Den nye Ford Mondeo har været længe undervejs pga. en storstilet produktionsomlægning i Europa. Men til december begynder de første biler at komme til Danmark.
Den nye Ford Mondeo har haft mere end vanskeligt ved at komme ud til forhandlerne.
Efter en stor produktionsmæssig omlægning hos Ford i Europa, er bilen dog ved at være klar til introduktion, og vi har en række informationer om modelvarianter, motorer og udstyrsprogram.
”Den nye Mondeo begynder at rulle ud til forhandlerne i starten af december men vi holder dansk lancering i første weekend i 2015 med åbent hus hos forhandlerne,” siger Fords danske pressechef, Lene Dahlquist om bilen, der skulle have været klar for et år siden og faktisk blev vist for to år siden på biludstillingen i Paris.
Teknisk er der masser af nyheder. En af dem er, at basismodellen får den lille trecylindrede Ecoboost-motorer på kun 1,0 liter, men med turbo er den angiveligt i stand til at trække den store firmabil.
Vi mangler endnu at få bekræftet, hvor mange hestekræfter den yder i Mondeo, men engelske medier gætter på 140 hk i stedet for de 125 hk som de kaster af sig i Focus.
Så lille motor i så stor bil er ikke set før. Der er dog en lang række øvrige motoralternativer, blandt andet en helt ny 1,5 benzinmotor med turbo og 160 hk, der kører godt 17 km/l, foruden 2,0 turbobenzinmotorer med hhv. 203 eller 240 hk. Samtidig kommer der tre dieselvarianter, 1,6 med 115 hk og 2,0 liter med enten 150 eller 180 hk.
Den mindste dieselversion bliver lanceret som økoudgave, kaldet Econetic, som kan nå op til 27,8 km/l, men selv den kraftige diesel skulle kunne køre op til godt 22 km/l, ifølge de officielle opgivelser.
Modelpaletten sluttes af med en Mondeo Hybrid, der sammenlagt har 177 hk fra kombinationen af en 2,0 benzinmotor og elektromotor. Det gør firmabilen rap i afsættet, mens økonomien er 24,4 km/l. Hybridmodellen kommer dog først til Danmark om et års tid, oplyser importøren. Mondeo’en vil desuden blive udbudt i en dieseludgave med permanent 4-hjulstræk, mens Ford lover yderligere motorvarianter, hvilken kan tyde på, at den endnu stærkere diesel 210 hk også finder vej til Fords firmabil.
Der er planlagt fire udstyrsvarianter. Til at begynde med kommer de kendte Trend og Titanium, mens en basisversion, Ambiente, er skemasat lige efter nytår. En helt ny topmodel, Vignale, ser dagens lys til sommer.
Priserne er Ford ikke klar med endnu, men i Tyskland koster bilen det samme som forgængeren.
Men der, hvor slagsmålet i virkeligheden kommer til at stå, er på leasingmarkedet, hvor de månedlige udgifter for virksomhederne og skatteværdierne for firmabilisterne er altafgørende.
Her afventer vi også officielle udmeldinger. Ford Mondeo lander omtrent samme tid som den helt nye VW Passat, som på papiret er flere år yngre end den længe ventede Ford. Der er lagt op til intensiveret konkurrence på firmabilmarkedet.
Billedtext: Den nye Ford Mondeo har været længe undervejs pga. en storstilet produktionsomlægning i Europa. Men til december begynder de første biler at komme til Danmark.