Anmeldelse:
Anmeldelse: 4 out of 6
Find mere om:
Test af Mercedes E 200 Natural Gas Drive | bil.guide.dk

Tysk gasbil uden overraskelser

Herhjemme har flere mærker gasdrift. Vi prøver Mercedes E-klasse Natural Gas.

Gasbil
Mercedes E 200 Natural Gas Drive
Mercedes

Lavere afgift, billigere tankning og en stribe andre tiltag sørger i stigende grad for, at der sælges gasbiler i pæne styktal i Europa.

Herhjemme er salget til at overse, for gevinsten ved gasdrift er svær at få øje på og antallet af tankstationer er stadigt forsvindende lille.

Bag de danske gaspriser ligger en strategisk beslutning om, at gas er forbeholdt den tunge trafik, mens personbilsparken skal elektrificeres. Det betød i 2013 en afgiftsomlægning, så gas-drift ikke straffes så hårdt, men salget herhjemme er stadig mikroskopisk. I 2013 blev der solgt omkring 20 personbiler til gasdrift på trods af, at de fleste mærker tilbyder modeller, og at mulighederne for at tanke efterhånden er udvidet til syv tankstationer spredt ud over landet.

B971238851Z.1_20140814110457_000+GNMEHSFO.2-0.jpg

Hos Mercedes-Benz hedder den danske gasmulighed E 200 Natural Gas Drive, og det er ensbetydende med en 2,0-liters benzinmotor med turbo og 270 Nm i moment ved 1.250 o/m.

Det ser på papiret pænt ud, og samspillet med den 7-trins gearkasse fungerer fornuftigt, men gasbilen er umådelig sløv og opleves næsten som undermotoriseret. I specifikationerne finder vi noget af forklaringen, for en accelerationstid på over 10 sek. til 100 km/t. taler sit eget tydelige sprog. Rækkevidden på gas er cirka 400 km, hvorefter motoren slår over på at køre på benzin. Rummelig Mercedes for folket

Dyrere end diesel

B971238851Z.1_20140814110457_000+GNMEHSGI.2-0.jpg

B971238851Z.1_20140814110457_000+GNMEHSG2.2-0.jpg

Man skal derfor være meget entusiastisk, hvis man for alvor skal finde en E 200 NGD interessant til en basispris på 879.600 kr. med automatgear.

En E-klasse med 170 hestes diesel og samme automatgear koster nemlig 67.000 kr. mindre, og kan man leve med 136 diesel-heste i en E 200 CDI, kan den blive din for 713.800 kr. med automatgear. Den høje pris skyldes, at gasbilen ikke får særbehandling rent afgiftsmæssigt, på trods af potentielle miljøvenlige gevinster ved at køre på naturgas.

Sidste års massive facelift af E-modellen opleves mest i designet, hvor den store bil har fået mere kant, men undervognen, inklusive styringen, har også haft gavn af justeringerne, mens interiøret stadig virker lidt altmodisch med mange og små knapper i stedet for en stor skærm og frit valg mellem at trykke, pege eller skrive på en lille plade, som det er muligt i den nye Mercedes C-Klasse og V-Klasse. Nu kan bilen køre på luft

Omstændigt skifte

Der er ingen som helst forskel at mærke, når man skifter fra benzin til gasdrift, men at man skal ind via en menu i bilen for at skifte mellem gas/benzin er lidt besværligt. Det havde været bedre med en simpel knap, men det er nok billigere med en ekstra menu i displayet.

Lige nu kan gas tankes syv forskellige steder i Danmark, og proceduren er ikke meget forskellig fra at tanke benzin. Under tankningen opvarmes bilens tankanlæg, hvorved naturgassen udvides. Under næsten alle omstændigheder starter bilen altid i gasdrift, men er temperaturen under -15 grader starter man automatisk i benzindrift for at beskytte gaskomponenterne. Hos Mercedes ligger gastanken lige bag bagsædet, og det snupper lidt af pladsen til bagage, således at E-klassen på gas rummer 400 liter mod 500 i en version med konventionel benzin- eller dieseldrift. Samtidig er det heller ikke muligt at lægge bagsædets ryglæn ned.

Det ventes, at Danmark inden årets udgang har 10 gasstationer åbne. I andre EU-lande går det anderledes stærkt med at etablere tankstationer til gasbiler.

Alene i de seneste fem år (2008 - 2013) er antallet vokset med 35 pct. – fra 2.194 til 2.967, fremgår det af en opgørelse, som Dansk Gasteknisk Center A/S (DGC) netop har lavet for HMN Naturgas I/S. Italien topper listen med 959 stationer skarpt forfulgt af Tyskland med 915. Sverige indtager tredjepladsen med 195 gastankstationer. Audi satser på hybrid- og gasbiler

Folketinget har i forbindelse med energiforliget fra 2012 afsat 20 mio. kr. til udbygning af infrastrukturen til gas til transportformål i Danmark.

Mercedes E 200 Natural Gas Drive

  • Motor: 4 cylindret benzin/gas turbomotor
  • Ydelse: 156 hk v. 5.000 o/m
  • Moment: 270 Nm v. 1.250 om/min.
  • 0-100 km/t: 10,4 sek.
  • Topfart: 220 km/t.
  • 7-trins automatgear.
  • Forbrug: 15,9 km/l
  • CO2:147 g./100 km
  • Pris: Fra: 879.600 kr.

Test af Mercedes-Benz C 350 e T

19-12-2015: Test: Den mest populære Mercedes leveres også som opladningshybrid. Mekanikken fungerer til et 12-tal, og kombinationen af batteri og konventionel motor fungerer godt. Læs artikel

Guide: Tør du købe en hybridbil?

12-12-2014: Test: Hybridbilerne begynder nu at kunne ses i salgsstatistikkerne, men spørgsmålet er, om teknikken er pålidelig nok. Vi spørger FDM og et par ejere af hybridbiler. Læs artikel

Nyhed: C den nye Mercedes E

17-01-2016: Man skal have styr på sine stjerner for at skelne en Mecedes C-klasse fra den nye E-klasse sådan lige i farten. Men selvfølgelig er der forskel. Læs artikel

Nyhed: Nyklassiker skifter navn

30-12-2015: Mercedes’ SLK roadster bliver til SLC og får en make over, der betyder en mere ædel fremtoning og nyt motorprogram. Læs artikel

Nyhed: Forfinet bamse-Mercedes

19-11-2015: Stjernemærket skruer op for glamouren på den nye Mercedes GLS, som bliver mere eksklusiv. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...