den elektroniske parkeringsbremse, gemt af vejen nede til højre for rattet. Når nu det er en p-bremse, ville det være naturligt at anbringe den mellem stolene, hvor en håndbremse normalt sidder.

Det er også det eneste, der generer - men ud over den åbenlyse kvalitet, de dejlige materialer og fornemmelsen af et stykke færdigt arbejde er der heller ikke noget, der sætter hjertet i brand.

Problemløs


Medmindre man bliver opstemt af de overdådige pladsforhold, for det har den nemlig også, fra for til agter.

Det er med til at gøre den til en stærk job- og rejsebil, og det understøttes af en fornem retningsstabilitet og gode stole, der er konstrueret til voksne.

I dens optræden er Avensis sikker på benene. Godmodigheden selv, og det er, som om fremprovokerede, panikagtige speederslip midt i et sving ikke bider på den. Styretøjet synes mere direkte end i forgængeren, og bilen er i en balance, der kan minde om den, man finder i en Ford Mondeo.

Det har en forklaring. Hjulophænget for og bag er nyt. Blandt andet er forhjulene ophængt i et nyt McPherson-system, som reducerer krængning med 35 pct., og bagtil har den fået dobbelte triangler og kraftigere krængningsstabilisatorer.

Men stadig - nogen drivers car er den ikke.

Til gengæld sidder man med en fornemmelse af, at intet går i stykker undervejs. Her på redaktionen glemmer vi næppe nogensinde en opringning fra en ejer af en Toyota Camry.

Han fortalte, at det egentlig ikke var meningen, at han ville eje sin Toyota så længe, men nu havde han da kørt i den i 18 år. Og i den tid var det eneste uforudsete et defekt relæ og en brændt sikring, resten var almindelig service. Sådan kunne det også gå ejere af den nye Avensis.

Læs også: Familiestil i krisetider

I korte træk:

Pris: 367.147 kr. ekskl. lev. Årlig ejerafgift: 2.520 kr.

Opbygning: Femdørs fempersoners stationcar. Tværliggende frontmotor, sekstrins manuel gearkasse, forhjulstræk. LxBxH: 477x181x148 cm. Egenvægt: 1.532 kg. Tank: 60 l. Bagagerum 543 l. Maks. trailervægt: 1.500 kg.

Motor: Firecylindret 16-ventilet rækkemotor på 1.798 ccm. 147 hk v/6.400 omdr. Maks. moment 180 Nm v/4.000 omdr. Multipoint benzinindsprøjtning.

Hjulophæng: For McPherson skruefjederben. Bag dobbelte triangler og skruefjedre.

Styring: Tandstang med servo.

Bremser: Ventilerede skiver for, skiver bag.

Hjul: 205/60 R 16 på 6,5” stålfælge.

Garanti: Tre år eller 100.000 km generelt. 12 år mod gennemtæring.

Præstationer og forbrug:

Topfart: 200 km/t. (fabrikstal).

Acceleration:

0-100 km/t.: 10,2 sek.

70-120 km/t. maks.: 8,7 sek.

70-120 km/t. i 6. gear: 21,1 sek.

Forbrug EU-snit: 15,2 km/l.

Forbrug i prøven: 11,7 km/l.

Test: Voksen Verso

20-10-2009: Premiere: Toyotas Verso rykker en klasse op og er nu en fuldvoksen familieflytter. Læs artikel

Test af Toyota Avensis

29-01-2009: Toyota Avensis i tredje generation er slankere at se på, lettere til bens og ikke mindst billigere end den populære forgænger. Krisen kradser også i det japanske. Læs artikel

Test af Toyota Avensis

25-05-2016: Faceliftet Avensis holder sig ung med ny dieselmotor, mens benzinmotor trækker ned. Læs artikel

Nyhed: Peugeot, Citroën og Toyota har skabt en ny bilklasse

07-12-2015: De tre producenter er på vej med fælles minibusser, der får plads til op mod ni om bord. Læs artikel

Test af Toyota Auris Touring Sports 2,0 D-4DPF T2 Plus

17-04-2014: Toyota Auris stationcar, vi tester med den 126 hk dieselmotor, byder ikke på overraskelser, men har en indbygget soliditet. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...