Find mere om:
Nyhed: VW gi’r den gas | bil.guide.dk

Nyhed: VW gi’r den gas

Volkswagen er på vej til Danmark med seks modeller, der kører på naturgas. Det er en billig energikilde, men der er et problem: Man kan foreløbig kun tanke ét sted i landet.

Snart udbygges flåden af biler på alternativ energi her i landet. Volkswagen-Danmark indleder her til foråret salget af biler på naturgas – altså biler, der kører på natur- og biogas, som internationalt kaldes CNG-gas. Volkswagen lancerer i alt seks forskellige modeller på CNG – fra den mindste eco up! over Golf og Passat til MPV’en Touran.

En ændring i regeringens energi-politik har fået Volkswagen til at være de første med biler på CNG. Lovændringen sænker registreringsafgiften på biler med netop denne type energi, og samtidig følger der i alt 20 mio. kr. til udbygning af et net af tankstationer, hvor man kan tanke CNG – som lige nu kun kan tankes ét sted i landet, nemlig i Odense på Fyn.

Den lavere registrerings-afgift fører til, at Volkswagen nu kan lancere den mindste på CNG, nemlig up! til en pris på 130.000 kr. Desuden er den løbende grønne afgift væsentlig mindre på en bil på naturgas, så importøren ser altså besparelse to steder, hvilket skulle åbne et en ny mulighed for biler på alternativ energi. De hidtidige er jo hybridbiler som Toyota Prius, plugin-hybrider som Volvo V60 Plug-In Hybrid og egentlige elbiler som Nissan Leaf.

VW eco up! er først

Første Volkswagen på CNG bliver naturgasversionen af up!, der meget opfindsomt har fået navnet eco up! Præcist som den almindelige up! på benzin har den en 1,0-liters, 3-cylindret motor.

MIB gas4.jpg

Up! på almindelig benzin findes i to motorvarianter – den lille yder 60 hk, mens den stærkeste af de to yder 75 hk. De tos udslip er henholdsvis 96 og 98 g CO2 pr. km.

eco up! lægger sig lige mellem de to benzinere. Altså på præcist samme 1-liters, 3-cylindrede motor, som i CNG-version yder 68 hk. Men når det kommer til forbrug og udslip, er CNG en noget anden historie, dens CO2-udslip svarer til 79 g/km.

Altså noget mindre CO2-udslip, men der er en pris at betale: eco up! er nemlig 16,4 sek. om at accelerere fra 0 til 100 km/t. – og det er altså længe, skulle vi hilse og sige. Læg mærke til, at den mindste benzin-up!, der mildest talt ikke er kendt for at være hurtigt, rammer de 100 i timen på 14,4 sek., mens den store af de to, 75 hk’s up! bruger 13,2 sek.

MIB gas3.jpg

Topfart er næsten den samme hele vejen rundt: Lille benzin går 161 km/t., CNG klarer 164, mens store benzin lige passerer 170 171 km/t.

Den lille up! med 60 hk koster i billigste udgave 89.991 kr., mens billigste med 75 hk koster 106.689 kr. Den kommende up! på naturgas kommer til at koste 130.000 kr. Noget af dette indhenter man dog på den halvårlige grønne afgift: 120 kr. for eco up! og 290 kr. for de to andre.

Fin rækkevidde

Rækkevidde er et emne, der altid dukker op, når der tales om biler på alternativ energi. Men up! og alle øvrige biler på CNG er, hvad netop dette angår, i en helt anden liga end elbiler – teknisk helt anderledes, rækkevidde helt anderledes. Således kan en eco up! køre op til 380 km på den gas, den har med i de to gasbeholdere, men løber den tør for gas langt fra en gasstation, kan den køre videre på den benzin, den har med – hvilket vil sige op til 220 km ekstra. Så alt i alt er rækkevidden 600 km på gas og benzin.

MIB gas2.jpg

Oplevelsen bag rattet i en CNG-bil er præcist den samme som i en konventionel benzinbil. Motoren lyder på samme måde, der er heller ingen forskel at mærke på mellemacceleration og topfart.

Derfor opdager man egentlig ikke noget, når man kører. Men det gør man i den grad, når man skal tanke. Her og nu er der nemlig kun et eneste sted i Danmark, man kan tanke CNG, nemlig hos Naturgas Fyn. Tankanlægget ligger på Ørbækvej i Odense – og dette er altså foreløbigt det eneste ene.

Imidlertid har regeringen sat symbolske 20 millioner af til udbygning af nettet af CNG-tankstationer.

Hos Naturgas Fyn siger talskvinde Nanna Kildemose, at det er selskabets vision at udbygge nettet af stationer, men at det jo er lidt ligesom hønen og ægget – hvad kommer først? Men nu lægger Volkswagen Danmark altså ud med i alt seks forskellige modeller.

Test: Danmarks nye Wunderkind

Seks VW CNG-biler på vej

  • Volkswagen eco up!
  • Volkswagen Golf EcoFuel
  • Volkswagen Caddy EcoFuel
  • Volkswagen Passat EcoFuel
  • Volkswagen Passat Variant EcoFuel
  • Volkswagen Touran EcoFuel

Fakta om CNG-biler

  • CNG er en fælles betegnelse for naturgas og biogas.
  • CNG-bilers motorer er almindelige benzinmotorer.
  • Kørslen opleves som kørsel med benzinmotor. Foreløbigt kan CNG købes ét sted i DK, Odense. Regeringen har afsat midler til udbygning af net.

Nyhed: Ny VW Golf i superspare-liga

19-08-2015: Golf TSI Bluemotion klarer 23,3 km/l og ligger på linje med Ford Focus 1,0 Ecoboost. Læs artikel

Test: Laver BMW eller Volkswagen den bedste elbil?

29-11-2014: Testduel: BMW’s superavancerede elbil, i3, møder den helt nye og mere konservative e-Golf. Begge er fremragende elbiler, men rækkevidden imponerer stadig ikke i biltypen. Læs artikel

Test af Volkswagen Passat 1,4

21-10-2014: Ny teknik er den nye Passats trumfkort: Nye CO2-venlige motorer, nye kører-assistenter og ny digital kabine. Med den nye Passat, den ottende i rækken, spiller Volkswagen op både overfor ”de brede” som Opel Insignia og ”de dyre” som Mercedes C-Klassen. Læs artikel

Nyhed: Ny Passat med mere upperclass

03-09-2014: Langt mere elektronik, det bredeste udvalg af motorer og flottere design skal bringe Passat derhen, hvor den var engang: som kongen af firmabiler. Læs artikel

Nyhed: VW Golf med fremtidens teknik

27-04-2014: Premiere: Første danske prøvetur i den nye Golf GTE, der kan oplades i stikkontakten og suppleres med en kraftig benzinmotor, så den er hverdagsanvendelig. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...