Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
Årets bedste - og værste - nye biler | bil.guide.dk

Årets bedste - og værste - nye biler

Én ting er de nye biler fra 2014 fælles om at gøre bedre. Se hvad her - og se de bedste biler i de forskellige klasser.


Mikroer og minier: Velkommen til ny Opel

Selv om Volkswagen up! igen-igen blev den mest solgte bil, er det faktisk ikke udelukkende gået opad for de helt små biler. Salget af mikrobiler flader ud, og flere og flere interesserer sig for de lidt større biler; især de lidt større i poloklassen.

Stjernen 2014 blandt mikroer og minier er den nye Opel Corsa med især ny 3-cylindret motor og ny gearkasse. Opel har været længe undervejs med en lille motor med tre cylindre, men da den endelig dukkede op, røg den op gennem loftet, fordi den både er blød og blid, hurtig og forsigtig med de våde varer. Endnu har vi ikke haft muligheden for en back to back-test mod den 3-cylindrede, der hidtil har styret som den bedste, nemlig Fords 1,0-liters EcoTech. Men umiddelbart vurderet: Opelen er lige så god, måske et halvt nummer bedre.

B971814389Z.1_20141217165916_000+G6AHQ342.2-0.jpg

Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo stammer tilbage fra forrige årti. Men i bilåret 2014 kom de nye versioner. Og på en måde er de vokset fra kælenavnene Kylle, Pylle og Rylle – for vel er de fortsat teknisk ens, men nu nu tager de sig forskelligt ud. C1 som den smarte, 108 som den elegante og Aygo som, som, som … først og fremmest som den Toyota, den er.

Dernæst markerer de tre sig med evnen til at strække hver liter benzin til det yderste; bedre end både Hyundai i10 og Volkswagen up! og dens to søstre fra Skoda og Seat.

Udvidet priskrig

Priskrigen har raset og raser fortsat blandt de mindste af de små. Men i år rykkede kampen om kunderne på kroner en klasse op. Og pludselig kunne man få biler i poloklassen til under 100.000 kr. Dacia og Opel dukkede op i en prisgruppe lavere, end de ellers hører til. Men den indædte kamp om at være billigst udspillede sig stærkest mellem Mitsubishi og Nissan. Lige nu fører Nissan, idet en Micra kan fås fra 89.700 kr., mens Space Star koster 98 kr. mere.

Guide: Vælg den bedste mikrobil

Årets citron blandt de små: Renault Twingo. Vi vil så gerne kunne lide den nye mindste fra Renault. Fordi den med sin hækmotor og baghjulstræk leger Porsche 911 og gør op med grundregelen om, at en mikro skal være en forhjulstrukken hatchback. Vive la Renault! jublede vi, da vi hørte om den første gang.

Men hvor blev vi skuffede, da den så dukkede op: Den kører ikke en tøddel sjovere end forhjulstrækkerne, ja, nærmest tværtimod, og motoren – af og til er det, som om den slet ikke er der.

B971814389Z.1_20141217165916_000+G6AHQ34B.2-0.jpg

Testresultater

Vi har testet de fleste mikro- og minibiler i 2014. Her er karaktererne, vi gav til fire af de vigtigste:

Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo

  • Kommentar: Langt bedre end de foregående, mere charmerende end klassens leder, VW up!, men de kan ikke høste den femte stjerne på grund af den for lille plads på bagsædet.

Mini Cooper S

  • Kommentar: Måske er den nye Cooper S ikke så ”racy” som den tidligere, til gengæld er den langt mere moderne i teknik – og dermed bedre på forbrug. En skarp pris, især over for matchende Golf GTI, trækker op.

Familiebiler: Køreglæde og sikkerhed

Det er væltet ind med nye familiebiler i år – for eksempel Citroën C4 Cactus, Mercedes C-Klasse, Ford Mondeo, Volkswagen Passat. Alle disse fire biler er nye familiebiler i år. Og hvilken er så stjernen? Og hvilken er citronen?

De 21 jurymedlemmer i afstemningen om Årets Bil i Danmark rystede ikke på hånden; Citroën C4 Cactus vandt en overvældende sejr for dens plads, dens konsekvente letvægtskonstruktion og dermed lave forbrug. Og for dens mod. Lige så sikre var de to betting-firmaer, der åbnede for, at man kunne spille på Årets Bil – begge havde kaktussen som den klare nummer et. Så stjernen 2014 er jo Citroën C4 Cactus.

B971814393Z.1_20141217170110_000+G6AHQ3AD.2-0.jpg

Men blandt større biler med plads til familien og al dens habengut er jo også den nye Ford Mondeo og den nye Volkswagen Passat – og dette med plads er der rigeligt af i begge; både til langlemmede teenagere på bagsædet og til al feriebagagen.

Derfor er Mondeo årets firmabil

Interessant er det i øvrigt, at både Ford og VW lokker privatkunder med nye benzinmotorer. Ford med en 1,5-liters 160 hk’s benziner med fire cylindre, Volkswagen med en 1,4-liters, ligeledes firecylindret benzinmotor med 150 hk. Præcis de samme ord beskriver begge motorer: omdrejningsvillige, sparsommelige og med en snert af sport.

Alt i alt: Begge er prominente biler, Forden lige et nummer mere sjov, VW’en er lige et nummer foran som den komplette pakke.

Det høje C fra Stuttgart

Ny er også stjernen fra Stuttgart, Mercedes-Benz nye C-Klasse. Vi begejstres først og fremmest over bilens fremtoning og dernæst den gedigne måde at køre på.

B971814393Z.1_20141217170110_000+G6AHQ385.2-0.jpg

Dernæst fås det nye C med et helt arsenal af aktive sikkerhedssystemer. Som standardsystemet, der overvåger, om føreren er træt (hvis han eller hun er, lyser der et lille ikon formet som en kop kaffe!). Dernæst systemet, der advarer mod kollision, og som kan præstere en automatisk nedbremsning, hvis føreren ikke gør det. Systemet virker ved hastigheder mellem 7 og 200 km/t.

C4 Cactus er Årets Bil 2015

Årets citron: Vi har kørt samtlige årets nye biler af denne type, og egentlig er der ingen citron. Alligevel giver vi den sure frugt til BMW 2 Active Tourer – tyskernes første med forhjulstræk. Og pudsigt nok: Vi har ingen problemer med, at den har trækakslerne i ”den forkerte ende”, som en traditionel BMW-fan vil mene, det er ikke det, der er det sure. Ja, faktisk er 2 AT en udmærket bil – men den er jo en BMW, og det stiller særligt store krav til konstruktion, køreglæde og finesse. Sagt kort: Den er god, bare ikke meget bedre end de andre. Og det skal en BMW være.

B971814393Z.1_20141217170110_000+G6AHQ3CC.2-0.png

Testresultater

Vi har testet de fleste nye familiebiler i 2014. Her er karaktererne, vi gav til fire af de vigtigste:

Mercedes C-Klasse

  • Kommentar: Vurderingen gælder først og fremmest C 400 4Matic. Den firehjulstrukne V6’er kunne appellere til seks stjerner, men da vi endnu ikke kender den endelige pris, holder vi stjerne nummer seks tilbage. (Denne vurdering blev givet efter vores første test af nyheden).

VW Passat

  • Kommentar: Ny Passat er en bil med ny, relevant teknik og faktisk en bil uden fejl, men prisen forhindrer, at den scorer alle seks mulige stjerner.

VW Golf GTE

  • Kommentar: Måske fortjener bilen som sådan ”kun” fem en halv stjerne, men den får den sidste halve for at beskrive et så afgørende stort skridt i bil-evolutionen.

BMW 2 Active Tourer

  • Kommentar: På mange måder appellerer 2 Active Tourer til en femte stjerne, for som MPV er den vitterligt god. Men når netop BMW kaster sig ud i en ny model er forventningerne høje, og de indfries ikke helt. Dernæst er Active Tourer ikke billig, ligesom den mangler et es i ærmet.

Racerbiler: Så lykkedes det for Toyota

Racerbiler er jo et helt parallelunivers til ”rigtige” biler. Men de er relevante, fordi de bygger bro mellem den tekniske udvikling og den virkelige virkelighed. Et tydeligt eksempel i år er, at Porsches Le Mans-bil, 919 hedder den, har en basal opbygning, der går igen i gadebilen BMW i8. Og derfra er vejen kortere til kommende biler med nummerplader i langt lavere prisleje.

B971814390Z.1_20141217165955_000+G6AHQ3MQ.2-0.jpg

Årets stjerne blandt racerbiler er Toyotas Le Mans-bil med betegnelsen TS040 Hybrid. Den har i øvrigt teknik, der kan dukke op i en kommende Toyota sportsvogn og derefter i hverdagsbiler. Ganske vist vandt TS040 ikke Le Mans 24 timer, men japaneren vandt verdensmesterskabet i så høj fart, at Audi nærmest forsvandt i slipvinden.

Overlegen Mercedes

Sej i år var selvfølgelig også den overlegne vinder i Formel 1, Mercedes F1 W05 Hybrid, som den hedder. Og noget længere nede i rækkerne den bil, som Citroën vandt VM for standardvogne med. Citroën C-Elysée WTCC hedder den – fra den kan især erfaring med at udvinde mest energi ud af den 1,6-liters turbomotor omsættes fra størst effekt på racerbilen til længst på literen i en gadebil.

B971814390Z.1_20141217165955_000+G6AHQ3NN.2-0.png

Hvem skal have årets racerbilscitron? Det er ikke svært. McLaren for teamets Formel 1-racer. Det begyndte så flot – husker vi måske lige Dannebrog på podiet i Melbourne – men så blev den faktisk blot langsommere, som sæsonen skred frem.

SUV: Det er her, der er fremgang

De højbenede – det er dér, det går fremad. Der sælges stadig flere små SUV’er, flere store SUV’er og de overmåde dyre SUV’er er lige om hjørnet; kommende Bentley SUV er eksemplet, der er så tydeligt, at det ikke kan overses.

Alligevel har det været et lidt stille SUV-år her i Danmark – i hvert fald målt på antallet af nyheder. Men 2014 har været et stort år målt på antallet af solgte biler af typen. Nissans fornyede Qashqai har været en regulær salgssucces og til overflod endte den med at være blandt de nominerede til titlen Årets Bil i Danmark. For SUV Søren, det går derudad for Nissan Qashqai – eller bare QQ, som de siger internt i organisationen.

B971814391Z.1_20141217170027_000+G6AHQ30B.1-0.jpg

I den dyre ende af prisskalaen lancerede Porsche en lillebror til Cayenne. Macan hedder den lille ny. Macan ligner en Cayenne, den er bare lidt mindre. Den kører som en Cayenne, faktisk bare lidt bedre. Og den koster som Cayenne, og ja – bare knap så meget.

De store SUV'er er genopstået

Og nu vi har fat i Porsche Cayenne: Den dukkede mod årets slutning op i en opdateret version. Der skal stærke Porsche-briller til at se forskellen udefra, men under motorklappen er der sket ting og sager: Motorerne har fået en overhaling, så de nu passer bedre på forbruget.

Gensyn med Jeep

Men i virkeligheden vil vi måske huske 2014 som året, da Jeep kom tilbage til Danmark. Jeep er jo et selskab i Chrysler, der pr. den 1. januar 2014 blev overtaget rub og stub af Fiat. Og dermed var vejen banet for en plan, der allerede var lagt – nemlig, at den amerikanske amerikaner skulle tilbage til Danmark og denne gang altså med italiensk mellemkomst. Og hvor hilser vi dem velkommen, Jeeperne. Med al deres krom og deres store, karakteristiske kølergrill. Det blev pludseligt aktuelt at genoplive det gamle kælenavn for store amerikanerbiler, Dollargrin.

B971814391Z.1_20141217170027_000+G6AHQ2ST.1-0.jpg

Og hvad så med årets SUV-citron – hvilken? Jamen, det er da Suzukis bil med navnet SX4 S-Cross. Og egentlig er det såre uretfærdigt, for dybest set er SX4 en udmærket bil. Den blev bare lanceret til en for høj pris, nemlig fra 220.000 kr. ved introduktionen mod slutningen af sidste år. I 2014 dukkede så en lidt mere skrabet version op til den rigtige pris, nemlig 190.000 kr. Men da var den allerede sat i bås.

B971814391Z.1_20141217170027_000+G6AHQ2TE.1-0.jpg

Testresultater

Vi har testet de fleste SUV-nyheder i 2014. Her er karaktererne, vi gav til tre af de vigtigste:

Porsche Macan

  • Kommentar: Bilen Macan fortjener ubetinget seks stjerner, men prisen trækker afgørende ned.

Nissan Qashqai

  • Kommentar: På alle måder meget bedre end forgængeren. For ringe bagsædeplads og indirekte styring trækker ned.

Suzuki SX4 S-Cross

  • Kommentar: På en række punkter er S-Cross foran den direkte konkurrent Nissan Qashqai – især på forbrug og køreegenskaber. Men Suzukiens benzinmotor mangler overbevisning ved få omdrejninger.

Årets sportsvogne: Fremtidens teknik her og nu

2014 blev et forrygende sportsvognsår – det piblede frem med nye modeller fra alle verdenshjørner og i alle prislejer.

Er stjernen den nye BMW M3 og dens tvilling M4? Er det Jaguar F-Type Coupé? Eller er det Ferrari FXX K – den med over 1.000 hk?

Næ, det er da Mercedes AMG GT? Eller ved nærmere eftertanke – selvfølgelig er det Mustang GT350, der er stjernen blandt nye sportsvogne i år. Selv om det selvfølgelig også kunne være den nye Audi TT – eller?

B971814394Z.1_20141217170229_000+G6AHQ3GD.2-0.png

Mængden og ikke mindst kvaliteten af nye sportsvogn i 2014 beviser, at den sjoveste af alle biltyper har det bedre end nogensinde. Et fælles kendetegn for de mange nye er, at de med et par undtagelser alle er downsizing-biler med lavere forbrug end deres forgængere.

Et par eksempler: BMW M3 og M4, fra V8 suge til V6 turbo, Ferrari California T – sørme også fra V8 suge til, og her er det så V8 turbo. Og helt ovre på den yderste fløj, hvad lavere forbrug angår: BMW i8 med både en lille benzinmotor og to elmotorer – en grundteknik, vi allerede kender fra Le Mans-racerbiler.

Alfa Romeo 4C er en forførende og brutal italiener

Midt imod strømmen er den nye Ford Mustang GT350; den kommer nemlig med en ny V8-sugemotor. Og vi, der troede, at vi havde set den sidste nye V8’er efter dette princip.

Medrivende Alfa

Vi har kørt de fleste af nye sportsvogne 2014, der allerede er i produktion og i almindeligt salg. Målt på benhård sportsvognskørsel gav Alfa Romeo 4C eller måske Ferrari California T de mest medrivende oplevelser. Men målt på den største fascination var det i8. Fordi i en i8 sidder man bag rattet og ved, at der er fremtidsteknik her og nu under højre fod. Og tænker man lidt videre – det er jo også denne teknik, der vinder på Le Mans. Både Toyota og Audi har en centermotor, der trækker på baghjulene, og elmotorer, der driver forhjulene. Også Porsche gør sådan. Her er det tilmed en lille benzinmotor – præcis som i i8!

B971814394Z.1_20141217170229_000+G6AHQ3HK.2-0.jpg

Årets sportsvognscitron? Den går til den pumpede version af LaFerrari – Ferrari FXX K, som italienerne siger. LaFerrari med en systemeffekt på 930 hk er mildest talt rigeligt – nu kommer så FXX K med over 1.000 hk – ja, med 1.050 oplyser italienerne. Det er med FXX K præcis som med kvinder, der hele tiden vil have større og større bryster – til sidst bliver det for meget, os så gider vi ikke mere. Dernæst ligner bilen mere en fantasi fra et PlayStation-spil.

B971814394Z.1_20141217170229_000+G6AHQ3H4.2-0.png

Testresultater

Vi har testet de fleste sportsvognsnyheder i 2014. Her er karaktererne, vi gav til seks af de vigtigste:

Alfa Romeo 4C

  • Kommentar: Slet og ret en mester i sin disciplin – at være hardcore.

BMW M235i

  • Kommentar: Hvor kører den godt, den indtil nu hurtigste udgave af de baghjulstrukne BMW 2’ere. Og prisen er helt rigtig for en sporty bil med så mange hk. Men bilen mangler et mere arrigt udseende for at kunne score den sidste stjerne.

Ferrari California T

  • Kommentar: En bil uden egentlige fejl burde måske have seks stjerner. Imidlertid er California T for dyr. Således giver f.eks. en Porsche 911 Carrera S Cabriolet nøgternt vurderet lige så meget fart og det til en langt lavere pris.

BMW M3/M4

  • Kommentar: Superbil uden et eneste minus.

Jaguar F-Type Coupé

  • Kommentar: I den grad fem stjerner – men hvorfor ikke seks? Først og fremmest CO2-udslippet og dermed forbruget står i vejen. Dernæst ved vi endnu ikke, om det store F har tilstrækkeligt grip på tør asfalt.

BMW i8

  • Kommentar: BMW sætter som visionær, blødende smuk, hurtig og samtidig nøjsom GT ikke én fod forkert – men den høje pris vil nok desværre holde alle andre end firstmovers fra den bayerske supercoupé.

Plus og minus ved årets bedste biler

Begivenheder og trends 2014

  • Januar 2014: Fodboldikonet Zlatan Ibrahimovic lægger krop til en video fyldt med svenske symboler – blandt dem en ny Volvo.
  • Februar 2014: Bilpriserne bliver ved med at falde – en ny Ford Ka kan nu erhverves for 60.000 kr.
  • Februar 2014: Der går ild i en række nye Porsche 911 GT3-biler. Fabrikken tilbagekalder i alt 785 biler.
  • Marts 2014: Københavns overborgmester Frank Jensen skifter sin BMW på diesel ud med en Tesla på el.
  • Marts 2014: Politiet i Los Angeles skal være godt kørende: Et amerikansk ægtepar forærer LA Police en Lamborghini Gallardo.
  • April 2014: Leasing viser sig at være på vej tilbage som mange danskeres foretrukne måde at få ny bil i indkørslen.
  • Maj 2014: Skat offentliggør en liste over forbudte bogstavkombinationer, blandt dem DK, EU og KZ.
  • Juni 2014: Efter 56 år løber den sidste indiske bil, Hindustan Ambassador, af samlebåndet.
  • Juli 2014: Listen over de mest solgte biler giver genlyd: SUV’en Nissan Qashqai er på listens femteplads.
  • August 2014: Prins Joachim vinder sammen med kongen af Le Mans, Tom Kristensen, det historiske motorløb på bybanen i Bellahøj nær København.
  • September 2014: Elvis Presleys bil fra hans tid i Europa er dukket op – en BMW 507.
  • Oktober 2014: En Ferrari 250 GTO i den usædvanlige farve vårgrøn handles mellem to private – prisen menes at være ca. 275 mio. kr.
  • November 2014: Årets Bil i Danmark kåres – overvældende vinder er Citroën C4 Cactus.
  • November 2014: Den amerikanske driftkører Ken Block viser sin nye bil. Ja, ny og ny – det er en specialbygget Ford Mustang med 845 hk.
  • December 2014: Der er stadig liv i tunerverdenen – det beviser den tyske udstilling ”Essen-Messen”.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

 

Nyhed: Familie-BMW skyder ryg

07-03-2015: BMW 2-serie Gran Tourer byder på op til syv sæder og matcher Renault Grand Scenic i længden. Læs artikel

Test af Mini Cooper S Countryman All4

27-08-2010: Med en længde over fire meter og med fire sidedøre er den nye Countryman alt andet end mini. Ikke desto mindre hedder den Mini. Forvirret. Tour tager til første møde med den tyske nyhed for at redde trådene ud. Læs artikel

Test af Porsche Cayenne Diesel

06-08-2010: Der er langt mere ægte sportsvogns-DNA i anden generation af Porsches store SUV. Læs artikel

Test af Renault Mégane Sport Toure

13-12-2009: Hos Renault er man god til at levere bil for pengene for tiden. Et rigtig godt eksempel er Renault Mégane Sport Tourer. Læs artikel

Test: Subaru på vej ud af nichen

25-10-2009: Mere mainstream og mindre mærkværdig: Frisk femtegenerations Subaru Legacy søger ind mod midten. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...