Find mere om:
Test af Ford Focus 1,6 EcoBoost Powershift | bil.guide.dk

Ny leder i Golf-klassen

Når den nye Focus lanceres til april bliver Ford kongen af mellemklassebilerne.

Den 5-dørs hatchback er bilverdenens schweizerkniv. En all-in-one-løsning, der både er praktisk, smart og ofte forholdsvis billig. Og i de nyeste versioner også ofte miljøvenlige. Det er en opskrift, der passer os danskere. Klassen af de mellemstore er herhjemme opkaldt efter Volkswagen Golf. Men står Golf-klassen over for et navneskifte til Focus-klassen?

Vi møder en antydning i Andalusien i Spanien. Nyeste udgave af Ford Focus hatchback lanceres i Danmark til april med variantmodellen stationcar senere på sommeren. Focus 2011 ligner sig selv, men er for Ford en afgørende bil, fordi der for første gang er tale om en global lancering til en global bil.

Focus i nyeste udgave blev lanceret for et år siden i USA. Og nu kommer den i Europa. Tidligere har der været forskel på amerikanske og europæiske Ford-modeller. Selv om bilerne har delt navn, har de ikke haft meget til fælles. Det er nu fortid. Ford Focus US og Ford Focus EU deler 80 pct. komponenter og konstruktion. Ifølge Ford selv er de sidste 20 pct. bl.a. småændringer af hensyn til markedernes forskellige love.

Affjedringen på den europæiske Focus er dog også en smule anderledes sat op end på den amerikanske - så helvedet er endnu ikke frosset helt til.

Når enden er rodet ?

Ved første øjekast ser den nye Ford Focus tilforladelig ud. Den implementerer den velkendte Kinetic Design-filosofi. Men når karrosseriets linjer mødes henne mod bagenden, opstår der et æstetisk problem. Bilens bagende omkring baglygterne er et virvar af linjer og paneler. Det er ærgerligt, særligt nu, hvor fronten faktisk er ret smart.

Udseende er nu altid en smagssag, men der findes både mere harmoniske og mere spændende designs hos konkurrenterne.

Men ét sted, Focus virkelig skal bevise sit værd, er på asfalten. De andalusiske bjerge omkring byen Jerez står klar til at bevise, om den nye Focus endnu engang er klar til at tage pladsen som klassens dynamiske leder.

Motoren i testbilen, Focus EcoBoost, er en 1,6 liters benzinmotor med turbo. Tallene lyder på 182 hk og 240 Nm med et gennemsnitligt udslip på 139 g/km. Imponerende, idet det ikke er mere end en halv generation siden, vi nikkede anerkendende af VW og Opels downsizede 1,4-motorer med omkring 140 g i udslip.

De velvoksne Ford-kræfter er parret med en sekstrins manuel gearkasse. Focus lanceres naturligvis med det sædvanlige brede program af benzin- og dieselmotorer. På nogle motorer er Fords PowerShift-gearkasse med dobbeltkobling også en mulighed.

Masser af grip og omdrejninger

Fords ”lille ny” 1,6 EcoBoost motor, introduceret i C-Max, er en rigtig lækker en af slagsen. Motoren er livlig og er vild med omdrejninger - rødt mærke ved 7.000 o/min., og den kvitterer med moment i toppen af omdrejningsskalaen og en dejlig snerren fra selve blokken.

De snævre og krævende bjergveje er våde, og vejret er lunt. Gummiet, der forbinder bil med vej, er på vores testbil stort og fedt; 17” diameter i størrelsen 215/50. Lækkert!

De våde veje kræver virkelig meget af den nye hatchback. Er den nye Ford Focus ikke velafstemt og dynamisk, vil den lynhurtigt komme til kort i disse omgivelser.

Efter de første 70 kilometer på de fantastiske andalusiske bjergveje er der ingen tvivl - Ford Focus kører stadig fantastisk dynamisk og lækkert på grænsen. Selv når himlen åbner sig, og vejene går fra smattede til blanke, er der masser af grip og sjov i forhjulene på Ford'en.

En stor del af æren for de fine køreegenskaber skal tilskrives TVC-systemet. Navnet dækker over Torque Vectoring Control. Kort fortalt et system, som fordeler momentet mellem forhjulene. Tænk på det som en elektronisk pendant til et mekanisk differentiale. Det spændende er imidlertid, at systemet udelukkende kan fordele kræfter, og ikke begrænse kræfter. Bag rattet er det dog svært at vurdere, hvor meget systemet arbejder. Men uanset hvad, styrer Focus'en utroligt skarpt, og understyring er på et minimum.

Siden den foregående model har komforten også fået et nøk opad. 2011-versionen føles fast hen over ujævnheder og er stabil og støjsvag på motorvejen.

Kabinen har også set mange ændringer, hvoraf de fleste er positive. Rattet er dog desværre ikke kønt at kigge på - kluntet og ”firkantet”. Men heldigvis har hænder ikke øjne, og fingrene holder godt fast om det tykke rat.

Hård kost for konkurrenterne

Ford Focus EcoBoost virker som en utrolig helstøbt bil. Den opfylder uden problemer mange af de krav, der i dag stilles til en hatchback. Mange ting som f.eks. udseende kan dog altid diskuteres. Focus har i sit udgangspunkt heller ingen problemer med prisen, da den billigste koster 255.000 kr. Men vil man op og have noget af det sjove, kommer prisen hurtigt et godt stykke over de 300.000 kr.

Den nye Ford Focus brillerer, der hvor det virkelig gælder, nemlig ved køreoplevelsen. Og det er der ikke nogen, som kan tage fra den. Det må nu være op til det danske folk, om Ford skal lange dieseler, benzinere, manuelle eller PowerShift-gearkasser over disken. For så snart Ford Focus rammer asfalten, har konkurrenterne et problem.

LÆS OGSÅ: Ford Max bliver til mini

Ford Focus - helt kort

Ford Focus er efterfølgeren til den meget populære Ford Escort. Den første Focus så dagens lys i 1997, og vi er nu nået til den tredje generation, en forhjulstrukken hatchback i Golf-klassen. En stationcar er på vej, og nogle generationer har også haft en cabriolet med stålfoldetag. Blandt oplagte konkurrenter er Volkswagen Golf, Opel Astra, Kia Cee'd og Volvo C30.

Ford Focus 1,6 EcoBoost Powershift i tal

Type: 4-5 personers hatchback, frontmotor, forhjulstræk
Motor: 4-cyl. række, turbo
Slagvolumen: 1,6 liter
Effekt: 182 hk ved 5.700 o/min.
Moment: 240-270 Nm ved 1.600 - 5.000 o/min.
0-100 km/t.: 7,9 sek.
Topfart: 222 km/t.
Forbrug ifølge EU-norm: 16,7 km/l
CO2-udslip: 139 g/km
Pris: 335.350 kr.
Lancering: April 2011

Plusser


Kraftfuld motor

Dynamiske køreegenskaber

Kørestilling

Minusser

Designet er ikke så vellykket

Pris på veludstyrede varianter

Test: Avanceret Ford til familien

20-10-2009: En gul konceptbil, Iosis, er en forløber for ny Ford C-Max. Den giver samtidig en indikation af nyt design og moderne teknologi, der kommer om kort tid. Læs artikel

Test af Ford Mondeo

09-11-2013: Premiere: Ford Mondeo er allerede til salg i USA, som Ford Fusion. Herhjemme kommer den først i slutningen af 2014. Vi tog til Los Angeles for at teste bilen. Læs artikel

Test: Forførerne – og for familien

27-10-2012: Vi kender alle den klassiske GTI, hvor man tager en standardvogn med plads til hele familien og sender den til bodybuilding. En fræk idé, som ofte resulterer i nogle forrygende køremaskiner. Læs artikel

Test af Ford Focus 1,6 150 hk Titanium, Honda Civic 1,8 Sport

02-05-2012: Ford Focus og den helt nye Honda Civic er beviset på, at en femdørs hatchback til en overkommelig pris sagtens kan være både praktisk og sjov at køre. Læs artikel

Nyhed: Nu giver Ford ved dørene

09-02-2012: Ford er klar med B-Max. For at øge ind- og udstigningskomforten har man fjernet B-stolpen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...