Find mere om:
Nyhed: Nu kommer gasbilerne | bil.guide.dk

Nyhed: Nu kommer gasbilerne

Nye regler gør det billigere at købe en miljøvenlig gasbil. VW klar med gasdrevet Up.

Lavere afgifter skal give gasbiler et comeback i Danmark. Biler drevet af naturgas får nu samme fradrag i registreringsafgiften for at køre langt på literen og samme grønne ejerafgift som dieselbiler. Det mærkes især på modeller med en god brændstoføkonomi.

Samtidig har regeringen sat 20 millioner kroner af til at opbygge et net af tankstationer, der skal kobles på naturgasnettet.

VW ruller som det første mærke nu en stribe gasmodeller ud. Her bliver den lille Eco Up en af de mest attraktive. Den falder 50.000 kr. under, hvad den ellers ville koste, og starter fra 130.000 kr.

Den årlige ejerafgift bliver beskedne 240 kr. årligt på grund af en særlig omregningsfaktor. Mens den 68 hk Up benzin udleder 96- 105 gram per km, er tallet 79 gram for den naturgasdrevne model.

En gasdrevet Up er en snes tusinde kr. dyrere end en tilsvarende femdørs benzindrevet High Up, som ifølge importøren er den model, som man skal sammenligne med.

Selv om priserne falder, er de altså stadig højere end tilsvarende benzinbiler, fordi gasbilerne er mere teknisk avancerede. Men humlen ligger i et lavere Co2-udslip.

»Det vil i første omgang vil være kommuner og store virksomheder med en grøn profil, der er potentielle kunder, « siger Søs Ilum, der er pressechef hos den danske VW-importør.

Hun tror også på et vist salg til private, men først senere, og ikke som first movers. Foreløbig er der dog også kun en tankstation for gas herhjemme, men antallet vokser snart. For eksempel i Skive, hvor kommunen har købt fire Eco Up.

FDM positiv

I Europa er der ifølge VW solgt over 900.000 gasbiler, og Torben Kudsk, afdelingschef hos FDM, ser store perspektiver i afgiftsomlægningen.

»Fra at blive straffet, ser vi nu, at gasbilerne bliver ligestillet med andre biler. Gasbilerne udleder 20-30 procent mindre C02 end en benzinbil og ligger på niveau med en dieselbil. Klimamæssigt kan man med biogas dog komme næsten ned på niveau med en elbil uden at have dens begrænsninger, siger Torben Kudsk, der lige som importøren mener, at kunderne i første omgang vil være flådeejerne.

»Det vil først være attraktivt for private, når afgifterne omlægges, så bilerne beskattes på deres teknologi og ikke prisen, så de koster det samme som almindelige biler,« siger Torben Kudsk, der ser gasbilerne som en blandt flere teknologier, der også omfatter el og brintbiler, der skal få Co2-udledningen ned.

Knap så energieffektiv

Køremæssigt kan du ikke mærke forskel i det daglige.

Der er dog få tekniske forskelle på gasbilerne, og de almindeligt benzindrevne. Med de dagsaktuelle priser på naturgas, vil prisen på brændstofforbruget være en tand bedre, end når du kører en benzindrevet Up, der klarer 22,2-24-4 km/l. Eco Uppen har dog både en gastank og en reservetank til benzin. De to rækker til henholdsvis 380 og 220 kilometers kørsel.

VW søsætter også snart gasdrevne Touran, Caddy, Passat, Passat Variant og Golf herhjemme. Flere andre mærker har modeller, men endnu ikke dansk markedsføring, det gælder Fiat med Panda, Punto og en række gasdrevne varevogne. Opel har en Zafira. Og Ford Fiesta, Focus og C-Max. Subaru er også klar med firehjulstrækkeren, Outback CNG.

Teknologier

Biler, der kører på naturgas – kaldet CNG - er meget udbredte i Tyskland, Sverige og Sydeuropa. De får opgjort deres brændstofforbrug i liter eller kubikmeter/km, men det danske afgiftssystem opererer kun med km/liter. Nu skal afgiften afspejle Co2-udslippet, så bilerne får et fradrag i registreringsafgiften, så det svarer til dieselbilerne. Man kan ikke høre elle lugte forskel på en benzin- eller gasdrevet bil.

Danmark har et veludbygget net med naturgas. Politisk er der afsat 20 millioner kr. til at opbygge et net af gas-tankstationer. Foreløbig findes en station i Odense, men nye er på vej i Skive og Holstebro.

Gas før og nu

Især i 1970’erne var gas udbredt i privatbilerne. De fleste benzinbiler kunne ukompliceret og med en gastank i bagagerummet til supplement af benzintanken ombygges til at køre på LPG –gasser, der var oliebaserede gasser som butan eller propan. De moderne biler, hvor gastanken er integreret i bilen sammen med en supplerende benzintank, kører på CNG-gasser, der er naturgas fra for eksempel Nordsøen, men kan også køre på biogas som metan, som kan komme fra for eksempel dyregødning. De gasser kræver en avanceret motorstyring, men bilerne kan altså også køre på benzin. Mens en 68 hk Up udleder 96-105 gram per km, er tallet 79 gram for en naturgasdrevet bil. Det er helt nede på 16 gram, hvis det er biogassen metan.

Test: Gasdrevet bil kører helt normalt

21-02-2013: Test af Opel Zafira, som kører på gas, afslører en bil, der kører fuldstændigt som en benzin eller dieselmodel. Læs artikel

Nyhed: VW gi’r den gas

08-02-2013: Volkswagen er på vej til Danmark med seks modeller, der kører på naturgas. Det er en billig energikilde, men der er et problem: Man kan foreløbig kun tanke ét sted i landet. Læs artikel

Test af Mercedes E 200 Natural Gas Drive

17-08-2014: Herhjemme har flere mærker gasdrift. Vi prøver Mercedes E-klasse Natural Gas. Læs artikel

Nyhed: Audi satser på hybrid- og gasbiler

17-06-2013: Audi på vej med hybridbilen Audi A3 e-tron Sportback og den gasdrevne A3 g-tron. Læs artikel

Nyhed: Her tæller de indre værdier

20-04-2016: Premiere: Fjerde generation Prius giver mere mening, end man umiddelbart skulle tro. Selv om den ser grim ud, kører den godt og ikke mindst langt på literen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...