Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Ford Fiesta | bil.guide.dk

Forrygende Fiesta

Ford Fiesta kører så godt og komfortabelt, at man må prøve at glemme det lidt for høje støjniveau og gardinairbags, som koster uforskammede 4200 kroner ekstra.

Handler det om livlig motorrespons, kontante reaktioner fra styretøj og undervogn og ikke mindst en herlig snerren fra maskinen og klassens mest smarte design, er der ingen vej uden om Fords nye Fiesta. Den slægter nemlig sine større søskende på, når det gælder køreegenskaber, og hurra for det. Forskellen er tydelig, når man kommer direkte fra de to andre biler i testen, hvor Fiesta bare er mere nærværende og kontant, og det gælder både undervogn og styretøj. Samtidig med, at den er særdeles kontant, sikker og underholdende i sin køremåde, er den meget komfortabel.

Desværre er der et par lapsusser, der kan genere en hel del. Dem vender vi tilbage til.

Den seneste generation har Fiesta taget et ordentligt skridt fremad med forbedringer og forfinelse på alle fronter. Forgængerens præg af lille og billig bil er væk. Og den har raffinement i designet, som nærmest får de to andre testbiler til at trætte ud. På bagsædet er humøret også højt. Her har et par andre fuldvoksne både plads til håret, støtte under låret og mulighed for at stikke deres skosnuder ind under forsæderne. Så hvad mere kan bridgekvartetten på turné næsten ønske sig?

Lidt mere standardudstyr, ville være rart. Forden mangler eksempelvis en kørecomputer, så du kan følge med i benzinforbruget, der for øvrigt ligger på gennemsnitlige 17,2 km/l.

Til gengæld er den rap i afsættet, så inde i byen savner den aldrig kræfter, selv om Fiesta bliver sat til vægs af de to andre konkurrenter. Ude på landet kan den også godt begå sig. I et uopmærksomt øjeblik sneg speedometret sig op på kanten af fartgrænsen ude på motorvejen, mens vi sad en bilfuld af beundrere og konverserede om, hvor forbløffende præcist den fører sig frem. Man skal desværre ikke køre ret meget, før ørerne falder af. Det skyldes motorstøjen, som er mere påtrængende end i konkurrenterne.

Testmodellens 1,25 maskine med 82 hk er et pragtstykke ud i mekanik og omdrejningsvillighed. Men i sagens natur byder den ikke på den store trækkraft ved lave omdrejninger, så ofte er du nødsaget til at betjene det lækre gearskifte.

Så er vi fremme ved prisen på 177.682 kroner for testbilen, som er i den høje ende. Men den er ikke dyrere end Ibiza og Jazz, så i sidste ende kan vi ikke stå for Fiesta.

FORD FIESTA 1,25 TREND 82

Overblik

Pris: 177.682 kroner

Forbrug: 17,2 km/l (Fabriksopgivelse)

Grøn ejerafgift: 760 kr. per halvår.

Co2-udledning: 133 gr./km.

Sikkerhed: 5 Euro NCAP-stjerner

Teknisk garanti: To år

Teknik/udstyr:

L/B/H: 395/172/143 cm.

Bagagerum: 295 liter

Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,25 liter

Moment: 114 nm/ 3.800 omdr.

Ydelse: 82 hk/ 5200 omdr.

0-100 km/t: 13,3 sekunder

Topfart: 168 km/t

Kort: Ford Fiesta kører fremragende og byder på et højt komfortniveau. Men det er for dårligt, at gardinairbags koster ekstra og så støjer den vel meget på motorvejen. Derfor bliver det kun til fire stjerner.

Antal stjerner:

Nyhed: Europæerne må vente på ny Mondeo

23-01-2012: Den nye Ford Mondeo er en global bil. Amerikanerne får den allerede efter sommeren. Læs artikel

Test af Ford Fiesta

28-02-2009: Ford har stadig styr på køreegenskaber. Den nye Fiesta er sjov at køre - men mangler lidt forkælelse i indretningen. Læs artikel

Nyhed: Her er den nye Ford Ka

21-12-2013: Premiere: Større og mere praktisk med fem døre. Sådan bliver den nye Ford Ka, som kommer i 2015. Læs artikel

Test af Ford Mondeo

09-11-2013: Premiere: Ford Mondeo er allerede til salg i USA, som Ford Fusion. Herhjemme kommer den først i slutningen af 2014. Vi tog til Los Angeles for at teste bilen. Læs artikel

Nyhed: Her er den nye Ford S-Max

06-09-2013: Konceptbil giver forsmag på lækkert design og avanceret teknologi i næste generation Ford S-Max. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...